Amaç: Bu çalışmada, 9. sınıflar için Sonuç Yayınları tarafından hazırlanan TDE ders kitabındaki metin değerlendirme sorularının, 2018 Türk Dili ve Edebiyatı Dersi (9-12. Sınıflar) Öğretim Programı’ndaki okuma kazanımları ile uyumunu tespit etmek amaçlanmıştır.
Yöntem: Amaç doğrultusunda nitel araştırma desenlerinden durum çalışması tercih edilmiş ve araştırmanın örneklemi, amaçlı örneklem yoluyla belirlenmiştir. Ders kitabındaki şiir, öyküleyici (anlatmaya bağlı) edebî metin, tiyatro ve öğretici (bilgilendirici) metinlere ait değerlendirme soruları, Program’daki ilgili okuma kazanımları ile eşleştirilmiştir.
Bulgular: Çalışmanın bu bölümünde, 4 alt problem cümlesiyle ilgili olarak “Hazırlık”, “Metni Anlama ve Çözümleme” ile “Etkinlik” sorularının okuma kazanımlarıyla ilişkileri tablolaştırılarak yorumlanmıştır.
Sonuçlar ve Öneriler: Çalışma ile şiir, öyküleyici (anlatmaya bağlı) edebî metin, tiyatro ve öğretici (bilgilendirici) metinlere ait “Hazırlık” sorularının kazanımlarla çok az ilgili olduğu tespit edilirken “Metni Anlama ve Çözümleme” ile “Etkinlik” sorularının tamamen ilgili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ancak bazı kazanımların tekrarlandığı bazı kazanımların ise hiç ölçülmediği de tespit edilmiştir. Bundan dolayı okuma kazanımlarının metin değerlendirme sorularına düzenli dağılımı, benzer çalışmaların diğer kazanımlarla ilgili olarak da yapılması gibi önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Manuscripts |
Authors | |
Publication Date | October 9, 2021 |
Submission Date | May 21, 2021 |
Acceptance Date | October 5, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.