Amaç: Bu
araştırmanın amacı, fen bilgisi öğretmenliği 3. sınıf öğrencilerinin mitoz
bölünme konusuna ilişkin kavram yanılgılarının giderilmesine katkı sağlayacağı
düşünülen somut bir öğretim materyali geliştirmektir.
Yöntem: Araştırmada,
materyalin geliştirilmesi için 3 paydaş grubunun (fen bilgisi öğretmeni
adayları (n=36), fen bilimleri öğretmenleri (n=4) ve eğitim uzmanları (n=5)
görüşlerine başvurulmuştur. Bu çalışma bütüncül tek durumlu bir durum
çalışmasıdır. Çalışmada odaklanılan durum, “öğretimde kullanılacak materyalin
geliştirilmesi”dir. Bu amaçla paydaş görüşlerini almadan önce öğretim
materyalinin bir prototipi oluşturulmuştur. Sonrasında öğretim materyalinin
prototipi paydaşların değerlendirmesine sunulmuştur. Paydaşların görüşlerini
almak için açık uçlu soru formları kullanılmıştır. Ayrıca elde edilen verilerin
derinliğini arttırmak için 4 öğretmen adayıyla mülakat yapılmıştır. Ayrı bir
veri seti olarak, araştırmacının yaptığı öz değerlendirmeler de araştırmaya
dâhil edilmiştir. Elde edilen verilerin analizi için “çatışan fikirlerin
karşılaştırılması” yolu kullanılmıştır. Bu yolla oluşan açıklayıcı öneri çerçevesi
materyalin geliştirilmesi için kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmanın bulguları, paydaş grubunun
öğretim materyaline ilişkin özelliklerden daha çok kullanışlılık, kazanıma
uygunluk ve anlaşılırlık boyutlarına, kavramsal değişim yeterliliği açısından
ise anlaşılırlık, verimlilik ve akla yatkınlığın sağlanması konusunda öneri
yaptıklarını göstermiştir. Ayrıca dört öğretmen adayıyla yürütülen deneysel
uygulamada geliştirilen öğretim materyalinin sentrozomun işlevi, mitoz bölünme
evrelerinin içeriği, iğ ipliğinin işlevi ve oluşan hücre sayısı konularındaki
yanılgıların giderilmesine katkı sağladığı belirlenmiştir.
Purpose: The purpose of this study is to develop a concrete
material for teaching and changing misconceptions of prospective science
teachers on mitosis.
Design & Methodology: In the study, three stakeholder groups (prospective
science teachers (n = 36), science teachers (n = 4) and education specialists
(n = 5) were consulted for material development. This study is a case study in
an integrated single state. The focus of the study is on "development of
material to be used in teaching". For this purpose, a prototype of the
teaching material was created before taking stakeholder opinions. Subsequently,
the prototype of the teaching material was presented to the stakeholders'
evaluation. Open-ended questionnaires were used to get the views of
stakeholders. In addition, four teacher candidates were interviewed to increase
the depth of the obtained data. As a separate set of data, self-assessments
made by the researcher were also included in the study. For the analysis of the
obtained data, the "comparison of conflicting ideas" was used. An
explanatory suggestion in this way has been used to develop the framework
model.
Findings: The results of the study showed that the prospective
teachers, the experts and the science teachers suggested more on “usability”,
“alignment with teaching objectives” and “understandability” for increasing
quality of the material as a teaching material while they suggested more on
“intelligibility”, “fruitfulness” and “plausibility” aspects for providing
conceptual change. In addition, findings of the experimental study showed that
the material contributed to decrease prospective science teachers’
misconceptions regarding functions of sentrosomes, content of stages in
mitosis, functions of spindle and resulting number of cells in mitosis.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Manuscripts |
Authors | |
Publication Date | December 22, 2017 |
Submission Date | November 10, 2017 |
Acceptance Date | December 29, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 4 Issue: 8 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.