Today, rapidly
developing technology is used intensively in the education process. For this
reason, it is very important to determine the attitudes of the classroom
teachers who are teachers of the future to the technology. The study universe
of the research for this purpose constitutes the class teacher candidates who
are studying at Muğla Sıtkı Koçman University. It constitutes the sample of the
151 class teacher candidates selected by the appropriate sampling method in the
specified stage. The "Technology Attitude Scale" developed by Aydın
and Karaa (2013) was used as a data collection tool in order to determine the
attitudes of primary school teachers towards technology. As a result of the research which was
designed with cross-sectional screening model, it was found that male teacher
candidates had higher holding towards technology, and possessing personal
computer had no effect on holding on to technology. However, it has been found
that those who use personal computers for 6 years or more have developed a
higher attitude toward technology than those who have spent less time and never
used personal computers.
Günümüzde hızla
gelişen teknoloji, eğitim sürecinde de yoğunlukla kullanılmaktadır. Bu sebeple
geleceğin öğretmenleri olan sınıf öğretmeni adaylarının teknolojiye yönelik
tutumlarının tespit edilmesi büyük önem taşımaktadır. Bu amaç doğrultusunda
araştırmanın çalışma evrenini Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesinde öğrenim
görmekte olan sınıf öğretmeni adayları oluşturmaktadır. Belirtilen evrenden
uygun örnekleme yöntemiyle seçilen 151 sınıf öğretmeni adayı araştırmanın
örneklemini oluşturmaktadır. Sınıf Öğretmeni adaylarının teknolojiye yönelik
tutumlarını belirlemek amacıyla Aydın ve Karaa (2013) tarafından geliştirilmiş
olan “Teknolojiye Yönelik Tutum Ölçeği” veri toplama aracı olarak
kullanılmıştır. Kesitsel tarama modeli ile desenlenmiş olan araştırma sonucunda
erkek öğretmen adaylarının teknolojiye yönelik daha yüksek tutuma sahip
oldukları, kişisel bilgisayara sahip olmanın teknolojiye yönelik tutuma etki
etmediği ancak 6 yıl ve üzerinde kişisel bilgisayar kullananların daha az süre
kullanmış olanlara ve hiç kişisel bilgisayar kullanmamış olanlara göre
teknolojiye yönelik daha yüksek tutum geliştirdiği tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2017 |
Submission Date | December 11, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 1 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.