The purpose of this study is to reveal the views of prospective primary teachers regarding the implementation of the course Child and Education in Turkish Culture through a inquiry-based learning approach. Within this scope, the research was conducted using a case study, one of the qualitative research designs. The study group consists of second-year students enrolled in the Department of Elementary Education, Faculty of Education, at a state university, who took the course Child and Education in Turkish Culture for one semester using a inquiry-based learning approach. Data were collected through semi-structured interviews and document analysis. Descriptive content analysis was used in the analysis of the data. According to the results obtained from the data, it was revealed that prospective primary teachers experienced active participation, skill acquisition, permanent learning, learning to learn, critical-questioning and enriched course processing style, and time management necessary for professional development through inquiry-based course design. In the context of skill acquisition, they experienced culture, information literacy, inquiry-investigation, speaking, writing, inference, going beyond the known and making connections. In addition, based on these experiences, they suggested using inquiry-based learning approach in courses in teacher education.
Bu araştırmanın amacı Türk Kültüründe Çocuk ve Eğitim dersinin araştırma temelli öğrenme yaklaşımı ile işlenmesine ilişkin sınıf öğretmeni adaylarının görüşlerinin nasıl olduğunu ortaya koymaktır. Bu kapsamda araştırma, nitel araştırma desenlerinden durum çalışması ile yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesi, temel eğitim bölümü, sınıf öğretmenliği anabilim dalında öğrenim gören ve bir dönem boyunca Türk Kültüründe Çocuk ve Eğitim dersini araştırma temelli öğrenme yaklaşımı yardımıyla alan ikinci sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Veriler yarı yapılandırılmış görüşmeler ve dokümanlar yardımıyla toplanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde betimsel içerik analizi kullanılmıştır. Verilerden elde edilen sonuçlara göre sınıf öğretmeni adaylarının araştırma-sorgulama temelli ders tasarımı yoluyla etkin katılımı, beceri edinimini, kalıcı öğrenmeyi, öğrenmenin öğrenilmesini, eleştirel-sorgulayıcı ve zenginleştirilmiş ders işleme biçimini, mesleki gelişim için gerekli olan zaman yönetimini deneyimledikleri ortaya çıkmıştır. Beceri edinimi bağlamında kültür, bilgi okuryazarlığını, araştırma-sorgulama, konuşma, yazma, çıkarım yapma, bilinen ötesine geçme ve ilişkilendirme becerilerini deneyimlemişlerdir. Ayrıca bu deneyimlerine bağlı kalarak öğretmen eğitiminde derslerde araştırma temelli öğrenme yaklaşımını kullanmayı önermişlerdir.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Classroom Education |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Early Pub Date | December 2, 2025 |
| Publication Date | November 30, 2025 |
| Submission Date | April 24, 2025 |
| Acceptance Date | September 28, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 3 |

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.