The spread of competition in the
international arena, coupled with the
impact of globalization, and the difficulty of these competitive conditions
have directly affected the production and marketing processes of enterprises
.In such a challenging competitive environment, they have realized the
importance of logistics activities at the point of reducing the costs of
enterprises the most and delivering their products to consumers quickly and
reliably. In line with these developments, logistics activities have become a
fundamental process in terms of businesses. The importance of logistics
activities and the fact that the marketing process constitutes a significant
part of the expenses of the enterprises has brought logistics villagers to the
agenda. This has provided the formation and development of logistical
villages.In this study, the intelligence reports that were active in Konya were
evaluated by the executives of the publishing company on June 18th. Company
characteristics of enterprises are determined and logistic village perceptions
are measured.The purpose of the study is to determine the logistic village
trends of the export companies in Konya province and the role of export
performance in Foreign trade within the logistic village export relation in the
economic growth in the country. It is aimed to create awareness for logistics
villages Konya. In our important findings in ourresearch, it was seen that
logistics villagers would reduce the transportation cost, ease the difficulties
in finding the transportation vehicle, and facilitate partial cargo delivery.
Küreselleşmenin etkisi ile birlikte
oluşan rekabetin uluslararası alanlara yayılması ve bu rekabet koşullarının
zorlu bir hal alması, işletmelerin üretim ve pazarlama süreçlerini doğrudan
etkilemiştir. Böylesine zorlu bir rekabet ortamında işletmelerin maliyetlerini
en aza indirgeyip, ürünlerini hızlı ve güvenilir bir şekilde tüketicilere
ulaştırma noktasında lojistik faaliyetlerin öneminin farkına varmışlardır.
Yaşanan bu gelişmeler doğrultusunda lojistik faaliyetler, işletmeler açısından
temel bir süreç haline gelmiştir. Lojistik faaliyetlerin önem kazanması ve
pazarlama sürecinde işletmelerin giderlerinin önemli bir kısmını oluşturması
lojistik köyleri gündeme getirmiştir. Bu durum, lojistik köylerin oluşumunu ve
gelişimini sağlamıştır. Bu çalışmada Konya ilinde faaliyet gösteren 181
ihracatçı firmanın yöneticilerinin Mayıs, Haziran ve Temmuz aylarında anket
yoluyla lojistik köy algısı ölçülerek, SPSS programı aracılığıyla veriler
analiz edilmiş ve yorumlanmıştır. İşletmelerin firma özellikleri belirlenmiş ve
lojistik köy algıları ölçülmüştür. Araştırmanın amacı, ülkedeki ekonomik büyüme
içerisinde, Konya ilinde bulunan ihracat firmalarının lojistik köy eğilimlerini
ve ihracat performanslarının lojistik köy ihracat ilişkisi çerçevesinde dış
ticaretteki rolünü belirlemeye çalışmaktadır. Lojistik köylere Konya özelinde
farkındalık yaratılmak amaçlanmıştır. Araştırmamızda elde ettiğimiz önemli
bulgularda, lojistik köylerin nakliye maliyetini azaltacağına, nakliye aracı
bulmadaki zorlukları ortadan kaldıracağına ve parsiyel yük sevkiyatını
kolaylaştıracağı görülmüştür.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 26, 2017 |
Submission Date | November 13, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 2 Issue: 7 |