Bu çalışmanın amacı, özel kuruluşlarda ve kamu kuruluşlarında kişilere verilmesi planlanan yangın ve tahliye eğitimlerinin içeriğini, hedef kitlesini, doğru davranış biçimleri ve oluşumları, kişilerin tutumları, müdahale tarzı ve denetim yöntemlerinin öğrenilmesi istenmiştir. Saptanan sorunlar neticesinde kişilerde beklentilerinin karşılanması, bilgi birikimlerinin artması, doğru davranış biçimlerin öğretilmesi, süreci doğru değerlendirebilmesi ve uygun kişisel koruyucu donanımların kullanılmasının öğrenilmesi hedeflenmiştir Çalışmanın temelinde, yangının tanımı, bulunduğu alana göre çeşitleri, yangın türleri, tahliye yöntemleri ve uygulama eğitimleri gibi temel konular işlenmesi öncelikli görülmüş ve bireylerin yangınlara karşı tepkilerini belirlemek üzere yangın eğitimi itfaiye personelleri ile karşılıklı görüşerek değerlendirilmiştir.
The aim of this study is to learn the content of the fire and evacuation trainings planned to be used in private and public institutions, target audience, correct behaviors and formations, approach attitudes, working style and control methods. In our study, the primary issues such as the definition of fire, types according to the effective area, fire types, evacuation methods and planning of application trainings are considered as priority. For the purpose of discussing about 50 firefighting staff and by using the survey method by reporting the events and opinions that took place over time. In the study, the employees are in two scale forms. The demographic characteristics of the first class educated participants were asked questions about the subjects explained in education after the training for the second option. As a result of the problems identified, expectations should be met, the knowledge should be increased, the correct behaviors should be taught, the process should be evaluated correctly and appropriate personal protective equipment should be used.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 2 Issue: 1 |