Bu makalede, Almanya’da yaşayan Türkiye kökenliler veya İngiltere’de yaşayan diğer azınlık gruplarına kıyasla üzerinde pek çalışılmamış bir grup olan Londra’da yaşayan Türkçe konuşan gençlerden yola çıkılarak, eğitim dereceleri ile istihdam arasındaki ilişki yukarı hareketlilik bağlamında irdelenecektir. Makale, Londra’da oturan ve yaş- ları 16 ile 23 arasında değişen 250 katılımcı ile 2002 yılında yapılmış olan bir araştırmanın bulgularına dayanmaktadır**. Veriler, anket uygulaması ve sonrasında yapılan derinlemesine mülakat ve odak grup tartışmaları vasıtasıyla toplanmıştır. Bu çerçevede, makalenin ana bulgusu, etnik azınlıklardan gelen gençlerin yukarı hareketliliği için eğitimin önemli, ama tek koşul olmadığı, iş piyasasının sunduğu olanakların daha öne çıktığıdır. Ayrıca, iş piyasasının doyurucu olanaklar sağlamadığı durumlarda, makalede “alternatif istihdam” diye adlandı- rılan suç grupları ve çetelerin eliyle, gençlerin aşağıya doğru hareketliliğinin önünün açıldığı vurgulanacaktır.
The article will focus on the relationship between educational attainment and labour market achievement as a way of upward mobility, in the case of Turkish speaking young people who are relativelly under studied group compared to their counterpart in Germany or other minority young people living in Britain. The article is based on a research conducted in 2002 with 250 young people aged between 16 – 23. The research has multiple stages. A survey was followed by in-depth interviews and focus group discussions. In this article, it will be argued that educational achievement is an important, yet not enough and only tool to get a good job in the labour market as a way of upward mobility. Employment opportunities offered in the labour market is as important as educational achievement to provide a posibible upward mobility. Indeed, if these opportunities are not on the table, the void will be filled by what be called in this article as an “alternative employment” that is a kind of downward mobility through gangs and criminal activities.
Other ID | JA23JC85SY |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 12 Issue: 4 |