Amaç: Bu çalışma okulöncesi öğretmenleri ve okulöncesi eğitime devam eden çocuğa sahip ebeveynlerin akran zorbalığına ilişkin görüşlerini incelemek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: . Araştırmada nitel araştırma yöntemi tercih edilmiştir. Çalışmaya ait veriler araştırmacı tarafından hazırlanılan yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. Çalışma grubunu, Ankara’da Milli Eğitim Bakanlığına bağlı anaokullarında çalışan gönüllü olarak katılım sağlayan 30 okul öncesi öğretmeni ve ebeveyn oluşturmuştur.
Bulgular: Araştırmada öğretmen ve ebeveynlerin demografik bilgileri, ebeveynlere göre zorbalığın tanımı, nedenleri, zorbalıkla baş etme yöntemleri, çocuklarının zorbalığa uğrama durumları; öğretmenlerin zorbalık türlerinin farkındalığı, zorbalığa müdahale yöntemleri, zorba ile mağdurların cinsiyeti, zorbalığın nedenlerini içeren bulgulara ulaşılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre ebeveynler zorbalığı en çok fiziksel zorbalık olarak tanımlamışlardır. Ebeveynler, zorbalığın nedenini en fazla ebeveyn tutumu olarak görmekte. Ebeveynler çocuklarının zorbalık davranışlarıyla baş etme yöntemi olarak en fazla sohbet etme yöntemini tercih etmektedirler. Öğretmen görüşlerine göre çocuklar daha çok fiziksel zorbalık sergilemekte, erkekler daha çok zorba davranışlar gösterirken kız çocukları ise zorbalık mağdurudur. Ayrıca öğretmenler zorbalığa müdahale yöntemi olarak daha çok diğer kişilerle işbirliği yapmayı tercih etmektedirler.
Sonuçlar ve Öneriler: Bu bulgular doğrultusunda, akran zorbalığını önlemeye yönelik müdahale programlarının hem ebeveyn tutumlarını hem de öğretmenlerin farkındalığını artıracak şekilde yapılandırılması önerilmektedir.
Purpose: This study was conducted to examine the views of preschool teachers and parents of preschool children on peer bullying.
Design & Methodology: Qualitative research method was preferred in the study. The data of the study were collected through a semi-structured interview form prepared by the researcher. The study group consisted of 30 preschool teachers and parents working in kindergartens affiliated to the Ministry of National Education in Ankara.
Findings: The findings of the study included demographic information of teachers and parents, definition of bullying according to parents, causes of bullying, methods of coping with bullying, bullying of their children; teachers' awareness of bullying types, methods of intervention in bullying, gender of bullies and victims, and causes of bullying. According to the results of the study, parents defined bullying mostly as physical bullying. Parents saw the cause of bullying mostly as parental attitude. Parents mostly preferred chatting as a method of coping with their children's bullying behaviours. According to teachers' opinions, children exhibit more physical bullying, boys show more bullying behaviours while girls are victims of bullying. Teachers indicated familial reasons as the cause of bullying and stated that the reaction to bullying was mostly to complain to the teacher. In addition, teachers prefer to cooperate with other people as an intervention method for bullying.
Implications & Suggestions: Based on these findings, it is recommended that intervention programs to prevent peer bullying be designed to enhance both parental attitudes and teachers' awareness.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Child Development Education |
| Journal Section | Manuscripts |
| Authors | |
| Publication Date | October 24, 2025 |
| Submission Date | March 29, 2025 |
| Acceptance Date | June 23, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 12 Issue: 24 |