Sosyobilimsel konular net bir cevabı olmayan, yoruma dayalı ikilemlerdir. Bu araştırmanın amacı fen bilgisi öğretmenlerinin sosyobilimsel bir konu olarak ele alınan aşı ile ilgili fikirlerini, aşı konusunun fen bilimleri eğitimi bağlamındaki önemine ve öğretim programına dahil edilmesine ilişkin görüşlerini araştırmaktır. Araştırma kapsamında uygun örnekleme yöntemi ile 49 fen bilgisi öğretmenine ulaşılmış olup, çevrimiçi olarak iletilen altı açık uçlu soruya yanıt vermeleri istenmiştir. Fen bilimleri öğretmenlerine günlük hayatta sıklıkla karşılaştığımız konuları sınıf ortamında öğrencilerle tartışma durumları sorulduğunda, çoğunluğunun sınıfında günlük konulara yer verdiği, öğretim programında olmadığı halde fen bilimleri ile doğrudan ilgili konuları öğrenme ortamına dahil edilmesiyle ilgili görüşleri sorulduğunda çoğu katılımcının bu konuları tartıştıklarını, aşı ile ilgili soru geldiğinde kolaylıkla cevap verebilme durumları sorulduğunda çoğunluğun kolaylıkla cevap verebilirim dediği tespit edilmiştir. Öğrencilerin aşılanma ile ilgili bilgileri bilmesi ve öğretim programına dâhil edilmesi ile ilgili görüşleri sorulduğunda 39 öğretmen ‘evet konu önemli ve programa dahil edilmeli’, yedi öğretmen ‘hayır konu önemli değil ve programa dahil edilmemeli’ ve iki öğretmen ‘evet konu önemli ama programa dahil edilmemeli’ olarak yanıtlamıştır. Aşı ile ilgili bir konu anlatırken zorluk yaşanması ile ilgili öğretmen görüşleri incelendiğinde 32 öğretmen zorluk yaşamayacağını belirtmiştir. Bu araştırmayla, aşı hakkında bilinçli tartışmaları kolaylaştırmada fen bilgisi öğretmenlerinin rolüne ve bu önemli konuyu fen bilimleri eğitimine entegre etmenin potansiyel faydalarına ışık tutmayı amaçlanmıştır. Araştırma sonuçları, fen bilgisi öğretmenlerinin müfredatta yer almayan ancak fen bilimleri ile ilgili olaylara/durumlara önem verdiklerini ortaya çıkarmıştır. Gerekli düzenlemelerin yapılması koşuluyla aşı konusu gibi sosyobilimsel konuların müfredata dahil edilmesi önemlidir.
Socioscientific issues are complex dilemmas that lack clear-cut answers. The purpose of this current study was to investigate in-service science teachers' perspectives on vaccination, consider a socioscientific issue, and assess their views regarding its significance in science education and potential integration into the curriculum. Forty-nine in-service science teachers participated in this study, using convenient sampling, and collected their responses to six open-ended questions administered online. Teachers were asked whether they discuss everyday topics in the classroom, and most teachers confirmed that they integrate daily-life subjects into their lessons. Similarly, in response to questions about including science-related topics not covered in the curriculum, the majority expressed their willingness to engage in these discussions, especially regarding vaccination. Regarding their ability to provide information about vaccination, a significant portion of science teachers reported feeling confident in their capacity to do so. Additionally, when asked about the importance of students' knowledge about vaccination and its integration into the curriculum, 39 teachers advocated for its inclusion, seven opposed it, and two acknowledged its significance but not integration into the curriculum. Notably, when questioned about the difficulty of explaining vaccination-related topics, 32 teachers indicated they would not encounter challenges. This research underscores the pivotal role of science teachers in fostering informed discussions about vaccination and highlights the potential benefits of integrating this crucial subject into science education. The findings of this study underscore science teachers' recognition of the importance of addressing socioscientific issues, such as vaccination, in the curriculum, provided that appropriate adjustments are made.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 30, 2023 |
Publication Date | December 31, 2023 |
Submission Date | October 1, 2023 |
Acceptance Date | November 14, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |