Sokak ve mahalle ilişkileri sosyal dokuyu dikkate almaksızın ele alınan dönüşüm hareketlerinden
dolayı, kent yaşamında anlamını yitirmek üzeredir. Sosyal dokunun tehlikeli biçimde değişimine
sadece slogan cümlelerle önlem alınamayacağı ortadadır. Mevcuttaki sosyal dokunun mekânla bağını
ortaya çıkarmak, bu noktada oldukça verimli sonuçlar üretecektir. Bu çalışmanın amacı, çocukların
içinde yaşadıkları kentsel mekâna, diğer bir deyişle yapılı çevre ve sosyal dokuya ilişkin algılarını,
kendi sokak ve mahallelerine ilişkin çizdikleri resimlere ve söylemlerine dayalı olarak incelemektir.
Çocukların üzerinden, onların anlatımlarıyla mevcut kentsel dokulara yönelik algıları temellendirmek,
kent okuma literatürüne farklı bir bakış açısı kazandırabilir. Mevcut dokunun çocuk zihnindeki
yerini ölçmek, yeni mekânları tasarlamaya ve sosyal dokunun aktarımına önemli katkı sağlayacaktır.
Çocukların yaşadıkları kentsel mekânla ve çevresiyle olan ilişkisine odaklanan çalışmalar, çalışma sayısı
olarak yetersizdir ve bu çalışma da bu ihtiyacı karşılamak üzere yola çıkmıştır. Çalışmaya konu olan
Beyoğlu ilçesinde yer alan iki mahallenin (Sütlüce ve Örnektepe) tarihi çok eskilere dayanmaktadır.
Bu bölge aynı zamanda kentsel yatırımların odağı konumundadır ve yakın zamanda hızlı bir değişime
uğramaya başlamıştır. Kentsel dönüşüme de konu olan bu iki mahalle, henüz tamamıyla değişmeden bu
bölgenin çocuklarının mahalleleriyle ilişkileri, az da olsa doğayla bağlantıları, çocuk mekânlarına olan
ihtiyaçları bu çalışmayla tartışmaya açılmaktadır. Bu iki mahallede yer alan iki ilköğretim okulunda
(Sütlüce Cemal Artüz İÖO ve Örnektepe Neşe Alten İÖO) okuyan (22+26) 48 7. sınıfa giden çocuğun
kendi mahallelerini resmetmeleri, daha sonra resimlerini anlatmaları ve bu resimlerin değerlendirmesi
çalışmanın kurgusunu oluşturmaktadır. Çocukların çizdikleri resimlerden, sokak ve mahallelerine
yönelik duyguları okunduğunda daha insani ve yeşil bir çevrede yaşayan çocukların bunu resimlerine
yansıttıkları görülmüştür. Yapılı çevrenin kendilerine pek fazla alan bırakmadığı yerleşimde yaşayan
çocukların ise bunu resimlerinde açıkca vurguladıkları görülmüştür.
Regardless of social texture, the neighbourhood and street relationships are about to lose its meaning
in the city life because of the transformation movements handled. It is obvious that it is impossible to
take precaution only with catchwords for the dangerous shift in social texture. Finding out the bindings
between present social texture and the place will produce quite fruitful consequences. The purpose
of this study is to examine the perceptions of the children about the urban space, in other words the
built environment and social texture, based on their paintings and discourses on their own streets
and neighborhoods. Through the children, with their expressions, grounding the perceptions about
current urban textures might bring a different point of view to urban reading literature. Measuring the
location of the existing urban fabric in the child’s mind will contribute to the design of new spaces and
the transfer of the social texture.The studies which focus on the relationship between children and the
places wherein they live and the environment of them are in general insufficient and this study departs
in order to satisfy this need. The history of the two neighborhoods (Sütlüce and Örnektepe) in the
Beyoğlu district is very old. This region is also the focus of urban investments and has recently begun
to undergo rapid changes. These two neighbourhoods which are also subject to urban transformation,
the relationship of this region’s children with their environment before it is changed completely, their
bindings with nature even if it is a few and their need to the child places are discussed in this article. In
two primary schools (Sütlüce Cemal Artüz Primary School ve Örnektepe Neşe Alten Primary School)
in these two neighborhoods (22 + 26), 48 children attending the 7th grade are portraying their own
neighborhoods, then telling their paintings and evaluating these pictures. It is seen that children who
are living in a more humane and green environment reflect their emotions in their paintings. It is
observed that the children living in the settlement where the built environment does not leave much
space to them clearly emphasized this in their paintings
Beyoğlu Perceptions about Street and Neighbourhood Reading Children's Drawings Sütlüce and Örnektepe
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Political Science |
Journal Section | International Journal of Political Science & Urban Studies |
Authors | |
Publication Date | September 29, 2019 |
Submission Date | February 19, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 2 |