In this study, we investigated the effect of the perceived trust and quality of health personnel providing home health services on the satisfaction of individuals receiving home health care. Individuals who receive free home health care constitute the universe of our research. The sample of the study consisted of 151 patients with health conditions who could participate in the survey. To collect data in this study, we applied the “Trust” Scale developed by Oly Ndubisi (2007), the “Satisfaction” Scale developed by Sevilmiş (2015) and the “Staff Quality” Scale developed Yıldırım (2017). The SPSS 21 Package Program was used to analyze the data obtained from the study. As a result of the regression analysis, the quality of staff (R2=0,234) and trust (R2=0,345) have a profound effect on patient satisfaction. Quality of staff and trust affect have a middle level (R2=0,420) positive effect on patient satisfaction. The research has limitations in terms of the fact that patients are not healthy enough to answer multi-item questionnaires, not all factors affecting patient satisfaction are included in the model, the results obtained from the research are about people who benefit from home health services, the size of samples and the sampling technique. The literature on home healthcare services has a very narrow scope. In the literature, no studies regarding personnel reliability and personnel quality affecting the satisfaction of patients benefiting from home health services have been encountered. In this context, our research differs from similar research in the literature.
Çalışmanın amacı evde sağlık hizmetini sağlayan sağlık personellerinin algılanan güven ve kalitesinin, evde sağlık hizmeti alan kişilerin memnuniyetleri üzerindeki etkisinin tespit edilmesidir. Ücretsiz olarak evde sağlık hizmeti alan bireyler araştırmanın evrenini oluştururken, araştırmanın örneklemini ise, söz konusu bireylerden ankete katılabilecek sağlık durumuna sahip 151 hasta oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak anket yöntemi kullanılmıştır. Veri toplayabilmek amacıyla Oly Ndubisi (2007) tarafından oluşturulan güven ölçeği, Sevilmiş (2015) tarafından oluşturulan hizmet veren kalitesi ölçeği ve Yıldırım (2017) tarafından oluşturulan memnuniyet ölçeği kullanılmıştır. Veri toplama süreci sonuna kullanılabilir şekilde 151 adet anket toplanmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analizinde SPSS 21 Paket Programı kullanılmıştır. Yapılan regresyon analizi sonucunda ise personel kalitesi (R2=0,234) ve güvenin (R2=0,345) memnuniyet üzerinde düşük düzeyde etkiye sahip olduğu tespit edilmiştir. Personel kalitesi ve güven, hasta memnuniyeti üzerinde orta düzeyde (R2=0,420) ve pozitif yönlü olarak etkilidir. Araştırma, hastaların çok maddeli anketleri cevaplayacak kadar sağlıklı olmaması, hasta memnuniyetini etkileyen tüm faktörlerin modelde yer almaması, araştırmadan elde edilen sonuçların evde sağlık hizmetlerinden faydalanan kişiler hakkında olması, örneklem sayısı ve örneklem tekniği açısından kısıtlara sahiptir. Evde sağlık hizmetleri ile ilgili alanyazın oldukça dar bir kapsama sahiptir. Alanyazında evde sağlık hizmetlerinden faydalanan hastaların memnuniyetini etkileyen, personel güvenilirliği ve personel kalitesi ile ilgili çalışmaya rastlanmamıştır. Bu açıdan araştırma alanyazındaki benzer araştırmalardan farklıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2020 |
Submission Date | March 23, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 70 Issue: 1 |