Research Article
BibTex RIS Cite

The Effect of Linguistic-Based Text Analysis Activities on Secondary School Students' Attitudes to The Turkish Course

Year 2023, Volume: 8 Issue: 3, 436 - 453, 27.10.2023
https://doi.org/10.23834/isrjournal.1346234

Abstract

The aim of this research is to reveal the effect of linguistics-based text analysis activities on the attitudes of secondary school 7th grade students towards Turkish lesson. The study was carried out as an action research based on identifying and solving the problem in any part of the teaching processes with micro groups. The study group of the research consists of 17 7th grade students studying in Gümüşhane province, which was determined through critical situation sampling, one of the purposive sampling methods. Attitude scale towards Turkish lesson was used as a data collection tool in the research. Data were collected before and after the implementation of linguistics-based activities prepared for narrative and artistic texts. The analysis of the data was analyzed with the dependent sample t test and Wilcoxon signed ranks test used in the analysis of replicate measurements for the same groups. The results obtained are that linguistics-based text analysis activities have positively changed the attitudes of the students towards the Turkish lesson.

References

  • Alpar, R. (2012). Spor, sağlık ve eğitim bilimlerinden örneklerle uygulamalı istatistik ve geçerlik-güvenirlik, Ankara: Detay Yayıncılık
  • Aşkın Balcı, H. (2018). Metindilbilimin ABC’si. İstanbul: Say Yayınları.
  • Börekçi, M. (2015). Bir bilim alanı olarak Türkçe ve Türkçe eğitimi. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(ÖS), 405-414. chrome extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/715452 adresinde mevcuttur. (03.12.2021)
  • Can, A. (2017). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cin Şeker, Z. (2019). Göstergebilimsel metin çözümlemeye dayalı etkinliklerin ortaokul öğrencilerinin hikaye çözümleme becerilerine etkisi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (Eğitim&Psikoloji), 9-28.
  • Demir, S. (2008). İlköğretim 6,7 ve 8. sınıflar Türkçe ders kitaplarındaki öykülerin metin dilbilimsel yöntemlerle incelenmesi ve bu metinlerin öğrencilerin anlama düzeylerine etkisi (Malatya ili örneği). Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Dilidüzgün, Ş. (2008). Türkçe öğretiminde metindilbilimsel bağlamda uygulamalı bir yaklaşım. Yayınlanmamış doktora tezi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Dilidüzgün, Ş. (2009). Yapılandırmacı yaklaşımla hazırlanan ilköğretim Türkçe öğretim programı ve ders kitabında metin-odaklı görevlerin yeri. Sakarya üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 274-290.
  • Dilidüzgün, Ş. (2010). Türkçe derslerinde metin etkinliklerinin okuma-anlama kazanımlarını gerçekleştirme yeterliği- bir öykü örneği. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 13,13-30.
  • Dilidüzgün, Ş. (2017). Metindilbilim ve Türkçe öğretimi, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Dolunay, S.,K. (2019). Dil bilgisi öğretimi. Türkçe öğretimi el kitabında (Ed. Güzel, A. & Karatay, H.) Ankara: Pegem Akademi, 375-409.
  • Er, N. (2007). İlköğretim Türkçe dersi programıyla kılavuzunun ve öğrenci çalışma kitabının (Türkçe 5) dilbilimsel açıdan değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Erkal, H. ve Erkal, M. (2019). Türkçe ders kitabı, Ankara: Özgün Yayınları.
  • Günay, D. (2017). Metin bilgisi. İstanbul: Papatya Yayıncılık Eğitim.
  • İleri, C. (2004). Türkçe sözlü ve yazılı anlatım, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını (1293). https://www.academia.edu/31675555/T%C3%BCrkce_Yazili_S%C3%B6zl%C3%BC_Anlatim0001_PDF adresinde mevcuttur. (16.03.2023)
  • Kaya, B. (2018). Türkçe ders kitabı, Ankara: Dersdestek Yayınları.
  • Keçik, İ. (1993). İlkokul 2. Ve 5. Sınıf öğrencilerinin hatırlama ve özet metinlerinde uygulanan büyük ölçekli yapı kuralları. Dilbilim Araştırmaları Dergisi, 89-97. http://dad.boun.edu.tr/tr/pub/issue/4537/289853 adresinde mevcuttur. (20.04.2023)
  • Kır, T., Kırman, E. Ve Yağız, S. (2019). Türkçe ders kitabı, Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Kıran, A. & Kıran, Z (2002), Dilbilime Giriş, Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Koshy, V. (2005). Action research for improving practice a practical guide, London: Paul Chapman Publishing.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2019), Türkçe dersi öğretim programı, http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=663 adresinde mevcuttur. (05.02.2022)
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2019). PISA 2018 Türkiye ön raporu, Eğitim Analiz Ve Değerlendirme Raporları serisi. http://pisa.meb.gov.tr/eski%20dosyalar/wp-content/uploads/2020/01/PISA_2018_Turkiye_On_Raporu.pdf adresinde mevcuttur. (19.02.2022)
  • Onan, B. (2019). Türkçenin ana dili olarak öğretiminde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Türkçe öğretimi el kitabında (Ed. Güzel, A. & Karatay, H.) Ankara: Pegem Akademi, 107-130.
  • Özdemir, E. (2018), Eleştirel okuma, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Patton, M.,Q. (2018). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri ( Çev.Ed. Bütün, M., Demir, B.), Ankara: Pegem Akademi.
  • Rifat, M (2011), Metnin sesi, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Şenöz-Ayata, C (2005), Metindilbilim ve Türkçe. İstanbul: Multilingual Yayınları.
  • Topçuoğlu Ünal, F. Ve Köse, M. (2014). Türkçe dersine yönelik tutum ölçeği geliştirilmesi: bir geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2(3), 233-249.
  • Torusdağ, G. ve Aydın, İ (2018). Metindilbilim ve örnek metin çözümlemeleri, Ankara: Pegem Akademi.
  • Tutkun, Ö.,F. (2012). Bloom’un yenilenmiş taksonomisi üzerine genel bir bakış. Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 1(2), 14-22. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/192275 adresinde mevcuttur. (20.12.2021)
  • Uçan, H. (2016). Yazınsal eleştiri ve göstergebilim (kuram-uygulama, çözümleme örnekçeleri. İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Ülper, H (2019), Okuma ve anlama becerilerinin kazandırılması, Ankara: Nobel Yayıncılık
  • Yağmur, K. (2019). Türkçe ders kitaplarının üst düzey bilişsel becerileri geliştirme yeterliliği. Türkçe ders kitabı çözümlemeleri kitabında (Ed. Ülper, H.) Ankara: Pegem Akademi, 189-218.
  • Yıldırım, A. Ve Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, E. & Topal, Z. (2010). Türkçe öğretiminde metindilbilimsel çözümleme yönteminin kullanılması. Türklük Bilimi Araştırmaları, 27, 775-788.
  • Yurdakul, B. (2022). Yapılandırmacılık. Eğitimde yeni yönelimler ( Ed. Demirel, Ö.) Ankara: Pegem Akademi, 41-63.

Dilbilimsel Temelli Metin Çözümleme Etkinliklerinin Orta Okul Öğrencilerinin Türkçe Dersine Yönelik Tutumlarına Etkisi

Year 2023, Volume: 8 Issue: 3, 436 - 453, 27.10.2023
https://doi.org/10.23834/isrjournal.1346234

Abstract

The aim of this research is to reveal the effect of linguistics-based text analysis activities on the attitudes of secondary school 7th grade students towards Turkish course. The study was carried out as an action research based on identifying and solving the problem in any part of the teaching processes with micro groups. The study group of the research consists of 17 7th grade students studying in Gümüşhane province, which was determined through critical situation sampling, one of the purposive sampling methods. Attitude scale towards Turkish lesson was used as a data collection tool in the research. Data were collected before and after the implementation of linguistics-based activities prepared for narrative and artistic texts. The analysis of the data was analyzed with the dependent sample t test and Wilcoxon signed ranks test used in the analysis of replicate measurements for the same groups. The results obtained are that linguistics-based text analysis activities have positively changed the attitudes of the students towards the Turkish course.

References

  • Alpar, R. (2012). Spor, sağlık ve eğitim bilimlerinden örneklerle uygulamalı istatistik ve geçerlik-güvenirlik, Ankara: Detay Yayıncılık
  • Aşkın Balcı, H. (2018). Metindilbilimin ABC’si. İstanbul: Say Yayınları.
  • Börekçi, M. (2015). Bir bilim alanı olarak Türkçe ve Türkçe eğitimi. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(ÖS), 405-414. chrome extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/715452 adresinde mevcuttur. (03.12.2021)
  • Can, A. (2017). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cin Şeker, Z. (2019). Göstergebilimsel metin çözümlemeye dayalı etkinliklerin ortaokul öğrencilerinin hikaye çözümleme becerilerine etkisi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (Eğitim&Psikoloji), 9-28.
  • Demir, S. (2008). İlköğretim 6,7 ve 8. sınıflar Türkçe ders kitaplarındaki öykülerin metin dilbilimsel yöntemlerle incelenmesi ve bu metinlerin öğrencilerin anlama düzeylerine etkisi (Malatya ili örneği). Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Dilidüzgün, Ş. (2008). Türkçe öğretiminde metindilbilimsel bağlamda uygulamalı bir yaklaşım. Yayınlanmamış doktora tezi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Dilidüzgün, Ş. (2009). Yapılandırmacı yaklaşımla hazırlanan ilköğretim Türkçe öğretim programı ve ders kitabında metin-odaklı görevlerin yeri. Sakarya üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 274-290.
  • Dilidüzgün, Ş. (2010). Türkçe derslerinde metin etkinliklerinin okuma-anlama kazanımlarını gerçekleştirme yeterliği- bir öykü örneği. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 13,13-30.
  • Dilidüzgün, Ş. (2017). Metindilbilim ve Türkçe öğretimi, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Dolunay, S.,K. (2019). Dil bilgisi öğretimi. Türkçe öğretimi el kitabında (Ed. Güzel, A. & Karatay, H.) Ankara: Pegem Akademi, 375-409.
  • Er, N. (2007). İlköğretim Türkçe dersi programıyla kılavuzunun ve öğrenci çalışma kitabının (Türkçe 5) dilbilimsel açıdan değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Erkal, H. ve Erkal, M. (2019). Türkçe ders kitabı, Ankara: Özgün Yayınları.
  • Günay, D. (2017). Metin bilgisi. İstanbul: Papatya Yayıncılık Eğitim.
  • İleri, C. (2004). Türkçe sözlü ve yazılı anlatım, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını (1293). https://www.academia.edu/31675555/T%C3%BCrkce_Yazili_S%C3%B6zl%C3%BC_Anlatim0001_PDF adresinde mevcuttur. (16.03.2023)
  • Kaya, B. (2018). Türkçe ders kitabı, Ankara: Dersdestek Yayınları.
  • Keçik, İ. (1993). İlkokul 2. Ve 5. Sınıf öğrencilerinin hatırlama ve özet metinlerinde uygulanan büyük ölçekli yapı kuralları. Dilbilim Araştırmaları Dergisi, 89-97. http://dad.boun.edu.tr/tr/pub/issue/4537/289853 adresinde mevcuttur. (20.04.2023)
  • Kır, T., Kırman, E. Ve Yağız, S. (2019). Türkçe ders kitabı, Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Kıran, A. & Kıran, Z (2002), Dilbilime Giriş, Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Koshy, V. (2005). Action research for improving practice a practical guide, London: Paul Chapman Publishing.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2019), Türkçe dersi öğretim programı, http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=663 adresinde mevcuttur. (05.02.2022)
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2019). PISA 2018 Türkiye ön raporu, Eğitim Analiz Ve Değerlendirme Raporları serisi. http://pisa.meb.gov.tr/eski%20dosyalar/wp-content/uploads/2020/01/PISA_2018_Turkiye_On_Raporu.pdf adresinde mevcuttur. (19.02.2022)
  • Onan, B. (2019). Türkçenin ana dili olarak öğretiminde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Türkçe öğretimi el kitabında (Ed. Güzel, A. & Karatay, H.) Ankara: Pegem Akademi, 107-130.
  • Özdemir, E. (2018), Eleştirel okuma, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Patton, M.,Q. (2018). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri ( Çev.Ed. Bütün, M., Demir, B.), Ankara: Pegem Akademi.
  • Rifat, M (2011), Metnin sesi, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Şenöz-Ayata, C (2005), Metindilbilim ve Türkçe. İstanbul: Multilingual Yayınları.
  • Topçuoğlu Ünal, F. Ve Köse, M. (2014). Türkçe dersine yönelik tutum ölçeği geliştirilmesi: bir geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2(3), 233-249.
  • Torusdağ, G. ve Aydın, İ (2018). Metindilbilim ve örnek metin çözümlemeleri, Ankara: Pegem Akademi.
  • Tutkun, Ö.,F. (2012). Bloom’un yenilenmiş taksonomisi üzerine genel bir bakış. Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 1(2), 14-22. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/192275 adresinde mevcuttur. (20.12.2021)
  • Uçan, H. (2016). Yazınsal eleştiri ve göstergebilim (kuram-uygulama, çözümleme örnekçeleri. İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Ülper, H (2019), Okuma ve anlama becerilerinin kazandırılması, Ankara: Nobel Yayıncılık
  • Yağmur, K. (2019). Türkçe ders kitaplarının üst düzey bilişsel becerileri geliştirme yeterliliği. Türkçe ders kitabı çözümlemeleri kitabında (Ed. Ülper, H.) Ankara: Pegem Akademi, 189-218.
  • Yıldırım, A. Ve Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, E. & Topal, Z. (2010). Türkçe öğretiminde metindilbilimsel çözümleme yönteminin kullanılması. Türklük Bilimi Araştırmaları, 27, 775-788.
  • Yurdakul, B. (2022). Yapılandırmacılık. Eğitimde yeni yönelimler ( Ed. Demirel, Ö.) Ankara: Pegem Akademi, 41-63.
There are 36 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication Theories
Journal Section Articles
Authors

Gülşah Bulut 0000-0002-7249-2396

Publication Date October 27, 2023
Submission Date August 20, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 8 Issue: 3

Cite

APA Bulut, G. (2023). Dilbilimsel Temelli Metin Çözümleme Etkinliklerinin Orta Okul Öğrencilerinin Türkçe Dersine Yönelik Tutumlarına Etkisi. The Journal of International Scientific Researches, 8(3), 436-453. https://doi.org/10.23834/isrjournal.1346234