Research Article
BibTex RIS Cite

Determining the Effects of Students’ Family Characteristics on Entrepreneurship Tendency by Multiway Frequency Analysis

Year 2021, Volume: 71 Issue: 1, 103 - 131, 16.07.2021

Abstract

Entrepreneurs are vital economic actors that produce economic gains by combining the factors of production, hence creating added value and employment opportunities. Therefore, entrepreneurship is a fundamental tool for economic growth and development. The critical nature of the concepts of entrepreneurs and entrepreneurship to the economy and rising interest in this subject has resulted in a proliferation of studies on the factors affecting entrepreneurship. It is assumed that entrepreneurship is affected by demographic characteristics and family features as well as individuals’ personality traits. The purpose of this study is to determine the association between the entrepreneurial intentions of undergraduate students of the University of Istanbul Faculty of Economics and traits and demographic characteristics of students’ families. Within the scope of the study, 883 students were interviewed regarding the characteristics of their families and entrepreneurship intentions. The data were analyzed using the multiway frequency analysis method and indicated that gender, parents’ tendencies toward entrepreneurship, family income level, and the number of siblings prior to or following the student’s birth to be effective indicators of entrepreneurship tendencies. Accordingly, the findings imply that male students prefer starting their own business more than female students, and entrepreneurial tendencies are higher in students whose parents are entrepreneurs. In addition, students from high-income families indicated stronger entrepreneurship intentions and students who are the first or second children in a family signaled more entrepreneurial intentions.

References

  • Altaş, D. ve Yıldırım, E. (2003). “Lisansüstü Eğitime Giriş Sınavı (LES) Sonuçlarının Üç Yönlü Çapraz Sınıflandırma Tablosu ile İncelenmesi”, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Öneri Dergisi, 5(20), 213-223. google scholar
  • Agresti, A. (2007). An Introduction to Categorical Data Analysis, Second Edition, John Wiley & Sons, New Jersey. google scholar
  • Arslan, K. (2002). “Üniversiteli Gençlerde Mesleki Tercihler ve Girişimcilik Eğilimleri, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 6, 1-11. google scholar
  • Azen, R. ve Walker, C. M. (2011). Categorical Data Analysis for the Behavioral and Social Sciences, Routledge Taylor & Francis Group, New York. google scholar
  • Ballı, E. ve Ballı, A. İ. K. (2014). Üniversite Öğrencilerinin Bireysel Değerleri ve Girişimcilik Eğilimleri, Çukurova Üniversitesi İİBF Dergisi, 18(1), 101-121. google scholar
  • Börü, D. (2006). Girişimcilik Eğilimi Marmara Üniversitesi İşletme Bölümü Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, Marmara Üniversitesi Yayını Yayın No:733, İstanbul. google scholar
  • Çelik, A., İnce, M., Bozyiğit, S. (2014). “Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Niyetlerini Etkileyen Ailesel Faktörleri Belirlemeye Yönelik Bir Çalışma”, Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(3), 113-124. google scholar
  • Durak, İ. (2011). “Girişimciliği Etkileyen Çevresel Faktörlerle İlgili Girişimcilerin Tutumları: Bir Alan Araştırması”, Yönetim Bilimleri Dergisi, 9(2), 191-213, Çevrimiçi: https://dergipark.org.tr/tr/ download/article-file/705502 , 25.02.2021. google scholar
  • Duygulu, E. (2008). “Algılanan Kurumsal Görünüm, Proaktif Kişilik Özelliği ve İş Kurma (Girişimcilik) Tutumu: Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Öğrencileri Üzerine Bir İnceleme, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(2), 95-120. google scholar
  • İbicioğlu, H., Özdaşlı, K., Alparslan, A.M. (2009). “Girişimci Özellikler ve Girişimcilik Türü Tercihi Üzerinde Ebeveyn Etkisi: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Araştırması”, Selçuk Üniversitesi MYO Dergisi, 12(1-2), 521-538. google scholar
  • İrmiş, A. ve Barutçu, E. (2012). “Öğrencilerin Kendilerini Girişimci Bir Kişiliğe Sahip Görmelerini ve İş Kurma Niyetlerini Etkileyen Faktörler: Bir Alan Araştırması”, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 26(2), 1-25. google scholar
  • Kalkan, A. (2011). “Kişisel Tutum, Öznel Norm ve Algılanan Davranış Kontrolünün Girişimcilik Niyeti Üzerindeki Etkisi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama”, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S.14. ss. 189-206. google scholar
  • Karagül, M., (2013). “Kalkınma Sürecinde Üretim Faktörlerinin Yeniden Tanımlanması”, Leges Ekonomi ve Hukuk Araştırmaları Dergisi, 1(1), ss.1-11. google scholar
  • Kaygın, E., Güven, B., (2015). Girişimcilik: Temel Kavramlar, Girişimcilik Türleri, Girişimcilikte Güncel Konular, Siyahinci Akademi Yayınlar, Çevrimiçi: https://www.researchgate.net/ publication/329104760_GIRISIMCI_OLMAYI_BELIRLEYEN_FAKTORLER, 23.03.2021. google scholar
  • Korkmaz, O. (2012). “Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Eğilimlerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma: Bülent Ecevit Üniversitesi Örneği”, Afyon Kocatepe Üniversitesi İİBF Dergisi 14(2), 209-226. google scholar
  • Kök, S. B. (2007). Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeler ve Kadın Girişimciliği, Denizli Ticaret Odası Ekonomik Araştırma Serisi Yayın No:1. google scholar
  • Lee, S. M., Lim, S., Pathak, R. D., Chang, D. ve Li, W. (2011). “Culture and Entrepreneurial Orientation: A Multi-Country Study”, International Entrepreneurship Management Journal, 7, 1-15. google scholar
  • Littunen, H. (2000). “Entrepreneurship and the Characteristics of the Enrepreneurial Personality”, International Journal of Entrepreneurial Behavior &Research, 6(6), 295-309. google scholar
  • Mueller, S. L. ve Anisya S. T. (2000). “Culture and Entrepreneurial Potential: A NineCountry Study of Locus of Control and Innovativeness”, Journal of Business Venturing, 16, 51-75. google scholar
  • Örücü, E., Kılıç, R., Yılmaz, Ö. (2007). “Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Eğilimlerinde Ailesel Faktörlerin Etkisi Üzerine Bir Uygulama”, Çanakkale 18 Mart Üniversitesi Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 2(2) 27-47. google scholar
  • Saraçbaşı, T. ve Altunay, S. A. (2016). Kategorik Veri Çözümlemesi, Hacettepe Üniversitesi Yayınları,Ankara. google scholar
  • Şeşen, H. ve Basım, H. N. (2012). “Demografik Faktörler ve Kişiliğin Girişimcilik Niyetine Etkisi: Spor Bilimleri Alanında Eğitim Gören Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma”, Ege akademik Bakış, 12(Özel Sayı), 21-28. google scholar
  • Teoh, H. Y. ve Foo, S. L. (1997). “Perceived Performance Relationship: Evidence From Singaporean Entrepreneurs”, Journal of Business Venturing, 12, 67-81. google scholar
  • Topaloğlu, E. ve Atay, A. (2020). “Kategorik Verilerin Analizinde Logaritmik Doğrusal Modellerin Kullanımı: İntihar Olasılığı Verileri Üzerine Bir Uygulama”, Optimum Ekonomi ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 7(2), 565-580. google scholar
  • Türker, D. ve Senem S. S. (2009). “Which Factors Affect Entrepreneurial Intention of University Students?”, Journal of European Industrial Training, Vol. 33(2), 142-159. google scholar
  • Ulutürk, A. S. ve Bektaş, H. (2015). “Üniversite Öğrencilerinin Girişimci Özelliklerinin İncelenmesi” Marmara Üniversitesi İ.İ.B. Dergisi, 37(1), 309-318. google scholar

Öğrencilerin Girişimcilik Eğilimi Üzerinde Aile Etkisinin Çok Yönlü Frekans Tabloları Analiziyle Belirlenmesi

Year 2021, Volume: 71 Issue: 1, 103 - 131, 16.07.2021

Abstract

Girişimci, üretim faktörlerini bir araya getirerek üretim yapan ve dolayısıyla katma değer ve istihdam yaratan önemli bir ekonomik unsurdur. Bu sebeple girişimcilik, ekonomik büyüme ve kalkınma açısından da önemli bir araçtır. Girişimci ve girişimcilik kavramlarının ekonomi açısından önemi ve konuya duyulan ilginin artması, girişimciliği etkileyen faktörlerin neler olduğuna yönelik çalışmaları da arttırmıştır. Girişimciliğin, bireylerin kişilik özellikleri yanında doğup büyüdükleri aile ve demografik özelliklerden etkilendiği kabul edilmektedir. Bu çalışma, İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi lisans programları öğrencilerinin girişimcilik niyetlerinin, öğrencilerin aile ve demografik özellikleriyle ilişkisini belirlemeyi amaçlamaktadır. Çalışma kapsamında 883 öğrenci ile görüşülerek aile özellikleri ve girişimcilik niyetleri sorulmuştur. Çok yönlü frekans analizi yöntemi kullanılarak veriler analiz edilmiş ve cinsiyetin, anne-babanın girişimci olmasının, ailenin gelir seviyesinin ve kaçıncı çocuk olarak dünyaya gelindiğinin girişimcilik eğilimi üzerinde etkili olduğu tespit edilmiştir. Buna göre, erkek öğrencilerde kendi işini kurma tercihi kadın öğrencilerden fazladır. Anne-babası girişimci olan öğrencilerde girişimcilik eğilimi daha yüksektir. Öte yandan yüksek gelirli aileye mensup öğrencilerin girişimci olma niyetinin ve ailenin ilk veya ikinci çocuğu olan öğrencilerde girişimcilik niyetinin daha fazla olduğu da tespit edilmiştir.

References

  • Altaş, D. ve Yıldırım, E. (2003). “Lisansüstü Eğitime Giriş Sınavı (LES) Sonuçlarının Üç Yönlü Çapraz Sınıflandırma Tablosu ile İncelenmesi”, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Öneri Dergisi, 5(20), 213-223. google scholar
  • Agresti, A. (2007). An Introduction to Categorical Data Analysis, Second Edition, John Wiley & Sons, New Jersey. google scholar
  • Arslan, K. (2002). “Üniversiteli Gençlerde Mesleki Tercihler ve Girişimcilik Eğilimleri, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 6, 1-11. google scholar
  • Azen, R. ve Walker, C. M. (2011). Categorical Data Analysis for the Behavioral and Social Sciences, Routledge Taylor & Francis Group, New York. google scholar
  • Ballı, E. ve Ballı, A. İ. K. (2014). Üniversite Öğrencilerinin Bireysel Değerleri ve Girişimcilik Eğilimleri, Çukurova Üniversitesi İİBF Dergisi, 18(1), 101-121. google scholar
  • Börü, D. (2006). Girişimcilik Eğilimi Marmara Üniversitesi İşletme Bölümü Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, Marmara Üniversitesi Yayını Yayın No:733, İstanbul. google scholar
  • Çelik, A., İnce, M., Bozyiğit, S. (2014). “Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Niyetlerini Etkileyen Ailesel Faktörleri Belirlemeye Yönelik Bir Çalışma”, Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(3), 113-124. google scholar
  • Durak, İ. (2011). “Girişimciliği Etkileyen Çevresel Faktörlerle İlgili Girişimcilerin Tutumları: Bir Alan Araştırması”, Yönetim Bilimleri Dergisi, 9(2), 191-213, Çevrimiçi: https://dergipark.org.tr/tr/ download/article-file/705502 , 25.02.2021. google scholar
  • Duygulu, E. (2008). “Algılanan Kurumsal Görünüm, Proaktif Kişilik Özelliği ve İş Kurma (Girişimcilik) Tutumu: Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Öğrencileri Üzerine Bir İnceleme, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(2), 95-120. google scholar
  • İbicioğlu, H., Özdaşlı, K., Alparslan, A.M. (2009). “Girişimci Özellikler ve Girişimcilik Türü Tercihi Üzerinde Ebeveyn Etkisi: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Araştırması”, Selçuk Üniversitesi MYO Dergisi, 12(1-2), 521-538. google scholar
  • İrmiş, A. ve Barutçu, E. (2012). “Öğrencilerin Kendilerini Girişimci Bir Kişiliğe Sahip Görmelerini ve İş Kurma Niyetlerini Etkileyen Faktörler: Bir Alan Araştırması”, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 26(2), 1-25. google scholar
  • Kalkan, A. (2011). “Kişisel Tutum, Öznel Norm ve Algılanan Davranış Kontrolünün Girişimcilik Niyeti Üzerindeki Etkisi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama”, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S.14. ss. 189-206. google scholar
  • Karagül, M., (2013). “Kalkınma Sürecinde Üretim Faktörlerinin Yeniden Tanımlanması”, Leges Ekonomi ve Hukuk Araştırmaları Dergisi, 1(1), ss.1-11. google scholar
  • Kaygın, E., Güven, B., (2015). Girişimcilik: Temel Kavramlar, Girişimcilik Türleri, Girişimcilikte Güncel Konular, Siyahinci Akademi Yayınlar, Çevrimiçi: https://www.researchgate.net/ publication/329104760_GIRISIMCI_OLMAYI_BELIRLEYEN_FAKTORLER, 23.03.2021. google scholar
  • Korkmaz, O. (2012). “Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Eğilimlerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma: Bülent Ecevit Üniversitesi Örneği”, Afyon Kocatepe Üniversitesi İİBF Dergisi 14(2), 209-226. google scholar
  • Kök, S. B. (2007). Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeler ve Kadın Girişimciliği, Denizli Ticaret Odası Ekonomik Araştırma Serisi Yayın No:1. google scholar
  • Lee, S. M., Lim, S., Pathak, R. D., Chang, D. ve Li, W. (2011). “Culture and Entrepreneurial Orientation: A Multi-Country Study”, International Entrepreneurship Management Journal, 7, 1-15. google scholar
  • Littunen, H. (2000). “Entrepreneurship and the Characteristics of the Enrepreneurial Personality”, International Journal of Entrepreneurial Behavior &Research, 6(6), 295-309. google scholar
  • Mueller, S. L. ve Anisya S. T. (2000). “Culture and Entrepreneurial Potential: A NineCountry Study of Locus of Control and Innovativeness”, Journal of Business Venturing, 16, 51-75. google scholar
  • Örücü, E., Kılıç, R., Yılmaz, Ö. (2007). “Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Eğilimlerinde Ailesel Faktörlerin Etkisi Üzerine Bir Uygulama”, Çanakkale 18 Mart Üniversitesi Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 2(2) 27-47. google scholar
  • Saraçbaşı, T. ve Altunay, S. A. (2016). Kategorik Veri Çözümlemesi, Hacettepe Üniversitesi Yayınları,Ankara. google scholar
  • Şeşen, H. ve Basım, H. N. (2012). “Demografik Faktörler ve Kişiliğin Girişimcilik Niyetine Etkisi: Spor Bilimleri Alanında Eğitim Gören Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma”, Ege akademik Bakış, 12(Özel Sayı), 21-28. google scholar
  • Teoh, H. Y. ve Foo, S. L. (1997). “Perceived Performance Relationship: Evidence From Singaporean Entrepreneurs”, Journal of Business Venturing, 12, 67-81. google scholar
  • Topaloğlu, E. ve Atay, A. (2020). “Kategorik Verilerin Analizinde Logaritmik Doğrusal Modellerin Kullanımı: İntihar Olasılığı Verileri Üzerine Bir Uygulama”, Optimum Ekonomi ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 7(2), 565-580. google scholar
  • Türker, D. ve Senem S. S. (2009). “Which Factors Affect Entrepreneurial Intention of University Students?”, Journal of European Industrial Training, Vol. 33(2), 142-159. google scholar
  • Ulutürk, A. S. ve Bektaş, H. (2015). “Üniversite Öğrencilerinin Girişimci Özelliklerinin İncelenmesi” Marmara Üniversitesi İ.İ.B. Dergisi, 37(1), 309-318. google scholar
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section Research Article
Authors

Sema Ulutürk Akman 0000-0002-4075-8313

Publication Date July 16, 2021
Submission Date April 14, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 71 Issue: 1

Cite

APA Ulutürk Akman, S. (2021). Öğrencilerin Girişimcilik Eğilimi Üzerinde Aile Etkisinin Çok Yönlü Frekans Tabloları Analiziyle Belirlenmesi. İstanbul İktisat Dergisi, 71(1), 103-131.
AMA Ulutürk Akman S. Öğrencilerin Girişimcilik Eğilimi Üzerinde Aile Etkisinin Çok Yönlü Frekans Tabloları Analiziyle Belirlenmesi. İstanbul İktisat Dergisi. July 2021;71(1):103-131.
Chicago Ulutürk Akman, Sema. “Öğrencilerin Girişimcilik Eğilimi Üzerinde Aile Etkisinin Çok Yönlü Frekans Tabloları Analiziyle Belirlenmesi”. İstanbul İktisat Dergisi 71, no. 1 (July 2021): 103-31.
EndNote Ulutürk Akman S (July 1, 2021) Öğrencilerin Girişimcilik Eğilimi Üzerinde Aile Etkisinin Çok Yönlü Frekans Tabloları Analiziyle Belirlenmesi. İstanbul İktisat Dergisi 71 1 103–131.
IEEE S. Ulutürk Akman, “Öğrencilerin Girişimcilik Eğilimi Üzerinde Aile Etkisinin Çok Yönlü Frekans Tabloları Analiziyle Belirlenmesi”, İstanbul İktisat Dergisi, vol. 71, no. 1, pp. 103–131, 2021.
ISNAD Ulutürk Akman, Sema. “Öğrencilerin Girişimcilik Eğilimi Üzerinde Aile Etkisinin Çok Yönlü Frekans Tabloları Analiziyle Belirlenmesi”. İstanbul İktisat Dergisi 71/1 (July 2021), 103-131.
JAMA Ulutürk Akman S. Öğrencilerin Girişimcilik Eğilimi Üzerinde Aile Etkisinin Çok Yönlü Frekans Tabloları Analiziyle Belirlenmesi. İstanbul İktisat Dergisi. 2021;71:103–131.
MLA Ulutürk Akman, Sema. “Öğrencilerin Girişimcilik Eğilimi Üzerinde Aile Etkisinin Çok Yönlü Frekans Tabloları Analiziyle Belirlenmesi”. İstanbul İktisat Dergisi, vol. 71, no. 1, 2021, pp. 103-31.
Vancouver Ulutürk Akman S. Öğrencilerin Girişimcilik Eğilimi Üzerinde Aile Etkisinin Çok Yönlü Frekans Tabloları Analiziyle Belirlenmesi. İstanbul İktisat Dergisi. 2021;71(1):103-31.