In this study, it is aimed to examine the opinions of teachers about the effects of the problems encountered in the first literacy period on reading and writing aloud. For this purpose, the data obtained by taking the opinions of 45 classroom teachers working in the city center of Ağrı in the 2021-2022 academic year through a semi-structured interview form were analyzed by descriptive analysis method. In the study, the case study method, one of the qualitative research methods, was used. Based on the opinions of the teachers in the findings obtained from the study, it was concluded that the problems encountered in the first literacy period have positive or negative effects on reading and writing aloud. Considering the results of the research, the following suggestions were made: In this period, besides teachers, families should be active in managing the process, and the cooperation of families with teachers should be increased by making the physical environments of the classrooms more functional.
Bu çalışmada, ilk okuma yazma döneminde karşılaşılan sorunların sesli okuma ve yazmaya etkisine yönelik öğretmen görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda yarı yapılandırılmış görüşüme formu aracılığıyla 2021-2022 eğitim öğretim döneminde Ağrı il merkezinde görev yapmakta olan 45 sınıf öğretmeninin görüşleri alınarak elde edilen veriler betimsel analiz yöntemiyle analize tabi tutulmuştur. Çalışmada, nitel araştırma yöntemlerinden durum incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Çalışmadan elde edilen bulgularda öğretmenlerin görüşlerine dayanarak ilk okuma yazma döneminde karşılaşılan sorunların sesli okuma ve yazmaya olumlu veya olumsuz etkilerinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmanın sonuçları göz önüne alındığında şu öneriler getirilmiştir: bu dönemde öğretmenlerin yanı sıra aileler de süreci yönetmede etkin olmalı, ayrıca sınıfların fiziki ortamlarının daha işlevsel hale getirilerek ailelerin öğretmenlerle iş birliği artırılmalıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Manuscripts |
Authors | |
Publication Date | October 16, 2022 |
Submission Date | September 20, 2022 |
Acceptance Date | October 16, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.