Bu çalışmada, örgütlerde ortaya çıkan katılımsız yönetim sorunu ile ilgili kavramsal bir çerçeve sunulmaya çalışılmıştır. Bu amacı gerçekleştirmek için katılımsız yönetim sorununun ne olduğu, türleri, nedenleri, sonuçları ve önlenmesi için yapılması gerekenlere değinilmiştir. Çalışma sonuçlarına göre, işgörenleri yönetime katmama, yetki devri yapmama, personeli güçlendirmeme ve örgütsel demokrasizlik katılımsız yönetimin en önemli veçheleridir. Katılımsız yönetim sorununun motivasyon düşüklüğü, tükenmişlik, çalışma ortamının bozulması, verim ve performans kaybı, yönetsel etkinliğin azalması, değişime direncin artması, örgütsel bağlılığın azalması ve işten ayrılma niyetinin artması gibi örgütsel ve kişisel birçok olumsuz sonuçları vardır. Karşı fikirlere duyarlı olma, işgörenlere anlayışlı ve müsamahakâr davranma, örgütte güven ortamı oluşturma, işgörenlere sorumluluk ve inisiyatif vererek alınan kararlara dâhil etme bu sorunu önlemenin yolları arasındadır. Yine katılımın örgüte sunacağı yararların farkında olarak katılımcı bir örgüt ortamı inşa etme, ortak akılla karar alma, sinerji oluşturmak için kubaşık bir çalışma ortamı sunma, demokratik, insani ve kolektif bir liderlik tarzı benimseme, güç kullanma yerine sorumluluk verme, kontrolden uzaklaşarak stratejiye odaklanma, işgörenleri esnek ve özerk bir şekilde istihdam etme, girişimcilik, yaratıcılık ve yenilikleri teşvik etme, sağlıklı bir iletişim imkânı oluşturma, bilgiyi ulaşılabilir kılma, amaç birliği oluşturarak ortak bir hedef gösterme, kişisel menfaat yerine sorumluluğu dizayn ederek güven ortamını kurma, katılımsızlığı ortadan kaldıracak diğer çözüm stratejileri arasında sayılabilir.
In this study, it is tried to present a conceptual framework about the problem of non-participation management that arises in organizations. In order to achieve this goal, what the non-participation management problem is, its types, causes, consequences and what needs to be done to prevent it are mentioned. According to the results of the study, the most important aspects of non-participatory management are not involving employees in management, not delegating authority, not empowering personnel, and organizational non-democracy. The problem of unattended management has many organizational and personal negative consequences such as low motivation, burnout, deterioration of the work environment, loss of efficiency and performance, decreased administrative efficiency, increased resistance to change, decreased organizational commitment and increased intention to quit. Being sensitive to opposing ideas, treating employees with understanding and tolerance, creating an atmosphere of trust in the organization, including employees in decisions taken by giving responsibility and initiative are among the ways to prevent this problem. Again, being aware of the benefits of participation to the organization, building a participatory organizational environment, making decisions with common wisdom, offering a flat working environment to create synergy, adopting a democratic, humane and collective leadership style, giving responsibility instead of using force, focusing on strategy by moving away from control, employees Employment in a flexible and autonomous manner, entrepreneurship, encouragement of entrepreneurship and innovation, creating a healthy communication opportunity, making information accessible, showing a common goal by creating a unity of purpose, establishing an atmosphere of trust by designing responsibility instead of personal benefit, and other solution strategies to eliminate non-participation can be counted between.
Non-participation Management Participatory Management Transfer of Authority Personnel Empowerment Organizational Democracy
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 25, 2021 |
Submission Date | April 8, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 6 Issue: 2 |