Araba sanayi, bilgisayar, iletişim ve
basın gibi alanlardaki gelişmeler Türkçeye yabancı dillerden -özellikle
İngilizceden- ödünç sözcükler girmesi sürecini hızlandırmaktadır. Bu çalışma,
son zamanlarda oluşan bu tür yenilikler ile dilimize girmiş olan sözcüklere
karşı gençlerin tutumlarını saptamak üzere gerçekleştirilmiştir. Ayrıca, bu
sözcüklerin yerine geçmesi amacıyla dilimizde türetilen sözcüklerin ne ölçüde
başarı ile kabul gördüğü saptanmaya çalışılmıştır. Çalışmanın bulguları genç
Türk konuşucularının genel olarak yabancı kökenli sözcükleri tercih ettiklerini
göstermiştir. Ayrıca, bu ödünç sözcüklerin yerine üretilen Türkçe sözcüklerin
Türkçeyi kullanan gençler tarafından yeterince benimsenmediği de saptanmıştır.
Bu durumun sebebi olarak bu tür kullanımların gençler arasında daha saygınlık
verici olarak görülmesi olabilir. Bunun yanı sıra, yabancı dillerden ödünç
alınan sözcüklerin yerine geçmesi için türetilen Türkçe sözcüklerin de genç
nesillere yeterli düzeyde tanıtılamadığı da gözlenmektedir.
The developments in
the technological areas like automotive industry, computation, communication
and media sectors accelerate the percentage of the borrowings that enter into
Turkish from foreign languages, especially from English. The present study was carried out with the
aim of determining the attitude of the young Turkish people towards the
borrowings that enter in their native language through such novelties.
It also tried to analyze the success and acceptance of the Turkish words that
have been produced to replace such borrowings. The findings of the study
revealed that young Turkish people mainly prefer to use the borrowed words
rather than their Turkish counterparts. It was observed that majority of the
target borrowed items could not be replaced with Turkish counterparts yet. The
reason for this situation might be that such usages are viewed as more
prestigious by the young Turkish people. Besides, the Turkish words that are
produced to replace the borrowings seem not to be introduced to young people
adequately.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2016 |
Submission Date | June 20, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 1 Issue: 2 |