Tourism has an important place in the national economy. Considering that the competition among destinations is increasing rapidly day by day, countries benefit from technology in their marketing strategies and attach great importance to visual and auditory elements. Given the power of mass media today, it is clear that an effective promotional film is extremely significant for a destination. Based on this point, the aim is to determine how the Türkiye tourism promotional film influences potential tourists. For this purpose, the longest version of the official promotional film of the Ministry of Culture and Tourism of the Republic of Türkiye was shown to the participants living in Spain using the purposive sampling technique. 30 people volunteered to participate in the study. The study used metaphor analysis, which is a qualitative research method. In addition, WordArt software was used to visualise the data in word analysis. According to the results obtained from the research, four categories were formed as “cultural”, “psychological”, “relational” and “economic”. When the data obtained from the research was evaluated, it was concluded that the message Türkiye wanted to convey through its tourism promotional film was generally passed on to potential tourists. In addition, after watching Türkiye’s tourism promotion film, it was determined that the elements that aroused the most curiosity in the promotional film were “beaches”, “sea” and “food”, respectively.
Turizm ülke ekonomisi içerisinde önemli bir yer tutmaktadır. Her geçen gün destinasyonlar arasında rekabetin hızla arttığı göz önüne alındığında ülkeler pazarlama stratejilerinde teknolojiden faydalanmakta, görsel ve işitsel unsurlara oldukça fazla önem vermektedir. Günümüzde kitle iletişim araçlarının gücü dikkate alındığında etkili bir tanıtım filminin bir destinasyon için oldukça önemli olduğu görülmektedir. Bu noktadan hareketle Türkiye turizm tanıtım filminin etkisinin potansiyel turistlerde nasıl bir algı uyandırdığının belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda amaçlı örnekleme tekniği kullanılarak İspanya’da yaşayan katılımcılara Türkiye Cumhuriyeti Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın resmi tanıtım filminin en uzun versiyonu izletilmiştir. Araştırmaya gönüllü olarak 30 kişi katılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan metafor analizinden faydalanılmıştır. Ayrıca kelime analizinde verilerin görselleştirilmesi içinde WordArt programı kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre “kültürel”, “psikolojik”, “ilişkisel” ve “ekonomik” olmak üzere dört kategori oluşturulmuştur. Araştırma sonucunda elde edilen veriler değerlendirildiğinde genel olarak Türkiye’nin turizm tanıtım filmi aracılığıyla iletmek istediği mesajın potansiyel turistlere aktarıldığı sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca Türkiye turizm tanıtım filmini izledikten sonra katılımcılarda tanıtım filminde en çok merak uyandıran unsurların sırasıyla “plajlar”, “deniz” ve “yemekler” olduğu belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Service Marketing |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 24, 2025 |
Submission Date | July 15, 2025 |
Acceptance Date | September 24, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 6 Issue: 2 |