The study aims to determine the relationships between workplace happiness and employee advocacy. Within the scope of this purpose, bank employees working in Karaman city center were chosen as the research sample. The survey method, which is a quantitative data collection method, was used to obtain the data. With the convenience sampling method, 173 responses were received from questionnaire forms administered face to face to the bank employees who volunteered to participate in the study and were included in the research. SPSS 25 and AMOS 24 were used to analyze the data obtained. Confirmatory Factor Analysis (CFA), Kolmogorov-Smirnov test, Cronbach's alpha coefficient, descriptive statistics of scales, correlation test, and regression analysis were applied to the data. According to the research results, bank employees experienced high levels of workplace happiness and exhibited high levels of employee advocacy. It was also found that there is a positive relationship between workplace happiness and employee advocacy and that workplace happiness has a positive effect on employee advocacy. According to the findings, as workplace happiness increases among bank employees, their level of advocacy also rises. It has been observed that there is a limited number of studies in the literature on the concepts of both workplace happiness and employee advocacy. In addition, the study is one of the first to examine the relationship between workplace happiness and employee advocacy in the context of bank employees. In this context, the study is expected to contribute to the literature.
Çalışmada, iş yeri mutluluğu ile çalışan savunuculuğu arasındaki ilişkilerin ortaya konulması amaçlanmıştır. Bu amaç kapsamında araştırma örneklemi olarak Karaman il merkezinde faaliyet gösteren banka çalışanları belirlenmiştir. Verilerin elde edilmesinde nicel veri toplama yöntemlerinden biri olan anket yönteminden yararlanılmıştır. Kolayda örnekleme yöntemi ile katılım konusunda gönüllü olan banka çalışanlarına yüz yüze uygulanan anket formlarından 173 geri dönüş alınmış ve araştırmaya dahil edilmiştir. Ulaşılan verilerin çözümlenmesinde IBM SPSS 25.0 ve AMOS 24.0 programlarından yararlanılmıştır. Verilere Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA), Kolmogorov-Smirnov testi, Cronbach α katsayısı, ölçeklere ait tanımlayıcı istatistik değerler, korelasyon testi ve regresyon analizi uygulanmıştır. Araştırma bulgularına göre banka çalışanlarının yüksek düzeyde iş yeri mutluluğu yaşadığı ve yüksek düzeyde çalışan savunuculuğu sergiledikleri tespit edilmiştir. Ayrıca banka çalışanlarının iş yeri mutluluğu ile çalışan savunuculuğu arasında pozitif yönlü bir ilişkinin olduğu ve iş yeri mutluluğunun çalışan savunuculuğu üzerinde pozitif yönlü bir etkisinin olduğu saptanmıştır. Bulgulara göre banka çalışanlarının iş yeri mutluluğu artıkça savunuculuk sergileme düzeyleri de artmaktadır. Alan yazında gerek iş yeri mutluluğu gerekse çalışan savunuculuğu kavramlarına yönelik kısıtlı sayıda çalışmanın olduğu gözlemlenmiştir. Ayrıca çalışma, banka çalışanları bağlamında iş yeri mutluluğu ve çalışan savunuculuğu ilişkisini inceleyen ilk araştırmalardan biri olmaktadır. Bu bağlamda çalışmanın alan yazına katkı sağlaması beklenmektedir.
Makalede, akademik ve bilimsel etik kurallarına uyulmuştur.
Herhangi bir kurumdan destek alınmamıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration, Management and Organization Education , Strategy, Management and Organisational Behaviour (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 25, 2025 |
Submission Date | February 14, 2025 |
Acceptance Date | March 14, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 6 Issue: 1 |