Araştırmanın amacı
sınıf öğretmeni adaylarının matematiksel ilişkilendirme hakkındaki görüşlerini
belirlemektir. Araştırmanın yöntemi betimsel yöntemlerden özel durum
çalışmasıdır. Öğretmen adaylarının matematiksel ilişkilendirmeye yönelik
görüşlerini belirlemek amacıyla Özgen (2013) tarafından geliştirilen görüşme
formu uygulanmıştır. Görüşme formu ile öğretmen adaylarının matematiksel
ilişkilendirmeye yönelik kavrayışları, günlük yaşamla ilişkilendirme (GYİ), farklı
disiplinlerle ilişkilendirme (FDİ) ve matematiğin kendi içerisinde
ilişkilendirmeye (MKİİ) yönelik görüşleri belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma
sonucunda matematiğin kendi içerisinde yapılan ilişkilendirmenin daha öne
çıktığı, günlük yaşamla ilişkilendirme ve farklı disiplinler ile
ilişkilendirmenin sınırlı kaldığı sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca öğretmen
adayları matematiksel ilişkilendirmenin; problem çözme, kalıcı öğrenme ve
anlamlandırma süreçlerine katkılarının olduğunu belirtmektedirler. Sınıf öğretmeni
adayları günlük yaşamla ilişkilendirmenin önemine ve faydalarına yönelik olumlu
görüşler belirtmişlerdir. Matematiksel ilişkilendirme becerisini geliştirmek
için somut nesneleri kullanmak, eğlenceli ve dikkat çekici sunumların yapılması
önerilmiştir
The purpose of the
current study is to determine the pre-service classroom teachers’ opinions
about mathematical connection. The method adopted in the study is the special
case study, one of the descriptive methods. In order to elicit the pre-service
classroom teachers’ opinions about mathematical connection, an interview form
developed on Özgen (2013) was used. Through this interview form, it was
intended to determine the pre-service teachers’ grasp of mathematical
connection and their opinions about the connection of the concepts of
mathematics with each other (MKİİ), with different disciplines (FDİ) and with
daily life. At the end of the study, it was seen that the pre-service teachers
mostly focused on connection of the concepts of mathematics with each other and
their knowledge about their connection with other discipline and daily life is
limited. Moreover, the pre-service teachers directly expressed the contribution
of mathematical connection to the processes of problem solving, permanent
learning and making sense. The pre-service teachers expressed positive opinions
about the importance and benefits of associating the concepts of mathematics
with daily life. It was suggested that for developing the skill of mathematical
connection, concrete objects should be used, enjoyable and attractive
presentations should be made.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2017 |
Submission Date | December 9, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 1 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.