With the rapid advancement of modern technologies, innovations such as virtual reality, machine learning, augmented reality, and artificial intelligence (AI) have emerged. Artificial intelligence technology was created to produce intelligent computer programs that can think like human intelligence. Artificial intelligence is a technological innovation that is advancing unabated today. It has started to be seen in various fields such as museology, archaeology, health, art and design. The aim of this study is to examine the articles and papers published between 2018-2024 by emphasizing the importance of artificial intelligence and its applications in the field of education and training. In this framework, the answer to the question “From which perspectives did the studies in the literature evaluate artificial intelligence applications in education?” was sought. Document analysis, one of the qualitative research methods, was used in the study. A total of 43 studies were accessed from Academia, ProQuest, Google Scholar, DergiPark databases. It was observed that the number of articles (f = 27) and papers (f = 16) were relatively close to each other. According to the analysis results, 2024 was identified as the year with the highest number of studies published between 2018 and 2024 (f = 17). It was concluded that article studies were published more frequently than paper studies. The studies reviewed in the literature concluded that research on “Examining Opinions on the Use of AI in Education” was conducted to introduce artificial intelligence and its applications into the field of education and to explore how the concept of AI is perceived within the educational community.
Günümüz teknolojilerinin hızla gelişim göstermesi ile sanal gerçeklilik, makine öğrenmesi, artırılmış gerçeklik ve yapay zekâ (AI) gibi teknolojiler meydana gelmiştir. Yapay zekâ teknolojisi, insan zekâsı gibi düşünebilen akıllı bilgisayar programları üretmek amacıyla ortaya çıkarılmıştır. Yapay zekâ, günümüzde hız kesmeden ilerleyen bir teknolojik yenilik olarak karşımıza çıkmaktadır. Müzecilik, arkeoloji, sağlık, sanat ve tasarım gibi çeşitli alanlarda görülmeye başlanmıştır. Bu araştırmanın amacı, eğitim ve öğretim alanında yapay zekâ ve uygulamalarının önemini vurgulamak aracılığıyla 2018-2024 yılları arasında yayınlanmış makale ve bildiri çalışmalarını incelemektir. Bu çerçevede, “Literatürdeki çalışmalar eğitimde yapay zekâ uygulamalarını hangi açılardan değerlendirmiştir?” sorusunun yanıtı aranmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi kullanılmıştır. İlgili araştırma verilerine Academia, ProQuest, Google Scholar, DergiPark veri tabanlarından toplamda 43 çalışmaya ulaşılmıştır. Ulaşılan araştırmaların makale (f = 27) ve bildiri (f = 16) miktarları birbirlerine çok uzak olmadığı görülmüştür. Araştırmanın analiz sonuçlarında elde edilen bulgulara göre 2018-2024 yılları içerisinde yayımlanan çalışmaların en yoğun olduğu yıl 2024 yılı (f = 17) olarak gözlemlenmiştir. Araştırmalarda makale çalışmasının bildiri çalışmasına göre daha sık yayımlandığı sonucuna varılmıştır. Literatürdeki incelenen çalışmalarda yoğun olarak eğitimde yapay zekâ ve uygulamalarını eğitim alanına kazandırmak ve eğitim camiasındaki yapay zekâ kavramına dair algıları tespit etmek amacıyla “Eğitimde AI Kullanımı Hakkında Görüşlerin İncelenmesi” çalışmalarının yapıldığı sonucuna varılmıştır.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Basic Training (Other) |
| Journal Section | Articles |
| Authors | |
| Publication Date | July 31, 2025 |
| Submission Date | January 23, 2025 |
| Acceptance Date | May 18, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 2 |

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.