Research Article
BibTex RIS Cite

5. Sınıf Öğrencilerinin Kesirler Konusunda Kullandıkları Sayı Duyusu Stratejilerinin İncelenmesi

Year 2025, Volume: 12 Issue: 24, 124 - 148, 24.10.2025
https://doi.org/10.29129/inujgse.1629869

Abstract

Araştırmanın amacı beşinci sınıf öğrencilerinin kesir sayı duyusu kullanma durumlarını belirlemektir. Bu amaç kapsamında kesir sayı duyusu kullanımının sayı duyusu bileşenlerine (sayıların anlam ve büyüklüklerini anlama, sayıların denk temsillerini anlama ve kullanma, işlemlerin anlam ve etkisini anlama, referans noktası kullanımı ve esnek hesaplama) göre dağılımı incelenmiştir. Araştırma nitel araştırma yaklaşımı çerçevesinde durum çalışması deseniyle yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu 5. sınıfta öğrenim gören 30 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmanın verileri araştırmacı tarafından geliştirilen 5. Sınıf Kesir Sayı Duyusu Testinden ve test sonrası yapılan klinik mülakatlardan elde edilmiştir. Verilerin analizinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırmada beşinci sınıf öğrencilerinin en çok sayıların anlam ve büyüklüklerini anlama bileşenine yönelik sorularda sayı duyusu temelli çözüm stratejilerini kullandığı belirlenmiştir. Öğrencilerin en çok esnek hesaplama bileşenine yönelik sorularda kural temelli çözüm stratejilerini tercih ettikleri ve sayı duyusu kullanamadıkları tespit edilmiştir. Ortaokul matematik dersi öğretim programlarında esnek hesaplama ve tahmin becerilerinin gelişimini destekleyen disiplinler arası öğrenme kazanımlarına ve öğretim etkinliklerine yer verilmelidir. Bunun yanı sıra öğretmenlerin kesirler ve kesirlerle işlemler öğretiminde zihinden hesap yapma, esnek hesaplama ve tahmin becerilerini geliştirecek etkinlikler planlamaları ve uygulamaları önerilmektedir.

References

  • Ak, Y., & Ertekin, E. (2020). 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin sayı hissi ile matematik kaygısı arasındaki ilişki üzerine bir çalışma. OPUS International Journal of Society Researches, 16(31), 4047−4076.
  • Altun, M. (2022). İlköğretim matematik öğretimi (25. bs.). Alfa Akademi. Aunio, P., Ee, J., Lim, S. E. A., Hautamäki, J., & Van Luit, J. (2004). Young children's number sense in Finland, Hong Kong and Singapore. International Journal of Early Years Education, 12(3), 195−216. https://doi.org/10.1080/0966976042000268681
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri (24. bs.). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Bresser, R., & Holtzman, C. (1999). Developing number sense: Grades 3–6. Sausalito, CA: Math Solutions Publications.
  • Can, D.(2019). İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin sayı duyusu performansının bazı değişkenler açısından incelenmesi. İlköğretim Online, 18(4), 1751−1765. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2019.639317 Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry & research design: Choosing among five approaches (2th ed.). USA: SAGE Publications

5th Grade Students What They Use About Fractions Examining Number Sense Strategies

Year 2025, Volume: 12 Issue: 24, 124 - 148, 24.10.2025
https://doi.org/10.29129/inujgse.1629869

Abstract

The study aims to determine the fifth grade students' use of fraction number sense. For this purpose, the distribution of fraction number sense utilization according to number sense components (understanding of the meaning and size of numbers, understanding and use of equivalent representations of numbers, understanding the meaning and effect of operations, measurement benchmarks and flexible computing) was examined. The research was conducted using a case study design within the framework of a qualitative research approach. The study group of the research consisted of 30 students studying in the 5th grade. The data of the study were obtained from the 5th Grade Fraction Number Sense Test developed by the researchers and from the clinical interviews conducted after the test. The content analysis technique was used to analyze the data. In the study, it was determined that fifthgrade students mainly used number sense-based solution strategies in questions related to the component of understanding of the meaning and sizeof numbers. It was determined that students mainly preferred rule-based solution strategies in questions related to the flexible computing component and did not use number sense. Interdisciplinary learning outcomes and teaching activities that support the development of flexible computing and computational estimation skills should be included in middle school mathematics curriculum. In addition, it is recommended that teachers plan and implement activities that will improve mental computation, flexible counting, and estimation in teaching fractions and operations .

References

  • Ak, Y., & Ertekin, E. (2020). 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin sayı hissi ile matematik kaygısı arasındaki ilişki üzerine bir çalışma. OPUS International Journal of Society Researches, 16(31), 4047−4076.
  • Altun, M. (2022). İlköğretim matematik öğretimi (25. bs.). Alfa Akademi. Aunio, P., Ee, J., Lim, S. E. A., Hautamäki, J., & Van Luit, J. (2004). Young children's number sense in Finland, Hong Kong and Singapore. International Journal of Early Years Education, 12(3), 195−216. https://doi.org/10.1080/0966976042000268681
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri (24. bs.). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Bresser, R., & Holtzman, C. (1999). Developing number sense: Grades 3–6. Sausalito, CA: Math Solutions Publications.
  • Can, D.(2019). İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin sayı duyusu performansının bazı değişkenler açısından incelenmesi. İlköğretim Online, 18(4), 1751−1765. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2019.639317 Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry & research design: Choosing among five approaches (2th ed.). USA: SAGE Publications
There are 5 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Primary Education
Journal Section Manuscripts
Authors

Hülya Altun Akbaba 0000-0003-0168-9199

Seçil Yemen Karpuzcu 0000-0002-2150-000X

Publication Date October 24, 2025
Submission Date January 30, 2025
Acceptance Date September 1, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 12 Issue: 24

Cite

APA Altun Akbaba, H., & Yemen Karpuzcu, S. (2025). 5. Sınıf Öğrencilerinin Kesirler Konusunda Kullandıkları Sayı Duyusu Stratejilerinin İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 12(24), 124-148. https://doi.org/10.29129/inujgse.1629869