Local geography is a geographical approach that
enables any confined area of the earth to be examined geographically from any
angle or from any direction. Local geography teaching is the effective use of
all the geographical elements that can be used in geography teaching located in
the immediate vicinity or adjacent regions of the school where the students
receive education. In other words, local geography teaching can also be called
a teaching approach that facilitates the student’s understanding the country
he/she lives in as an individual and the world we live in, starting with the
micro-geographical environment of him/her, allowing him/her to better
understand the environment and the region he/she is in. As its name implies,
local geography teaching is based on conveying an area’s features separating it
from other areas to the individuals through education and on enabling the
individuals to learn the physical, human and economic factors of firstly their
environment and region and then of the country and world in which we live. In
addition, it aims to generalize their information, make them an inference by
establishing different correlations and use what they have learned throughout
their lives based on what individuals are learned. There is a limited number of
studies/researches in national and international literature related to local
geography. Regarding the teaching of local geography, it is determined that
while there is no direct study in the national literature, again there is a
limited number of studies in the international literature. For this reason, the
aim of the study is to reveal the existence and importance of local geography
teaching in the light of domestic and international literature related to local
geography and its teaching. In accordance with this purpose, the concepts of
local/locality, local geography and local geography teaching have been
discussed and comments and suggestions have been made.
Yerel coğrafya, yeryüzünün sınırlandırılmış
herhangi bir alanının coğrafi olarak herhangi bir açıdan veya her yönden
incelenmesini sağlayan bir coğrafya yaklaşımıdır. Yerel coğrafya öğretimi ise
öğrencilerin öğrenim gördüğü okulun yakın çevresinde veya civar bölgesinde yer
alan, coğrafya öğretiminde kullanılabilecek tüm coğrafi unsurların öğretimde
etkin bir şekilde kullanılmasıdır. Başka bir ifadeyle yerel coğrafya öğretimi,
öğrencinin mikro coğrafi çevresinden başlayarak, bulunduğu çevreyi ve bölgeyi
daha iyi anlamasına olanak sağlayan, birey olarak yer aldığı ülkeyi ve
yaşadığımız dünyayı anlamasını kolaylaştıran bir öğretim yaklaşımı olarak da
adlandırabilir. Yerel coğrafya
öğretimi adı üzerinde ‘yerel’ bir alanın onu diğer alanlardan ayıran
özelliklerinin bireylere eğitim yoluyla aktarılmasını ve bireylerin öncelikle
içinde yer aldığı çevrenin ve bölgenin daha sonra ise ülkenin ve yeryüzünün
fiziki, beşeri ve ekonomik etmenlerini öğrenmesini temel almaktadır. Ayrıca
bireylerin öğrendiklerinden hareketle bilgilerini genellemesini, farklı
bağıntılar kurarak çıkarımlarda bulunmasını ve öğrendiklerini hayatları boyunca
kullanmasını hedeflemektedir. Yerel coğrafyaya ilişkin ulusal ve
uluslararası alanyazında sınırlı sayıda çalışma/araştırma bulunmaktadır. Yerel
coğrafya öğretimine ilişkin ise ulusal alanyazında doğrudan bir çalışma
bulunmazken, uluslararası alanyazında ise yine sınırlı sayıda çalışmanın yer
aldığı belirlenmiştir. Bu nedenle çalışmanın amacı yerel coğrafya ve öğretimine
ilişkin yurtiçi ve yurtdışı literatür ışığında yerel coğrafya öğretiminin
varlığını ve önemini ortaya koymaktır. Bu amaç doğrultusunda yerel/yerellik,
yerel coğrafya ve yerel coğrafya öğretimi kavramları ele alınarak yorum ve
önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Manuscripts |
Authors | |
Publication Date | May 16, 2018 |
Submission Date | February 12, 2018 |
Acceptance Date | May 10, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 5 Issue: 9 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.