Choosing a profession is one of the most important decisions that individuals will make in their lives. In order for the individual to choose the profession that is suitable for him, he should know the qualifications related to this profession and pay attention to the features required by the profession. With this study, it is aimed to determine the general thoughts of associate degree students who receive accounting education about the accounting profession, their perspectives on the profession, which consists of the reasons for choosing the accounting profession, and whether these perspectives differ according to demographic factors. Questionnaire method was used as data collection method in the research. The questionnaire was applied to 107 students studying in Van Yüzüncü Yıl University Gevaş Vocational School Accounting and Tax Applications and Finance, Banking and Insurance program, and the data obtained as a result of the questionnaire were analyzed using the Kruskal Wallis H and Mann Whitney U tests in the SPSS statistical package program. As a result, it was determined that the majority of the students thought to work in the field of accounting. With the study, it has been determined that gender, age, whether there is a close acquaintance working in the field of accounting, the department and class attended, the type of high school graduated from, and the title that comes to mind when it comes to accounting do not make a significant difference for students in choosing the accounting profession.
Meslek seçimi, bireylerin hayatlarındaki verecekleri en önemli kararlardan biridir. Bireyin kendine uygun mesleği seçebilmesi için bu mesleğe ilişkin yeterlilikleri bilmesi, mesleği gerektirdiği özelliklerin kendisine uygun olmasına dikkat etmesi gerekir. Bu çalışma ile muhasebe eğitimi alan ön lisans öğrencilerin muhasebe mesleği ile ilgili genel düşünceleri, muhasebe mesleğini tercih etme nedenlerinden oluşan mesleğe bakış açıları ve bu bakış açılarının demografik faktörlere göre farklılaşıp farklılaşmadığı tespit edilmesi amaçlanmıştır. Araştırmada veri toplamak için anket yönteminden faydalanılmıştır. Anket, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Gevaş Meslek Yüksek Okulu Muhasebe ve Vergi Uygulamaları ile Finans, Bankacılık ve Sigortacılık programında öğrenim gören 107 öğrenciye uygulanmış, anket sonucu elde edilen veriler SPSS istatistik paket programında Kruskal Wallis H ve Mann Whitney U testleri kullanılarak analiz edilmiştir. Yapılan analiz sonucunda, öğrencilerin büyük çoğunluğunun muhasebe alanında çalışmayı düşündüğü tespit edilmiştir. Yapılan çalışma ile cinsiyetin, yaşın, muhasebe alanında çalışan yakın tanıdığın olup olmamasının, okunulan bölümün ve sınıfın, mezun olunan lise türünün, muhasebe denilince akla gelen unvanın öğrenciler açısından muhasebe mesleğini seçmede istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olmadığı tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 15, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 3 Issue: 2 |