Although the subject of homework is a very controversial subject, students are given homework every day to reinforce the knowledge gained at school and especially to be prepared for the next day’s lessons. Mathematics is one of these lessons given as homework in primary school. In this study, it was aimed to examine the mathematics homework habits of middle school sixth grade students. The research data were collected with the "Student Information Form" prepared by the researcher, "Mathematics Homework Habit Scale". The data of this research, which was carried out with the survey model, was analyzed with SPSS 16, and this research was designed with the survey model. The analysis of the research was made with Mann-Whitney U Test and Spearman Rank Correlation Coefficient Technique, which are nonparametric tests. In the research; Middle school sixth grade students have higher math homework habits, female students score higher than male students, students who love math have higher scores than those who don’t, students who take time to study outside of homework have higher scores, and finally, students’ math class grades and math homework habits It was concluded that the scores were related. Accordingly, it is thought that giving various assignments to support the mathematics lesson and to prevent learning losses will have positive results.
Ödev konusu çok tartışmalı bir konu olmasına rağmen okulda kazanılan bilgileri pekiştirmek ve özellikle de bir sonraki günün derslerine hazırlıklı olmak için öğrencilere her gün ev ödevi verilir. İlkokulda ödev verilen bu derslerden birisi de matematiktir. Bu araştırmada, ortaokul altıncı sınıf öğrencilerinin matematik ödev alışkanlıklarını incelemek amaçlanmıştır. Araştırma verileri, “Matematik Ödev Alışkanlığı Ölçeği” araştırmacı tarafından hazırlanmış olan “Öğrenci Bilgi Formu” ile toplanmıştır. Tarama modeli ile yürütülen bu araştırmanın verileri SPSS 16 ile analiz edilen bu araştırma tarama modeliyle tasarlanmıştır. Araştırmanın analizi nonparametrik testlerden Mann-Whitney U Testi ve Spearman Sıra Korelasyon Katsayısı Tekniği ile yapılmıştır. Araştırmada; ortaokul altıncı sınıf öğrencilerinin matematik ödev alışkanlıklarının yüksek, kız öğrencilerin erkek öğrencilerden daha yüksek puan aldığı, matematiği seven öğrencilerinin puanlarının sevmeyenlere kıyasla daha yüksek olduğu, ödev dışında çalışmaya zaman ayıran öğrencilerin puanlarının daha yüksek olduğu ve son olarak da öğrencilerin matematik dersi notları ile matematik ödev alışkanlıkları puanlarının ilişkili olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır. Buna göre, matematik dersine destek amaçlı ve öğrenme kayıplarının önlenmesi amacıyla çeşitli ödevlerin verilmesinin olumlu sonuçlarının olacağı düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 29, 2022 |
Submission Date | December 8, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 6 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.