The purpose of this study was to examine the associations between components of effortful control (inhibitory control, attentional focusing, perceptual sensitivity, and low intensive pleasure) and ego-resiliency during early childhood. A total of 182 children (93 girls and 89 boys), who were ranging from 48 to 72-month-old (M: 61.20, SD: 7.81) and attending early childhood institutions, participated in the study. Teachers reported on children's effortful control and ego-resiliency. Initially, independent samples t-test was conducted to investigate the effect of gender and age on children’s ego-resiliency. Afterward, regression analyses were conducted to examine the role of independent variables on children’s ego-resiliency. Findings showed that children’s age had an effect on their ego-resiliency while their gender did not. Moreover, children’s effortful control was positively associated with their ego-resiliency. Children’s attentional focusing and perceptual sensitivity were also positively associated with their ego-resiliency. On the other hand, components of effortful control accounted for more variance than effortful control composite in regression models. Findings are discussed within the frame of possible implications for researchers and teachers.
Bu çalışmanın amacı, çaba gerektiren kontrolün
bileşenleri (ketleyici kontrol, dikkatini odaklama, algısal hassasiyet ve düşük
yoğunluklu etkinliklerden memnuniyet) ile ego-sağlamlık arasındaki ilişkiyi
incelemektir. Yaşları 48 ile 72 ay (M: 61.20, SS: 7.81) arasındaki erken çocukluk
kurumlarına devam eden toplam 182 çocuk çalışmaya katılmıştır. Çocukların çaba
gerektiren kontrol ve ego-sağlamlık düzeyleri öğretmenler tarafından doldurulan
formlar aracılığı ile belirlenmiştir. Öncelikle, bağımsız gruplar t-testi
uygulanarak çocukların yaşlarının ve cinsiyetlerinin onların ego-sağlamlığına
etkisi incelenmiştir. Sonrasında, regresyon analizleri yapılarak bağımsız
değişkenlerin çocukların ego-sağlamlığı üzerindeki rolü araştırılmıştır.
Bulgular yaşın çocukların ego-sağlamlığı üzerinde etkisi olduğunu, fakat
cinsiyetin etkisinin olmadığını göstermiştir. Ayrıca, çocukların çaba
gerektiren kontrolleri onların ego-sağlamlığı ile pozitif ilişkilidir.
Çocukların dikkatini odaklamaları ve algısal hassasiyetleri de onların
ego-sağlamlığı ile pozitif ilişkilidir. Bununla birlikte çaba gerektiren
kontrolün bileşenlerinin regresyon modellerindeki varyansı, çaba gerektiren
kontrolden daha fazla açıkladığı görülmüştür. Bulgular araştırmacılara ve
öğretmenlere yönelik öneriler çerçevesinde tartışılmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2018 |
Submission Date | July 10, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 2 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.