Araştırmanın amacı beşinci sınıf öğrencilerinin kesir sayı duyusu kullanma durumlarını belirlemektir. Bu amaç kapsamında kesir sayı duyusu kullanımının sayı duyusu bileşenlerine (sayıların anlam ve büyüklüklerini anlama, sayıların denk temsillerini anlama ve kullanma, işlemlerin anlam ve etkisini anlama, referans noktası kullanımı ve esnek hesaplama) göre dağılımı incelenmiştir. Araştırma nitel araştırma yaklaşımı çerçevesinde durum çalışması deseniyle yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu 5. sınıfta öğrenim gören 30 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmanın verileri araştırmacı tarafından geliştirilen 5. Sınıf Kesir Sayı Duyusu Testinden ve test sonrası yapılan klinik mülakatlardan elde edilmiştir. Verilerin analizinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırmada beşinci sınıf öğrencilerinin en çok sayıların anlam ve büyüklüklerini anlama bileşenine yönelik sorularda sayı duyusu temelli çözüm stratejilerini kullandığı belirlenmiştir. Öğrencilerin en çok esnek hesaplama bileşenine yönelik sorularda kural temelli çözüm stratejilerini tercih ettikleri ve sayı duyusu kullanamadıkları tespit edilmiştir. Ortaokul matematik dersi öğretim programlarında esnek hesaplama ve tahmin becerilerinin gelişimini destekleyen disiplinler arası öğrenme kazanımlarına ve öğretim etkinliklerine yer verilmelidir. Bunun yanı sıra öğretmenlerin kesirler ve kesirlerle işlemler öğretiminde zihinden hesap yapma, esnek hesaplama ve tahmin becerilerini geliştirecek etkinlikler planlamaları ve uygulamaları önerilmektedir.
The study aims to determine the fifth grade students' use of fraction number sense. For this purpose, the distribution of fraction number sense utilization according to number sense components (understanding of the meaning and size of numbers, understanding and use of equivalent representations of numbers, understanding the meaning and effect of operations, measurement benchmarks and flexible computing) was examined. The research was conducted using a case study design within the framework of a qualitative research approach. The study group of the research consisted of 30 students studying in the 5th grade. The data of the study were obtained from the 5th Grade Fraction Number Sense Test developed by the researchers and from the clinical interviews conducted after the test. The content analysis technique was used to analyze the data. In the study, it was determined that fifthgrade students mainly used number sense-based solution strategies in questions related to the component of understanding of the meaning and sizeof numbers. It was determined that students mainly preferred rule-based solution strategies in questions related to the flexible computing component and did not use number sense. Interdisciplinary learning outcomes and teaching activities that support the development of flexible computing and computational estimation skills should be included in middle school mathematics curriculum. In addition, it is recommended that teachers plan and implement activities that will improve mental computation, flexible counting, and estimation in teaching fractions and operations .
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Primary Education |
| Journal Section | Manuscripts |
| Authors | |
| Publication Date | October 24, 2025 |
| Submission Date | January 30, 2025 |
| Acceptance Date | September 1, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 12 Issue: 24 |