Review
BibTex RIS Cite

2005-2014 Yılları Arasında Üstün Yeteneklilerin Matematik Eğitimi Üzerine Yapılan Çalışmalar

Year 2017, , 48 - 65, 22.12.2017
https://doi.org/10.29129/inujgse.370573

Abstract

Amaç: Türkiye'de ve dünyada 2005-2014 seneleri içinde üstün
yeteneklilerin matematik eğitimi ile ilgili yapılmış çalışmaları farklı alt
amaçlara göre inceleyerek analiz etmektir. Bu amaçla 12 alt amaç oluşturulmuş
ve bu alt amaçlara yönelik literatür taraması gerçekleştirilmiştir.

 

Yöntem: Bu araştırmada nicel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Nicel araştırma
yöntemlerinden olan tarama desenlerinden olan belgesel tarama kullanılmıştır.
Araştırmanın örneklemi 5 veri tabanından elde edilen 101 çalışmadan oluşmuştur.

 

Bulgular: Verilerin betimsel analizleri sonucunda en fazla çalışmanın
Amerika’da yapıldığı ve bu çalışmaların daha çok makale türünde yayınlandığı
görülmüştür. Bu çalışmalarda nicel çalışma yönteminin daha fazla tercih
edildiği ve en fazla çalışmanın 2010 yılında üretildiği görülmüştür. Ayrıca
nitel çalışmalarda en fazla durum çalışması, nicel çalışmalarda ise en fazla
tarama çalışması gerçekleştirildiği görülmüştür. Karma çalışmalarda en fazla
yakınsayan paralel yöntemlerin tercih edildiği ve amaç olarak en fazla
matematik eğitimi kategorisinin hedef alındığı görülmüştür.

 













Sonuçlar ve
Öneriler:
Araştırmacılar üstün
yeteneklilerin matematik eğitimi alanına daha çok yönlendirilmeli ve bu alanda
daha çok çalışma yapılması sağlanmalıdır.

References

  • Anderson, B. L. (2013). Gifted learners and mathematical achievement: An analysis of gifted instructional models, Liberty University, USA.
  • Akarsu, F. (2001). Üstün Yetenekli Çocuklar: Aileleri ve Sorunları, Eduser Yayınları, Ankara.
  • Akarsu, F. (2004). “Üstün Yetenekliler”. Birinci Türkiye Üstün Yetenekli Çocuklar Kongresi Seçilmiş Makaleler Kitabı, No:63, Çocuk Vakfı Yayınları, İstanbul.
  • Aksoy, E. (2014) . Matematik Alanında Üstün Zekalı ve Yetenekli Öğrencilerin Bazı Değişkenler Açısından Veri Madenciliği İle Belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Ana Bilim Dalı, İzmir.
  • Altıntaş, E. (2009) Purdue Modeline Dayalı Matematik Etkinliği İle Öğretimin Üstün Yetenekli Öğrencilerin Başarılarına Ve Eleştirel Düşünme Düzeylerine Etkisi. Marmara Üniversitesi İlköğretim Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Aygün, B. (2010) . Üstün Yetenekli İlköğretim İkinci Kademe Öğrencileri İçin Matematik Programına Yönelik İhtiyaç Analizi, Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İlköğretim Ana Bilim Dalı , Ankara.
  • Bilgili, A. E. (2004). Bir Türk Eğitim Geleneği Olarak Enderun’un Yeniden İnşası, I. Türkiye Üstün Yetenekli Çocuklar Kongresi, 31-48 Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, İstanbul.
  • Budak, İ. (2008) Matematikte Üstün Yetenekli Öğrenci Eğitimi ve Sosyal Beklentiler. Journal of Qafqaz University, Number :24
  • Çağlar, D. (1972) Üstün Zekalı Çocukların Özellikleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt:5 Sayı: 3
  • Davaslıgil, Ü. (1990) Üstün Çocuklar. Yaşadıkça Eğitim Ekim- Kasım- Aralık , sayı:13
  • Davaslıgil, Ü. (2004).Yüksek Matematik Yeteneğinin Erken Kestirimi. I. Türkiye Üstün Yetenekli Çocuklar Kongresi, (s.263–284). Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi, İstanbul.
  • Erdem, D. (2011). Türkiye’de 2005–2006 yılları arasında yayımlanan eğitim bilimleri dergilerindeki makalelerin bazı özellikler açısından incelenmesi: Betimsel bir analiz. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 2(3).
  • Günhan, C. B. (2006). İlköğretim II. Kademede Matematik Dersinde Probleme Dayalı Öğrenmenin Uygulanabilirliği Üzerine Bir Araştırma. Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Karabey, B. ( 2010) . İlköğretimdeki Üstün Yetenekli Öğrencilerin Yaratıcı Problem Çözmeye Yönelik Erişi Düzeylerinin ve Kritik Düşünme Becerilerinin Belirlenmesi. Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Ana Bilim Dalı, İzmir.
  • Karaduman, G. B. (2010) Üstün Yetenekli Öğrenciler İçin Uygulanan Farklılaştırılmış Matematik Eğitim Programları, Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi Sayı : 13, 1-12.
  • Krutetskii, V. A. (1976). The Psychology of Mathematical Abilities in School Children. J. Kilpatrick ve I. Wirszup (Eds.), University of Chicago Press, Chicago.
  • Nance, W. J. (2013). The Effect of Accerelated Mathematics Instruction on Heterogeneous Groups of Sixth Grade Students. Doktora Tezi. Northern Arizona University , USA.
  • NCTM (National Council of Teachers of Mathematics) (1995). Report of The NCTM Task Force on The Mathematically Promising, NCTM News Bulletin 32 (December): Special Insert, NCTM Inc., Reston, Virginia, USA.
  • Orak, Z. (2015). Türkiye'de Akademik Başarı Değişkeni Alanında Yapılan Öğrenme Stilleriyle İlgili Çalışmaların İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı, Hatay.
  • Ömeroğlu, E. (1993) Okulöncesinde Üstün Çocuklar ve Eğitimi 9. YA-PA Okulöncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Semineri, 17-19 Haziran, Ankara.
  • Özenç, E. G., & Özenç, M. (2013). Türkiye’de Üstün Yetenekli Öğrencilerle İlgili Yapılan Lisansüstü Eğitim Tezlerinin Çok Boyutlu Olarak İncelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 171(171), 13-28
  • Renzulli, J. S., & Smith, L. H. (1977). Two approaches to identification of gifted students. Exceptional Children, 43(8), 512-518.
  • Riska, P. (2010). The Impact of Smart Board Technology on Growth in Mathematics Achievement of Gifted Learners . Doktora Tezi. The Faculty of the School of Education Liberty University,USA.
  • Ulutaş, F., & Ubuz, B. (2008). Matematik eğitiminde araştırmalar ve eğilimler: 2000 ile 2006 yılları arası. İlköğretim Online, 7(3).
  • Zayac, J. (2013). The Impact of Elementary Gifted Mathematics Programming: Moving into Middle School Research Using the ECLS-K Database. Doktora Tezi. Notre Dame of Maryland University, USA

Studies on the Mathematics Education of the Gifted Between 2005-2014

Year 2017, , 48 - 65, 22.12.2017
https://doi.org/10.29129/inujgse.370573

Abstract

Purpose: The purpose of this study was to analyze
the studies about mathematics education of gifted students between 2004-2015
both in Turkey and the World in terms of sub-aims of the studies. For this
purpose, 12 sub-aim categories were formed and literature was scanned according
to those sub-aims.

 

Design &
Methodology:
Quantitative research method was
used in this research. Documentary screening, one of the quantitative research
methods, has been used.
The sample of the study included 101 studies from 5
databases.

 

Findings: At the end of descriptive data analysis,
it was observed that there were more foreign studies than national ones,
specially the most productive country is USA and more foreign articles were
produced. Quantitative methods were preferred and the most productive year was
2010. Additionally, case studies were reported to be the mostly preferred
qualitative study, and screening studies were the mostly encountered
quantitative studies. In mixed studies convergent parallel methods were mostly
used and the most frequent aim was mathematics education. 

 













Implications & Suggestions: Researchers should be more oriented to mathematics education
of the gifted and more products should be uncovered in this area.

References

  • Anderson, B. L. (2013). Gifted learners and mathematical achievement: An analysis of gifted instructional models, Liberty University, USA.
  • Akarsu, F. (2001). Üstün Yetenekli Çocuklar: Aileleri ve Sorunları, Eduser Yayınları, Ankara.
  • Akarsu, F. (2004). “Üstün Yetenekliler”. Birinci Türkiye Üstün Yetenekli Çocuklar Kongresi Seçilmiş Makaleler Kitabı, No:63, Çocuk Vakfı Yayınları, İstanbul.
  • Aksoy, E. (2014) . Matematik Alanında Üstün Zekalı ve Yetenekli Öğrencilerin Bazı Değişkenler Açısından Veri Madenciliği İle Belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Ana Bilim Dalı, İzmir.
  • Altıntaş, E. (2009) Purdue Modeline Dayalı Matematik Etkinliği İle Öğretimin Üstün Yetenekli Öğrencilerin Başarılarına Ve Eleştirel Düşünme Düzeylerine Etkisi. Marmara Üniversitesi İlköğretim Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Aygün, B. (2010) . Üstün Yetenekli İlköğretim İkinci Kademe Öğrencileri İçin Matematik Programına Yönelik İhtiyaç Analizi, Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İlköğretim Ana Bilim Dalı , Ankara.
  • Bilgili, A. E. (2004). Bir Türk Eğitim Geleneği Olarak Enderun’un Yeniden İnşası, I. Türkiye Üstün Yetenekli Çocuklar Kongresi, 31-48 Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, İstanbul.
  • Budak, İ. (2008) Matematikte Üstün Yetenekli Öğrenci Eğitimi ve Sosyal Beklentiler. Journal of Qafqaz University, Number :24
  • Çağlar, D. (1972) Üstün Zekalı Çocukların Özellikleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt:5 Sayı: 3
  • Davaslıgil, Ü. (1990) Üstün Çocuklar. Yaşadıkça Eğitim Ekim- Kasım- Aralık , sayı:13
  • Davaslıgil, Ü. (2004).Yüksek Matematik Yeteneğinin Erken Kestirimi. I. Türkiye Üstün Yetenekli Çocuklar Kongresi, (s.263–284). Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi, İstanbul.
  • Erdem, D. (2011). Türkiye’de 2005–2006 yılları arasında yayımlanan eğitim bilimleri dergilerindeki makalelerin bazı özellikler açısından incelenmesi: Betimsel bir analiz. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 2(3).
  • Günhan, C. B. (2006). İlköğretim II. Kademede Matematik Dersinde Probleme Dayalı Öğrenmenin Uygulanabilirliği Üzerine Bir Araştırma. Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Karabey, B. ( 2010) . İlköğretimdeki Üstün Yetenekli Öğrencilerin Yaratıcı Problem Çözmeye Yönelik Erişi Düzeylerinin ve Kritik Düşünme Becerilerinin Belirlenmesi. Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Ana Bilim Dalı, İzmir.
  • Karaduman, G. B. (2010) Üstün Yetenekli Öğrenciler İçin Uygulanan Farklılaştırılmış Matematik Eğitim Programları, Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi Sayı : 13, 1-12.
  • Krutetskii, V. A. (1976). The Psychology of Mathematical Abilities in School Children. J. Kilpatrick ve I. Wirszup (Eds.), University of Chicago Press, Chicago.
  • Nance, W. J. (2013). The Effect of Accerelated Mathematics Instruction on Heterogeneous Groups of Sixth Grade Students. Doktora Tezi. Northern Arizona University , USA.
  • NCTM (National Council of Teachers of Mathematics) (1995). Report of The NCTM Task Force on The Mathematically Promising, NCTM News Bulletin 32 (December): Special Insert, NCTM Inc., Reston, Virginia, USA.
  • Orak, Z. (2015). Türkiye'de Akademik Başarı Değişkeni Alanında Yapılan Öğrenme Stilleriyle İlgili Çalışmaların İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı, Hatay.
  • Ömeroğlu, E. (1993) Okulöncesinde Üstün Çocuklar ve Eğitimi 9. YA-PA Okulöncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Semineri, 17-19 Haziran, Ankara.
  • Özenç, E. G., & Özenç, M. (2013). Türkiye’de Üstün Yetenekli Öğrencilerle İlgili Yapılan Lisansüstü Eğitim Tezlerinin Çok Boyutlu Olarak İncelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 171(171), 13-28
  • Renzulli, J. S., & Smith, L. H. (1977). Two approaches to identification of gifted students. Exceptional Children, 43(8), 512-518.
  • Riska, P. (2010). The Impact of Smart Board Technology on Growth in Mathematics Achievement of Gifted Learners . Doktora Tezi. The Faculty of the School of Education Liberty University,USA.
  • Ulutaş, F., & Ubuz, B. (2008). Matematik eğitiminde araştırmalar ve eğilimler: 2000 ile 2006 yılları arası. İlköğretim Online, 7(3).
  • Zayac, J. (2013). The Impact of Elementary Gifted Mathematics Programming: Moving into Middle School Research Using the ECLS-K Database. Doktora Tezi. Notre Dame of Maryland University, USA
There are 25 citations in total.

Details

Journal Section Manuscripts
Authors

Sema Nacar

Publication Date December 22, 2017
Submission Date December 24, 2017
Acceptance Date December 28, 2017
Published in Issue Year 2017

Cite

APA Nacar, S. (2017). 2005-2014 Yılları Arasında Üstün Yeteneklilerin Matematik Eğitimi Üzerine Yapılan Çalışmalar. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 4(8), 48-65. https://doi.org/10.29129/inujgse.370573