Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GLOBALLEŞEN DÜNYADA BEDEN EĞİTİMİ VE SPORA KÜLTÜRLERARASI YAKLAŞIM

Yıl 2024, Cilt: 11 Sayı: 3, 1 - 14, 31.12.2024

Öz

Yapılan çalışmanın amacı; Yurtdışı Türk okullarında eğitim-öğretime devam eden öğrencilerin ebeveynlerinin beden eğitimi ve spor dersine yönelik tutumlarının incelenmesidir. Araştırma mevcut durumu ortaya koymayı amaçlayan tarama araştırması olarak planlanmıştır. Yapılan çalışmanın evrenini yurtdışı Türk okullarında eğitim-öğretime devam eden öğrencilerin ebeveynleri oluştururken, araştırmanın örneklemini; Gürcistan ve Türk Cumhuriyetlerinde yer alan yurtdışı Türk Okullarımızda eğitim-öğretime devam eden öğrencilerin ebeveynleri oluşturmaktadır. Yapılan çalışmada Öncü ve Güven, (2011) tarafından geliştirilmiş olan 21 madde ve 4 alt boyuttan oluşan “Anne ve baba beden eğitimi ve spor tutum ölçeği” kullanılmıştır. Yapılan araştırmada elde edilen veriler tanımlayıcı istatistikler, yüzde ve frekans değerleri ile birlikte Mann whitney u ve Krusskall Wallis hipotez testleri ile değerlendirilmiştir. Elde edilen bulgulara göre; katılımcı ebeveynlerin, beden eğitimi ve spor dersine yönelik tutumlarının yüksek derecede olumlu olduğu tespit edilmiştir (X: 4,47). katılımcıların uyrukları ile beden eğitimi ve spor dersine yönelik tutumları arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık tespit edilmemişken (p>0,05) katılımcıların cinsiyet değişkeni ile beden eğitimi ve spor tutum ölçeği ve önem boyutu ile destekleme boyutu arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir (p<0,05). Cinsiyet değişkeni ile ölçek alt boyutlarından algısal boyut ve işlevsel boyut arasında ise istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir (p>0,05). Sonuç olarak örneklem grubumuzu oluşturan yurtdışı Türk okullarımızdaki öğrencilerimizin ebeveynlerinin beden eğitimi ve spor dersine yönelik tutumlarının olumlu olduğu tespit edilmiştir.

Etik Beyan

yapılan çalışmada hiçbir etik olmayan veri toplanması, bilgi alınması vb. olmadığını beyan ederim.

Proje Numarası

15.03.23-22 no'lu protokol marmara üniversitesi sağlık bilimleri enstitüsü etik kurulu

Kaynakça

  • Akdoğan, B. (2017). Lise Öğrencilerinin ve Ebeveynlerinin beden eğitimi Dersine Yönelik Tutumları. T.C. İstanbul Gelişim Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Antrenörlük Eğitim Anabilim Dalı. İstanbul.
  • Atan A. (2018). Çocukların Beden Eğitimi Dersine Katılımına Yönelik Ebeveynlerin Tutumları. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(60).a
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (28. Baskı). Ankara: Pegem Akademi. 1-183.
  • George, D., & Mallery, M. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 update (10a ed.) Boston: Pearson.
  • McPherson, B.D. ve ark., (1986). The Social Signifcance of Sport, Human Kinetics Publisher, Champaign.
  • Özkan, A. (2022). Ebeveynlerin beden eğitimi Dersine Yönelik Tutum Düzeylerinin İncelenmesi ( Hakkari İli Örneği). Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(2), 508-524.
  • Başer, S. A. (2009). Öğretim niteliklerinin beden eğitimi dersi alan öğrencilerin bu derse karşı olan tutumlarına etkisi.(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi. Bolu.
  • Morgan, C. T. (2000). Psikolojiye Giriş. (Çev. Hüsnü Arıcı ve Orhan Aydın). (On dördüncü Baskı). Ankara: Meteksan AS.
  • Özkan, A. (2022). Ebeveynlerin beden eğitimi Dersine Yönelik Tutum Düzeylerinin İncelenmesi (Hakkari İli Örneği). Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(2), 508-524.
  • Öncü, E., & Güven, Ö. (2011). Ana-Babaların Çocuklarının Beden Eğitimi Dersine Katılımına Yönelik Tutumları. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 2(2), 28-37.
  • Karasar, N. (2000). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. 20-175.
  • Koşar, S. (2021). Zihinsel Engelli Birey Ebeveynlerinin Beden Eğitimi Derslerine Karşı Tutumları: Muş İli Örneği. İnönü Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, beden eğitimi Anabilim Dalı, Yüksek Lisans, Malatya.
  • Topal, Ç, (2019). Ortaokul ve Lisede Öğrenim Gören Öğrencilerin Ebeveynlerinin beden eğitimi Dersine Yönelik Tutumlarının Fiziksel Aktivite Düzeylerine Göre İncelenmesi. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Spor Eğitimi Anabilim Dalı, beden eğitimi Öğretmenliği Dalı, Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.
  • Salar, M., & Alp, H. (2021). Ebeveyn Öğretmenlerin beden eğitimi Dersine Yönelik Tutumlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi (Aydın İl Örneği). beden eğitimi Bilimleri Dergisi, 23(2), 17-33.
  • Yaldız, A. S., ve Özbek, O. (2018). Primary School Students’ and Their Parents’ Attitudes Towards Participation in Physical Education Courses. Kastamonu Education Journal, 26(1), 75-82. https://doi.org/10.24106/kefdergi.375194
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Beden Eğitimi ve Oyun
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Emre Caner Yapıcı 0000-0002-5787-7634

Veysel Küçük 0000-0001-9260-591X

Proje Numarası 15.03.23-22 no'lu protokol marmara üniversitesi sağlık bilimleri enstitüsü etik kurulu
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 12 Ekim 2024
Kabul Tarihi 24 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 11 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Yapıcı, E. C., & Küçük, V. (2024). GLOBALLEŞEN DÜNYADA BEDEN EĞİTİMİ VE SPORA KÜLTÜRLERARASI YAKLAŞIM. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 11(3), 1-14.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------