The early childhood period is a critical phase during which the foundations of skills to be used throughout an individual’s life are established. In this period, the development of attention skills and early mathematical abilities in children is targeted. Within the scope of this study, it was aimed to determine whether there is a relationship between attention skills and early mathematical abilities in children aged 60 to 72 months. Additionally, the study examined whether there are statistically significant differences between children’s demographic characteristics and their attention and early mathematical skills. The research was conducted using quantitative research design with a general survey method. The sample group consisted of 86 children aged 60-72 months attending a private school in the Gaziosmanpaşa district of İstanbul, selected through convenience sampling. Data collection instruments included the Child Information Form, the Frankfurter Attention Test, and the Metropolitan School Readiness Test. The Frankfurter Attention Test was used to assess children’s attention skills, while the Numbers subtest of the Metropolitan Readiness Test measured their early mathematical skills. Data were analyzed using independent samples t-test and Pearson correlation analysis. According to the findings, no statistically significant relationship was found between the attention skills and early mathematical abilities of children aged 60-72 months. A statistically significant difference was found between early mathematical abilities and age within the same group. However, no significant differences were identified between early mathematical abilities and gender, mother’s age, father’s age, mother’s employment status, or sibling status. Furthermore, no statistically significant differences were found between attention skills and the variables of gender, age, mother’s age, father’s age, mother’s employment status, and sibling status.
Erken çocukluk dönemi, bireyin yaşam boyu kullanacağı becerilerin temellerinin atıldığı kritik bir evredir. Bu dönemde çocuklarda dikkat becerisi ve matematik becerilerinin gelişmesi hedeflenmektedir. Bu çalışma kapsamında 60-72 aylık çocukların dikkat becerileriyle erken dönem matematik becerileri arasında ilişkinin var olup olmadığı belirlenmeye çalışılmıştır. Ayrıca, bu çalışma kapsamında çocukların demografik özellikleriyle dikkat ve erken matematik becerileri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olup olmadığına bakılmıştır. Araştırma, nicel araştırma desenlerinden genel tarama yöntemiyle gerçekleştirilmiş olup kolay ulaşılabilir örneklem yöntemiyle belirlenen örneklem grubu, İstanbul ili Gaziosmanpaşa ilçesindeki bir özel okulda eğitim gören 60-72 aylık 86 çocuktan oluşmaktadır. Veri toplama araçları olarak Çocuk Bilgi Formu, Frankfurter Dikkat Testi ve Metropolitan Okul Olgunluğu Testi kullanılmıştır. Frankfurter Dikkat Testi, çocukların dikkat becerilerini değerlendirirken; Metropolitan Okul Olgunluğu Testi'nin Sayılar alt testi ise çocukların erken matematik becerilerini ölçmek için kullanılmıştır. Verilerin analizinde bağımsız örneklem t testi ve Pearson korelasyon testinden faydalanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre 60-72 aylık çocukların dikkat becerileri ile erken dönem matematik becerileri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmamıştır. 60-72 aylık çocukların erken dönem matematik becerileri ile yaş değişkeni arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmuştur. 60-72 aylık çocukların erken dönem matematik becerileri ile yaş değişkeni arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmuştur. Ancak erken dönem matematik becerileri ile cinsiyet, anne yaşı, baba yaşı, annenin çalışma durumu ve kardeşe sahip olma durumu değişkenleri arasında anlamlı bir fark saptanmamıştır. Ayrıca, dikkat becerileri ile cinsiyet, yaş, anne yaşı, baba yaşı, annenin çalışma durumu ve kardeşe sahip olma durumu değişkenleri arasında da istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamıştır.
İAÜ Eğitim Bilimleri Etik Komisyonuna başvuru yapılmış ve etik kurul izni (E-45379966-050.06.04-86497 sayılı) alındıktan sonra veri toplama araçları yüz yüze uygulanmıştır.
-
-
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Early Childhood Education |
| Journal Section | Articles |
| Authors | |
| Publication Date | July 31, 2025 |
| Submission Date | December 15, 2024 |
| Acceptance Date | June 23, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 2 |

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.