Amaç: Araştırmanın amacı, Sosyal Bilgiler dersi öğretme-öğrenme sürecinde
değişim ve sürekliliğin algılanması boyutunda görsel materyalleri ve görsel
okumayı merkeze alan bir öğretim süreci planlamak, uygulamak ve
uygulamanın etkili olup olmadığını irdelemektir.
Yöntem: Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden eylem araştırması
şeklinde desenlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, Adana ilinin Seyhan
ilçesinde, 2015-2016 eğitim-öğretim yılında bir devlet okulunun 5. sınıfında
bulunan 12’si erkek, 10’u kız olmak üzere toplam 22 kişilik bir öğrenci grubu
oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama araçları olarak, “değişim ve
sürekliliğe dair görsel okuma etkinlikleri ve çalışma yaprakları”, “öğrencilerle
yapılan odak grup görüşmesi” ve “video kayıtları” kullanılmıştır. Araştırmadan
elde edilen verilerin değerlendirilmesinde içerik analizi kullanılmıştır.
Araştırma kapsamında 5. sınıf “Bilim Teknoloji ve Toplum” öğrenme alanında
yer alan “Gerçekleşen Düşler” Ünitesine ait üç kazanım belirlenmiştir. Bu
kazanımlara yönelik olarak görsel okuma temelinde hazırlanmış etkinlikler ve
çalışma yaprakları, öğrencilerin görsel okuma niteliklerini ortaya çıkarmada
birer veri toplama kaynağı olarak kullanılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin büyük bölümü sınıfta uygulanan tüm görsel okuma
etkinliklerinde derse katılmışlar, değişim ve sürekliliğe ilişkin fikir
yürütebilmişlerdir. Öğrenciler değişim ve sürekliliğe dair hazırlanan
etkinliklerdeki görseller üzerinden tartışmalarda bulunabilmişler, çalışma
yapraklarında bu etkinliklere yönelik çıkarımlarını ifade edebilmişler ve bir
ürün (resim çizme, slogan yazma vb.) ortaya çıkarabilmişlerdir.
Sonuçlar ve Öneriler: Araştırma bulgularına göre öğrenciler tarafından
sürekliliği algılamanın değişimi algılamaya göre daha zor olduğu ortaya
çıkmıştır. Öğrenciler görsel okuma temelli öğretim sürecinde mutlu
olduklarını, dersi daha iyi anladıklarını, daha hızlı öğrenebildiklerini, görsel
okumanın öğrenmelerini kolaylaştırdığını, derse daha fazla katıldıklarını ve
görselden anlam çıkarmada artık daha iyi olduklarını ifade etmişlerdir.
Purpose: The aim of this study is to launch a teaching process which focuses
upon visual materials and reading in terms of understanding those concepts
mentioned above during learning and teaching processes in Social Studies
lessons and determine its efficiency.
Design & Methodology: The present study is a qualitative research. Action
research design has been employed in this study. 22 students, 12 female and
10 male, studying on 5th grade of a state school in 2015-2016 academic year
in Seyhan, Adana, Turkey have been selected as the study group. In the
study, ‘visual reading activities and worksheets about the concepts of
change and continuity’, ‘focus group discussions with the students’ and
‘video records’ have been used as data collection instruments. Content
analysis, one of qualitative data analysis methods, has been employed with
the purpose of evaluating the data gathered from data collection
instruments. In the present study, four attainment targets for a specific unit
(Gerçekleşen Düşler) in 5th grades “Science, Technology and Society”
learning domain have been determined. Aimed at those attainment targets,
visual reading-based activities and worksheets at the end of each activity
have been employed as data collection instruments in order to reveal
students’ visual literacy skills.
Findings: Most of the students, being able to state opinion as to the
concepts of change and continuity, participate actively in visual reading
activities. Please give spectacular findings obtained from your study. They
are observed to have arguments through the visuals in the activities about
those concepts mentioned above, express their opinions and put forth an
output such as painting, catchword etc.
Implications & Suggestions: According to the results of the research students
experienced difficulty in perceiving continuity as compared to perceiving
change. The students state that they feel happy during visual learning-based
teaching process, understand the lessons better and faster. They also add
that visual literacy facilitates their understanding, they are able to attend
lessons more and better at stating opinion from visuals.
Change and Continuity Visual Reading Visual Literacy Action Research Social Studies Action Research
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Manuscripts |
Authors | |
Publication Date | May 16, 2018 |
Submission Date | February 26, 2018 |
Acceptance Date | May 10, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.