Research Article
BibTex RIS Cite

Şehir İmajını Oluşturan Faktörlerin Belirlenmesi: Gümüşhane Üniversitesi Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma

Year 2018, Volume: 3 Issue: 4, 181 - 193, 03.01.2019
https://doi.org/10.23834/isrjournal.477644

Abstract

Bir şehrin markalaşması, o şehrin başarılı bir şekilde
pazarlanmasını gerektirmektedir. Nitekim bir şehrin başarılı bir şekilde
pazarlanması için öncelikle o şehir için doğru bir imaj oluşturulması
gerekmektedir. İmaj oluşturma sürecinde, şehir pazarlamacıları tarafından
ilgili şehrin sahip olduğu rekabetçi avantajları (tarihi, kültürel ve doğal
çekim unsurları vb.) vurgulanmaktadır. Bu araştırmada, Gümüşhane şehrinin
markalaşma sürecinde rekabetçi avantajlarının belirlenmesi kapsamında şehir
imajını oluşturan faktörler tespit edilmeye çalışılmıştır. Bu kapsamda, şehrin
turist sayısının az olması nedeniyle, Gümüşhane’ye farklı illerden gelen
üniversite öğrencileri araştırma örneklemi olarak belirlenmiştir. Araştırma
kapsamında oluşturulan anket formu, 2018 yılı Mart ayında 508 üniversite
öğrencisi üzerinde kolayda örnekleme esas alınarak yüz yüze görüşme tekniğiyle
uygulanmıştır. Elde edilen veriler frekans analizi, keşifsel faktör analizi,
güvenilirlik analizi, t testi ve tek yönlü varyans analiziyle çözümlenmiştir.
Keşifsel faktör analizinin ardından bilişsel şehir imajını oluşturan 5 faktör
ortaya çıkmıştır. Bunlar; ‘modern kent üstyapısı’, ‘temiz çevre’, ‘yerel halkın
tutumu’, ‘temel çekicilikler’ ve ‘destek çekicilikler’dir. Ayrıca, bilişsel ve
duygusal imajın cinsiyet, gelinen bölge ve Gümüşhane’de yaşama süresi
değişkenlerine göre farklılık gösterip göstermediği t testi ve tek yönlü
varyans analiziyle incelenmiştir. 

References

  • Akdoğan M. Ş. ve Akkuş Karkın, G. (2010). Şehir Pazarlaması Kapsamında Bir İmaj Çalışması: Sivas Örneği, I. Disiplinlerarası Turizm Araştırmaları Kongresi: 540-556, 27–30 Mayıs 2010, Nevşehir
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2012). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri SPSS uygulamalı. Sakarya Yayıncılık, Sakarya.
  • Asseraf Y ve Shoham A. (2016). Destination branding:The role of consumer affinity, Journal of Destination Marketing & Management 6 (2017)375–384
  • Baloglu, S. ve Brinberg, D. (1997). Affective images of tourism destinations. Journal of Travel Research, 35(4), p. 11-15.
  • Baloglu, S. ve Mangaloglu, M. (2001). Tourism Destination Images of Turkey, Egypt, Greece, and Italy as Perceived by US-based Tour Operators and Travel Agencies. Tourism Management, 22 (1), 1-9.
  • Baloglu, S. ve McCleary, K.W. (1999). A Model Of Destınatıon Image Formatıon, Annals of Tourism Research, Vol. 26, No. 4, pp. 868±897, 1999.
  • Baloğlu, S. ve Brinberg, D. (1997). Affective Images of Tourism Destinations, Journal of Travel Research, 35 (4):11-15
  • Beerli, A. and Martin, J.D. (2004) Factors Influencing Destination Image. Annals of Tourism Research, 31, 657-681.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, K. E., Akgün, E. Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. 17. Baskı, Pegem Akademi, Ankara.
  • Büyüöztürk, Ş. (2002). Sosyal Bilimler İçin Veri Analiz El Kitabı. Pegem Yayıncılık, Ankara.
  • Dann, G. (1996). Tourist images of a destination: An alternative analysis. In D. R. Fesenmaier, J. T. O’Leary, & M. Uysal (Eds.), Recent advances in tourism marketing research (pp. 41-55). New York: The Haworth Press.
  • Demirel, Y. ve Yaşarsoy, E. (2016). Kastamonu Kent İmajının Turizm Potansiyeline Etkisi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, 1. Uluslararası Abana Sempozyumu, 20-21 Mayıs 2016, Abana-Kastamonu.
  • Duğan Ö., ve Akıncı S. (2017). Marka İmajı Açısından Uşak Şehir Algısı: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Saha Araştırması, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi/UUSBD 10/3
  • Ersoy, N. (2014). Zeugma Mozaik Müzesini Ziyaret Eden Yerli ve Yabancı Turistlerin Destinasyon İmaj Algılamaları Üzerine Bir Araştırma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 34(7), 970-980.
  • Gartner, W. C. (1993). Image Formation Process, Journal of Travel & Tourism Marketing
  • Gartner, W.C. (1989). Tourism image: Attribute measurement of state tourism products using Multidimensional scaling techniques. Journal of Travel Research, 28(2) (Fall), p. 16-20.
  • Hair, J., Black, W. C., Babin, B. J. ve Anderson, R. E. (2010). Multivariate Data Analysis (7th Ed.) New Jersey: Pearson Education International.
  • İlban M.O., Köroğlu A. ve Bozok D., (2008). Termal Turizm Amaçlı Seyahat Eden Turistlerde Destinasyon İmajı: Gönen Örneği, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Yıl:7 Sayı:13 Bahar 2008 s.105 -129
  • Kalaycı, Ş. (2010). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Ankara: Asil Yayınları.
  • Karagöz, Y. (2017). SPSS ve AMOS Uygulamalı Nitel-Nicel-Karma Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Yayın Etiği. Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
  • Karasar, N. (2017). Bilimsel İrade Algı Çerçevesi İle Bilimsel Araştırma Yöntemi Kavramlar İlkeler Teknikler. Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
  • Kavaratzis, M. (2004). From city marketing to city branding: Towards a theoretical framework for developing city brands, Place Branding Vol. 1, 1, 58–73
  • Kotler, P. (1997). Marketing Management: Analysis, Planning, Implementation and Control (9th ed.). Upper Saddle River, NJ: Prentice-Hall International Inc.
  • Lai, S.Y. (2004). Urban Infrastructure and the Making of City Image in the Age of Globalisation: The JLE Project in London, The 4th International Symposium on 21st Century Shanghai Development
  • Luque-Martinez, T., Barrio-Garcia, S., Ibanez-Zapata, J. ve Molina, M. (2007). Modeling a city’s image: The case of Granada. Cities, Vol. 24, No. 5, p. 335-352.
  • Lynch, K. (1960). The Image of The City, Massachusetts Institute of Technology and the President and Fellows of Harvard College Twentieth Printime. 1990
  • Memiş, O. (2018). Gümüşhane Turizmden Daha Fazla Pay Almak İstiyor, http://www.milliyet.com.tr/gumushane-turizmden-daha-fazla-pay-almak-gumushane-yerelhaber-2475061/ (Erişim tarihi: 15.02.2018).
  • Molina A., Gomez M., ve Consuegra D.M. (2010). Tourism marketing information and destination image management, African Journal of Business Management Vol. 4(5), pp. 722-728
  • Özdemir, G. (2014). Destinasyon Yönetimi ve Pazarlaması. Detay Yayıncılık, 1. Baskı, Ankara.
  • Pike S.ve Ryan C. (2004). Destination Positioning Analysis through a Comparison of Cognitive, Affective and Conative Perceptions, Journal of Travel Research. 42(4): 333-342.
  • Pike, S. (2002). Destination Image Analysis: A Review of 142 Papers from 1973-2000, Tourism Management 23(5):pp. 541-549.
  • Reilly, M. D. (1990). Free elicitation of descriptive adjectives for tourism image assessment. Journal of Travel Research, 28, p. 21-25.
  • Shanghai Overseas Returned Scholars Association (SORSA) 22-24 Jul. 2004, Shanghai, China.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve Davranışsal Ölçümlerde Güvenilirlik ve Geçerlilik. Pegem Yayıncılık, Ankara.
  • Tahiru, A.R. (2012). An Impact Study Of Cıty Image: A Case Of The Fılm Festvals Of The Hague, As Part Of The Requırement For The Masters Programme Of
  • Cultural Economıcs And Cultural Entreprenuershıp. Volume 2, 1994 - Issue 2-3
  • Yüksel, A. ve Yüksel, F. (2004). Turizmde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Turhan Kitabevi Yayınları, Ankara.
  • Zhang L. ve Zhao, S.X. (2009), City branding and the Olympic effect: A case study of Beijing, Cities 26 (2009) 245–254

Determining The Factors Creating City Image: A Research on Gümüşhane University Students

Year 2018, Volume: 3 Issue: 4, 181 - 193, 03.01.2019
https://doi.org/10.23834/isrjournal.477644

Abstract

The branding of a city depends on the successful
marketing of that city. Indeed, in order to successfully market a city, a
proper image for the city must first be formed. In the image creation process,
competitive advantages (historical, cultural and natural attractions, etc.) are
emphasized by city marketers. In this research, it was tried to determine which
factors constitute the city image of Gümüşhane in order to determine the
competitive advantages of that city in the branding process. Due to the small
number of tourists in the city, as a research sample, university students from
other cities were chosen. The questionnaire form prepared within the scope of
the research was applied in face to face interview technique on the basis of
convenience sampling on 508 university students in March 2018. The obtained
data were analyzed by frequency analysis, exploratory factor analysis,
reliability analysis, t test and one way ANOVA. After the exploratory factor
analysis, five factors were found that constituted the cognitive city image.
These are; modern urban superstructure, clean environment, locals’ attitude,
core attractiveness and side attractiveness. In addition, whether the cognitive
and affective image differs by gender, area of arrival and life time in
Gümüşhane was examined by means of t test and ANOVA.

References

  • Akdoğan M. Ş. ve Akkuş Karkın, G. (2010). Şehir Pazarlaması Kapsamında Bir İmaj Çalışması: Sivas Örneği, I. Disiplinlerarası Turizm Araştırmaları Kongresi: 540-556, 27–30 Mayıs 2010, Nevşehir
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2012). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri SPSS uygulamalı. Sakarya Yayıncılık, Sakarya.
  • Asseraf Y ve Shoham A. (2016). Destination branding:The role of consumer affinity, Journal of Destination Marketing & Management 6 (2017)375–384
  • Baloglu, S. ve Brinberg, D. (1997). Affective images of tourism destinations. Journal of Travel Research, 35(4), p. 11-15.
  • Baloglu, S. ve Mangaloglu, M. (2001). Tourism Destination Images of Turkey, Egypt, Greece, and Italy as Perceived by US-based Tour Operators and Travel Agencies. Tourism Management, 22 (1), 1-9.
  • Baloglu, S. ve McCleary, K.W. (1999). A Model Of Destınatıon Image Formatıon, Annals of Tourism Research, Vol. 26, No. 4, pp. 868±897, 1999.
  • Baloğlu, S. ve Brinberg, D. (1997). Affective Images of Tourism Destinations, Journal of Travel Research, 35 (4):11-15
  • Beerli, A. and Martin, J.D. (2004) Factors Influencing Destination Image. Annals of Tourism Research, 31, 657-681.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, K. E., Akgün, E. Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. 17. Baskı, Pegem Akademi, Ankara.
  • Büyüöztürk, Ş. (2002). Sosyal Bilimler İçin Veri Analiz El Kitabı. Pegem Yayıncılık, Ankara.
  • Dann, G. (1996). Tourist images of a destination: An alternative analysis. In D. R. Fesenmaier, J. T. O’Leary, & M. Uysal (Eds.), Recent advances in tourism marketing research (pp. 41-55). New York: The Haworth Press.
  • Demirel, Y. ve Yaşarsoy, E. (2016). Kastamonu Kent İmajının Turizm Potansiyeline Etkisi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, 1. Uluslararası Abana Sempozyumu, 20-21 Mayıs 2016, Abana-Kastamonu.
  • Duğan Ö., ve Akıncı S. (2017). Marka İmajı Açısından Uşak Şehir Algısı: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Saha Araştırması, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi/UUSBD 10/3
  • Ersoy, N. (2014). Zeugma Mozaik Müzesini Ziyaret Eden Yerli ve Yabancı Turistlerin Destinasyon İmaj Algılamaları Üzerine Bir Araştırma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 34(7), 970-980.
  • Gartner, W. C. (1993). Image Formation Process, Journal of Travel & Tourism Marketing
  • Gartner, W.C. (1989). Tourism image: Attribute measurement of state tourism products using Multidimensional scaling techniques. Journal of Travel Research, 28(2) (Fall), p. 16-20.
  • Hair, J., Black, W. C., Babin, B. J. ve Anderson, R. E. (2010). Multivariate Data Analysis (7th Ed.) New Jersey: Pearson Education International.
  • İlban M.O., Köroğlu A. ve Bozok D., (2008). Termal Turizm Amaçlı Seyahat Eden Turistlerde Destinasyon İmajı: Gönen Örneği, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Yıl:7 Sayı:13 Bahar 2008 s.105 -129
  • Kalaycı, Ş. (2010). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Ankara: Asil Yayınları.
  • Karagöz, Y. (2017). SPSS ve AMOS Uygulamalı Nitel-Nicel-Karma Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Yayın Etiği. Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
  • Karasar, N. (2017). Bilimsel İrade Algı Çerçevesi İle Bilimsel Araştırma Yöntemi Kavramlar İlkeler Teknikler. Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
  • Kavaratzis, M. (2004). From city marketing to city branding: Towards a theoretical framework for developing city brands, Place Branding Vol. 1, 1, 58–73
  • Kotler, P. (1997). Marketing Management: Analysis, Planning, Implementation and Control (9th ed.). Upper Saddle River, NJ: Prentice-Hall International Inc.
  • Lai, S.Y. (2004). Urban Infrastructure and the Making of City Image in the Age of Globalisation: The JLE Project in London, The 4th International Symposium on 21st Century Shanghai Development
  • Luque-Martinez, T., Barrio-Garcia, S., Ibanez-Zapata, J. ve Molina, M. (2007). Modeling a city’s image: The case of Granada. Cities, Vol. 24, No. 5, p. 335-352.
  • Lynch, K. (1960). The Image of The City, Massachusetts Institute of Technology and the President and Fellows of Harvard College Twentieth Printime. 1990
  • Memiş, O. (2018). Gümüşhane Turizmden Daha Fazla Pay Almak İstiyor, http://www.milliyet.com.tr/gumushane-turizmden-daha-fazla-pay-almak-gumushane-yerelhaber-2475061/ (Erişim tarihi: 15.02.2018).
  • Molina A., Gomez M., ve Consuegra D.M. (2010). Tourism marketing information and destination image management, African Journal of Business Management Vol. 4(5), pp. 722-728
  • Özdemir, G. (2014). Destinasyon Yönetimi ve Pazarlaması. Detay Yayıncılık, 1. Baskı, Ankara.
  • Pike S.ve Ryan C. (2004). Destination Positioning Analysis through a Comparison of Cognitive, Affective and Conative Perceptions, Journal of Travel Research. 42(4): 333-342.
  • Pike, S. (2002). Destination Image Analysis: A Review of 142 Papers from 1973-2000, Tourism Management 23(5):pp. 541-549.
  • Reilly, M. D. (1990). Free elicitation of descriptive adjectives for tourism image assessment. Journal of Travel Research, 28, p. 21-25.
  • Shanghai Overseas Returned Scholars Association (SORSA) 22-24 Jul. 2004, Shanghai, China.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve Davranışsal Ölçümlerde Güvenilirlik ve Geçerlilik. Pegem Yayıncılık, Ankara.
  • Tahiru, A.R. (2012). An Impact Study Of Cıty Image: A Case Of The Fılm Festvals Of The Hague, As Part Of The Requırement For The Masters Programme Of
  • Cultural Economıcs And Cultural Entreprenuershıp. Volume 2, 1994 - Issue 2-3
  • Yüksel, A. ve Yüksel, F. (2004). Turizmde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Turhan Kitabevi Yayınları, Ankara.
  • Zhang L. ve Zhao, S.X. (2009), City branding and the Olympic effect: A case study of Beijing, Cities 26 (2009) 245–254
There are 38 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Onur Kızılcık This is me 0000-0003-2339-8720

İbrahim Avcı This is me 0000-0001-9112-5076

Publication Date January 3, 2019
Submission Date November 1, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 3 Issue: 4

Cite

APA Kızılcık, O., & Avcı, İ. (2019). Şehir İmajını Oluşturan Faktörlerin Belirlenmesi: Gümüşhane Üniversitesi Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma. The Journal of International Scientific Researches, 3(4), 181-193. https://doi.org/10.23834/isrjournal.477644