This study was carried out in order to determine the financial literacy levels of the students of Recep Tayyip Erdogan University Findikli School of Applied Sciences, Finance and Banking Department and Faculty of Theology. For this purpose, the data obtained from the surveys conduct on 425 students were subjected to t-test and ANOVA test. It has been determined that there are significant differences between the financial literacy of the students according to their gender, age, departments, classes, family income levels, and credit card use. It has been determined that the financial literacy level of the students studying in the preparatory class is lower than the students in the 3rd grade and 5th and above grades. It has been concluded that the financial literacy levels of those with a family income between 7501-9000 TL are higher than those with an income of 3000 TL and below, and those with an income between 3001-4500 TL. In addition, it was determined that the Finance and Banking Department students have financially literate on 63% rate and the Theology Department students have financially literate on 52% rate.
Bu çalışma, Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Fındıklı Uygulamalı Bilimler Yüksekokulu Finans ve Bankacılık Bölümü ile İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin finansal okuryazarlık düzeylerini tespit etmek amacıyla yapılmaktadır. Bu amaçla 425 öğrenciye uygulanan anketlerden elde veriler t-testi ve ANOVA testine tabi tutulmuştur. Öğrencilerin cinsiyetleri, yaşları, eğitim gördükleri bölümleri, sınıfları, aile gelir düzeyleri, kredi kartı kullanma durumlarına göre finansal okuryazarlıkları arasında anlamlı farklılıklar olduğu tespit edilmiştir. Hazırlık sınıfında öğrenim gören öğrencilerin 3. sınıf ile 5 ve üzeri sınıftaki öğrencilere göre finansal okuryazarlıklarının daha düşük olduğu tespit edilmiştir. Aile geliri 7501-9000 TL arasında olanların finansal okuryazarlık düzeylerinin, 3000 TL ve altı gelire sahip olanlar ile 3001-4500 TL arasında gelire sahip olanlara göre daha fazla olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca, Finans ve Bankacılık Bölümü öğrencilerinin %63, İlahiyat Bölümü öğrencilerinin ise %52 oranında finansal okuryazar oldukları tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | February 5, 2022 |
Submission Date | December 18, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 7 Issue: 1 |