Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MODERN TOPLUM VE ŞİDDET İLİŞKİSİ: TESADÜFİ BİR KRONOLOJİNİN 71 PARÇASI FİLMİNİN SOSYOLOJİK OKUMASI

Yıl 2022, Cilt: 1 Sayı: 2, 73 - 94, 22.07.2022
https://doi.org/10.32955/neuissar202212570

Öz

Modernleşmenin sunduğu konformist yaşam tarzı içerisinde her şeye sahip olan bireyler duygudan ve duyarlılıktan uzaklaşmakta, gündelik yaşam içerisindeki değerleri ve anlamı yitirmektedirler. Kapitalist sistem içinde durmadan çalışan, durmadan tüketen, sürekli medyanın ve televizyonun şiddetine maruz kalan, pratikleri mekanikleşerek rutin ve monoton hale gelen yaşamda bireyselleşen insanlar, birbirlerinden uzaklaşıp iletişimsizlik ve yalnızlık içinde gündelik rutinlerini devam ettirmektedirler. Bireysel boyutta bir bunalım olarak açığa çıkan bu çöküntü toplumsal bir çöküntüye yansıyarak, modern toplumlarda nedensiz gibi görünen şiddet olgusu aslında toplumsal bir erozyonun parçası haline gelmektedir. Bu bağlamda modern toplumların sorunlarına, sancılarına değinen Avusturya’lı yönetmen Michael Haneke, filmleri aracılığıyla toplumsal yozlaşmanın, modern yaşam içerisindeki mutsuzluk ve umutsuzluğun boyutlarıyla izleyicileri en gerçekçi bir şekilde yüzleştirmektedir. Bu çalışmada Micheal Haneke’nin “Tesadüfi Bir Kronolojinin 71 Parçası” filmini yalnızlık, iletişimsizlik ve yabancılaşma kavramları üzerinden sosyolojik okuma yapılarak, şiddetin modern toplumların sosyal yapısı içindeki yerinin ortaya çıkarılması amaçlanmıştır.

Kaynakça

  • Agger, B. (2011). Sanal Benlik, çev. Hacıoğlu, V., Babil Yayınları, İstanbul.
  • Akbulut, H. (2018). Film Çözümlemeleri. İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi Ders Notları.
  • Alkan, F. (2009, 8). Modernizm ve Şiddet: "Hannah Arendth". Yüksek Lisans Tezi. Pamukkale Üniversitesi .
  • Ayparçası, F. (2016). Modernizm ve Postmodernizm Süreçlerinin Tüketim Kültürüne Yansımaları. İnsan&İnsan Dergisi.
  • Aytekin, P. E. (2015). Zeki Demirkubuz Sinemasında Şiddet: Masumiyet ve Kader. İlef Dergisi.
  • Baransel, A. (1974). Toplumsal ve Kültürel Değişme Olarak Modernleşme. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi.
  • Birkök, C. (1998). Modernizmden Postmodernizme: Yeni Problemler. Yeni Türkiye Dergisi.
  • Birtek, C. (2015, 6). Sinematopya. Retrieved from Haneke Sinemasına Giriş: Duygusal Buzlaşma Üçlemesi: http://www.sinematopya.com/2015/06/haneke-sinemasina-giris-duygusal-buzlasma-uclemesi.html
  • Çelik, F. H., & Hocaoğlu, Ç. (2017). Kasıtlı Kendine Zarar Verme Davranışı. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar.
  • Corrigan, T. (2015). Film Eleştirisi Elkitabı. (A. Gürata, Trans.) Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Değirmen, B. S. (2014, 4). Kent Bireyciliği ve Mahremiyetin Despotluğu: Haneke’nin Yedinci Kıta Filmi. Çerçi Sanat. Retrieved from http://cercisanat.com/.
  • Değirmen, B. S. (2015). Haneke’nin Kent/Buzlaşma Üçlemesinde Modern Bireyciliğin İzleri Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Bilgi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü .
  • Değirmen, B. S. (2018). Haneke’nin yedinci kıta filminde kent Bireyciliği ve Filmin Robinson Crusoe Mitiyle Karşılaştırmalı Bir Analizi. TRT Akademi.
  • Diren, F. (2017). Michael Haneke Sinemasinin Auteur Kuram Çerçevesinde Analizi Yüksek Lisans Tezi. Ordu: Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Fromm, E. (2004). Yeni Bir İnsan Yeni Bir Toplum. (N. Arat, Trans.) İstanbul: Say Yayınları.
  • Giddens, A. (2018). Modernliğin Sonuçları (Vol. 8). (E. Kuşdil, Trans.) İstanbul : Ayrıntı Yayınları.
  • Karahan, O. (2019). Şiddet Ve Postmodernizm Bağlaminda Martin Scorsese Sinemasi Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Oltmer, J. (2017). Geçmişe bir Bakış: 1989/90’dan Bu Yana Doğu Avrupa’dan Batı Avrupa’ya İşçi Göçü. Retrieved from Politeknik: http://politeknik.de/p8691/
  • Özden, Z. (2004). Film Eleştirisi . Ankara: İmge Kitabeyi Yayınlar.
  • Özerkmen, N. (2012, 2). Toplumsal Bir Olgu Olarak Şiddet. Akademik Bakış Dergisi.
  • Özpay, O. (2018, 3). Modern Toplumun Çöküşü: Michael Haneke Sinemasını Oluşturan Öğeler Üzerine Bir Deneme. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi.
  • Sineplus Akademi. (2017). Retrieved from www.sineplusakademi.com: https://www.sineplusakademi.com/sinema-akimlari/
  • Soytok, S. (2018). Michael Haneke Filmlerinde Modern Ailenin Tekinsiz Halleri. Yedi:Sanat, Tasarim Ve Bilim Dergisi.

Relationship Between Modern Society and Violence: Sociological Film Reading of 71 Fragments of a Chronology of Chance

Yıl 2022, Cilt: 1 Sayı: 2, 73 - 94, 22.07.2022
https://doi.org/10.32955/neuissar202212570

Öz

In the conformist lifestyle offered by modernization, people who have everything, move away from emotion and sensitivity and lose their values and meaning in daily life. People who work continuously in the capitalist system, with consumerizm, are exposed to the violence of the media and television, and the individualization in life becomes mechanized by routine and monotonous living and continuing their daily routines with no communication and in loneliness. This collapse which emerges as an individual-sized crisis, is reflected in a social dimension, and the phenomenon of violence in modern societes that seems to be a cause is actually part of a social erosion. Within this context, Austrian director Michael Haneke, who examines the problems and pains of modern societies in his films, confronts the audience in the most realistic way with the dimensions of social corruption, unhappiness and despair in modern life. In this study, it is aimed to reveal the place of violence in the social structure of modern societies by making a sociological reading of Michael Haneke's film "71 Fragments of a Chronology of Chance" through the concepts of loneliness, lack of communication and alienation.

Kaynakça

  • Agger, B. (2011). Sanal Benlik, çev. Hacıoğlu, V., Babil Yayınları, İstanbul.
  • Akbulut, H. (2018). Film Çözümlemeleri. İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi Ders Notları.
  • Alkan, F. (2009, 8). Modernizm ve Şiddet: "Hannah Arendth". Yüksek Lisans Tezi. Pamukkale Üniversitesi .
  • Ayparçası, F. (2016). Modernizm ve Postmodernizm Süreçlerinin Tüketim Kültürüne Yansımaları. İnsan&İnsan Dergisi.
  • Aytekin, P. E. (2015). Zeki Demirkubuz Sinemasında Şiddet: Masumiyet ve Kader. İlef Dergisi.
  • Baransel, A. (1974). Toplumsal ve Kültürel Değişme Olarak Modernleşme. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi.
  • Birkök, C. (1998). Modernizmden Postmodernizme: Yeni Problemler. Yeni Türkiye Dergisi.
  • Birtek, C. (2015, 6). Sinematopya. Retrieved from Haneke Sinemasına Giriş: Duygusal Buzlaşma Üçlemesi: http://www.sinematopya.com/2015/06/haneke-sinemasina-giris-duygusal-buzlasma-uclemesi.html
  • Çelik, F. H., & Hocaoğlu, Ç. (2017). Kasıtlı Kendine Zarar Verme Davranışı. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar.
  • Corrigan, T. (2015). Film Eleştirisi Elkitabı. (A. Gürata, Trans.) Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Değirmen, B. S. (2014, 4). Kent Bireyciliği ve Mahremiyetin Despotluğu: Haneke’nin Yedinci Kıta Filmi. Çerçi Sanat. Retrieved from http://cercisanat.com/.
  • Değirmen, B. S. (2015). Haneke’nin Kent/Buzlaşma Üçlemesinde Modern Bireyciliğin İzleri Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Bilgi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü .
  • Değirmen, B. S. (2018). Haneke’nin yedinci kıta filminde kent Bireyciliği ve Filmin Robinson Crusoe Mitiyle Karşılaştırmalı Bir Analizi. TRT Akademi.
  • Diren, F. (2017). Michael Haneke Sinemasinin Auteur Kuram Çerçevesinde Analizi Yüksek Lisans Tezi. Ordu: Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Fromm, E. (2004). Yeni Bir İnsan Yeni Bir Toplum. (N. Arat, Trans.) İstanbul: Say Yayınları.
  • Giddens, A. (2018). Modernliğin Sonuçları (Vol. 8). (E. Kuşdil, Trans.) İstanbul : Ayrıntı Yayınları.
  • Karahan, O. (2019). Şiddet Ve Postmodernizm Bağlaminda Martin Scorsese Sinemasi Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Oltmer, J. (2017). Geçmişe bir Bakış: 1989/90’dan Bu Yana Doğu Avrupa’dan Batı Avrupa’ya İşçi Göçü. Retrieved from Politeknik: http://politeknik.de/p8691/
  • Özden, Z. (2004). Film Eleştirisi . Ankara: İmge Kitabeyi Yayınlar.
  • Özerkmen, N. (2012, 2). Toplumsal Bir Olgu Olarak Şiddet. Akademik Bakış Dergisi.
  • Özpay, O. (2018, 3). Modern Toplumun Çöküşü: Michael Haneke Sinemasını Oluşturan Öğeler Üzerine Bir Deneme. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi.
  • Sineplus Akademi. (2017). Retrieved from www.sineplusakademi.com: https://www.sineplusakademi.com/sinema-akimlari/
  • Soytok, S. (2018). Michael Haneke Filmlerinde Modern Ailenin Tekinsiz Halleri. Yedi:Sanat, Tasarim Ve Bilim Dergisi.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

İzlem Kanlı

Elvan Şenkayalar 0000-0003-1097-0935

Yayımlanma Tarihi 22 Temmuz 2022
Gönderilme Tarihi 2 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kanlı, İ., & Şenkayalar, E. (2022). MODERN TOPLUM VE ŞİDDET İLİŞKİSİ: TESADÜFİ BİR KRONOLOJİNİN 71 PARÇASI FİLMİNİN SOSYOLOJİK OKUMASI. Uluslararası Sosyal Bilimler ve Sanat Araştırmaları, 1(2), 73-94. https://doi.org/10.32955/neuissar202212570

İletişim için: info.issar@neu.edu.tr