Research Article
BibTex RIS Cite

Özel Yetenekli Öğrencilerin Öğretiminde Dijital Tabanlı Uygulamalar: Son 10 Yılda Yapılan Araştırmalardaki Eğilimlerin İncelenmesi

Year 2021, , 53 - 74, 30.06.2021
https://doi.org/10.52911/itall.869692

Abstract

Gelişen, değişen ve hızla büyüyen bir bilgi birikimi ile ilerleyen teknolojinin ekonomik, kültürel, sosyal ve eğitsel yapılar üzerindeki etkisi yadsınamaz bir gerçektir. Dijital teknoloji alanındaki bu değişme ve gelişmelerin eğitim-öğretime etkileri de hızlı bir şekilde ortaya çıkmaktadır. Her geçen gün kapsamın genişlemesi, farklı olguların ve kavramların ortaya çıkması, yeni teknolojik yapıların bulunmasından dolayı eğitim-öğretim sisteminin ve materyallerinin değişimi de mecburi hale gelmektedir. Özel yetenekli öğrencilerin akranlarına nazaran farklı özelliklere sahip olmaları bu öğrencilerin eğitim öğretim faaliyetlerinin de farklılaşmasını gerekli kılmaktadır. Özel yetenekli öğrencilerin ihtiyaçlarına cevap verecek en uygun öğretim yönteminin belirlenmesi önem arz ettiğinden bu öğrencilerin öğrenme ihtiyaçlarını karşılayabilmek için farklı öğretim programlarına ve materyallere ihtiyaç duyulmaktadır. Bu çalışmanın amacı, özel yetenekli öğrencilerin dijital tabanlı öğretimi üzerine yapılan çalışmalardaki eğilimlerin araştırılmasıdır. Bu kapsamda son on yılda konuyu ele alan çalışmalar betimsel analiz yöntemi ile incelenmiştir. Yapılan çalışmanın sonucunda üstün yetenekli öğrencilerin dijital ortamlar ile ilgili durumlarını yansıtacak ölçekler geliştirilmesi gerekliliği ortaya çıkmaktadır. Özellikle bu öğrencilerin sanal ortamlar ile olan eğitim öğretim faaliyetlerinin geliştirilebilmesi ve değerlendirilebilmesi için daha fazla çalışmaya ihtiyaç olduğu görülmektedir. Araştırmacıların literatürde üstün yetenekli öğrencilerin öğretiminde dijital ortamların kullanımı üzerine yer alan çalışmaların yetersizliğini belirtmeleri konu ile alakalı akademik çalışmaların artırılması gerektiğini göstermektedir

References

  • Arts, K., Van der Wal, R. and Adams, W. M. (2015). Digital technology and the conservation of nature. Ambio, 44(4), 661-673.
  • Arvanitis, T. N., Petrou, A., Knight, J. F., Savas, S., Sotiriou, S., Gargalakos, M., & Gialouri, E. (2007). Human factors and qualitative pedagogical evaluation of a mobile augmented reality system for science education used by learners with physical disabilities. Personal and Ubiquitous Computing, 13(3), 243–250.
  • Ataman, A. (2004). Üstün Zekâlı ve Üstün Yetenekli Çocuklar. Şirin, R., Kulaksızoğlu, A. ve Bilgili, A. (Ed.), Üstün Yetenekli Çocuklar: Seçilmiş Makaleler Kitabı (s.155-168). İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Avcı, A. F., & Taşdemir, Ş. (2019a). Artırılmış Ve Sanal Gerçeklik İle Periyodik Cetvel Öğretimi. Selçuk-Teknik Dergisi, 18(2), 68-83.
  • Avcı A. F., Taşdemir Ş., (2019b). Teaching Chemistry with Mixed Reality. 1st International Symposium on Implementations of Digital Industry and Management of Digital Transformation, 216-222 pp., Konya, Turkey, June 25-26, 2019.
  • Avcu,Y.E. (2019). Özel Yetenekli Öğrenciler İçin Bilişim Teknolojileri Ve Yazılım Alanına Yönelik Bir Öğretim Tasarımının Geliştirilmesi (Yayımlanmamış Doktora tezi). Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Balıkesir.
  • Azuma, R. T. (1999). The challenge of making augmented reality work outdoors. Mixed reality: Merging real and virtual worlds, 1, 379-390
  • Baudrillard, J. (2005). Simülakrlar ve Simülasyon (çev. Oğuz Adanır) Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Biró, K., Molnár, G., Pap, D., & Szűts, Z. (2017, September). The effects of virtual and augmented learning environments on the learning process in secondary school. In 2017 8th IEEE International Conference on Cognitive Infocommunications (CogInfoCom) (pp. 000371-000376). IEEE
  • Carbonaro, M., Szafron, D., Cutumisu, M., & Schaeffer, J. (2010). Computer-game construction: A gender-neutral attractor to Computing Science. Computers & Education, 55(3), 1098-1111.
  • Chen, J., Yun Dai, D., & Zhou, Y. (2013). Enable, enhance, and transform: How technology use can improve gifted education. Roeper Review, 35(3), 166-176.
  • Clark, D., Nelson, B., Sengupta, P., & D'Angelo, C. (2009). Rethinking science learning through digital games and simulations: Genres, examples, and evidence. Commissioned Paper. Washington DC: National Research Council
  • Cross, T. L., & Coleman, L. J. (2005). School-Based Conception Of Giftedness. In R.J. Sternberg & J. E. Davidson (Eds.), Conceptions Of Giftedness (2nd Ed., Pp. 52–63). New York, Ny: Cambridge University Press.
  • Çubukçu, Z., & Tosuntaş, Ş. B. (2018). Üstün yetenekli/zekalı öğrencilerin eğitiminde teknolojinin yeri. Electronic Journal of Education Sciences, 7(13), 45-47.
  • Demirer, V., Erbaş, Ç. (2015). Mobil artırılmış gerçeklik uygulamalarının incelenmesi ve eğitimsel açıdan değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 802-813
  • Dieker, L., Grillo, K., & Ramlakhan, N. (2012). The use of virtual and simulated teaching and learning environments: Inviting gifted students into science, technology, engineering, and mathematics careers (STEM) through summer partnerships. Gifted Education International, 28(1), 96-106.
  • Ersoy, Ö. & Avcı, N. (2004). Üstün Zekâlı ve Üstün Yetenekliler. Şirin, R., Kulaksızoğlu, A. ve Bilgili, A. (Ed.), Üstün Yetenekli Çocuklar: Seçilmiş Makaleler Kitabı (s.195-209). İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Durak, H., Karaoğlan-Yılmaz, F. G., Yılmaz, R., & Seferoğlu, S. S. (2017). Erken yaşta programlama eğitimi: Araştırmalardaki güncel eğilimlerle ilgili bir inceleme. The Turkish Online Journal of Educational Techonogy, 119-137.
  • Hodder, I. (2002). The Interpretation of Documents and Material Culture. In D. Weinberg (Eds.). Qualitative Research Methods. (s. 266- 279). Oxford: Blackwell Publications
  • Hinterplattner, S., Skogø, J., & Sabitzer, B. (2019). Beyond the Game: Exploring Winning Strategies With Gifted Students. In European Conference on Games Based Learning (pp. 325-XVII). Academic Conferences International Limited.
  • Jina, S. O. N. G., Deaho, S. H. I. N., Sungwoo, L. E. E., & Wonkun, O. H. (2014). Change of the Representation of the Acceleration in Teaching Dynamics for Gifted Students via 3D Virtual Reality.
  • Johnson-Glenberg, M. C., & Megowan-Romanowicz, C. (2017). Embodied science and mixed reality: How gesture and motion capture affect physics education. Cognitive research: principles and implications, 2(1), 24.
  • Jong, M. & Shang, J. (2015). Impeding phenomena emerging from students' constructivist online game-based learning process: Implications for the importance of teacher facilitation. Journal of Educational Technology & Society, 18(2), 262-283.
  • Kayabaşı, Y. (2002). Sanal Gerçeklik ve Eğitim Amaçlı Kullanılması. Turkish Online, 4(3), 151-166.
  • Kim, H. S. (2014). Development and application of virtual geological field trip program using 3D panorama virtual reality technique. Journal of the Korean earth science society, 35(3), 180-191.
  • King, W. R. ve He, J. (2005). Understanding the role and methods of meta-analysis in IS research. Communications of th eAssociation for Information Systems, 16, 665-686.
  • Ku, O., Chen, S., Wu, D., Lao, A., & Chan, T. (2014). The effects of game-based learning on mathematical confidence and performance: High ability vs. low ability. Journal of Educational Technology & Society, 17(3), 65-78.
  • Lai, Y.-S. & Hsu, J.-M. (2011). Development trend analysis of augmented reality system in educational applications. 2011 International Conference on Electrical and Control Engineering, 6527-6531
  • Luftenegger, M., Kollmeyer, M., Bergsmann, E., Jostl, G., Spiel, C., & Schober, B. (2015).Mathematically gifted students and high achievement: The role of motivation and classroom structure. High Ability Studies, 26(2), 227-243.
  • Marklund, B. B., & Taylor, A. (2016). Educational games in practice: The challenges involved in conducting a game-based curriculum. The Electronic Journal of e-Learning, 14(2), 122-135.
  • Minou, T., & Manuchehr, T. N. (2012). Analysis of the recent international documents toward inclusive education of children with disabilities. Cypriot Journal of Educational Sciences, 7(3), 229-243.
  • Phon, D. N. E., Ali, M. B., & Halim, N. D. A. (2014, April). Collaborative augmented reality in education: A review. In 2014 International Conference on Teaching and Learning in Computing and Engineering (pp. 78-83). IEEE.
  • Reed, P., & Bowser, G. (2005). Assistive technology and the IEP. D. L. Edyburn, K. Higgins ve R. Boone (Eds.). Handbook of special educaiton technology research and practice içinde (ss.61-77). Whitefish Bay, WI: Knowledge by design.
  • Shin, DH (2017). Sanal gerçeklik öğrenme deneyiminde yeterliliğin rolü: Sanal gerçeklikte teknolojik ve duyuşsal yetenekler. Telematik ve Bilişim , 34 (8), 1826-1836.
  • Somyürek, S. (2014). Öğretim sürecinde z kuşağının dikkatini çekme: artırılmış gerçeklik. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 4(1), 63-80.
  • Şimşek, A., Özdamar, N., Uysal, Ö., Kobak, K., Berk, C., Kılıçer, T., & Çiğdem, H. (2009). İkibinli yıllarda Türkiye’deki eğitim teknolojisi araştırmalarında gözlenen eğilimler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(2), 115-120.
  • Tanyeri, T. (2017). Çoklu Ortam Tasarımı. (Editörler: Ö. Özgür Dursun, H. Ferhan Odabaşı). Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Tepper, O. M., Rudy, H. L., Lefkowitz, A., Weimer, K. A., Marks, S. M., Stern, C. S., & Garfein, E. S. (2017). Mixed reality with HoloLens: where virtual reality meets augmented reality in the operating room. Plastic and reconstructive surgery, 140(5), 1066-1070.
  • Van Krevelen, D. W. F., & Poelman, R. (2010). A survey of augmented reality technologies, applications and limitations. International journal of virtual reality, 9(2), 1-20.
  • Xiao J, Wang M, Jiang B, Li J (2018) A personalized recommendation system with combinational algorithm for online learning. J Ambient Intell Humaniz Comput 9(3):667–677
  • Yılmaz, G. K., & Zengin.(2019), d. Bilgisayar destekli öğretim yazılımının üstün yetenekli öğrencilerin" kesirler" konusundaki matematik başarısına etkisi ve üstbiliş becerilerindeki rolü. Icoess, 120.
  • Zachary, W., Ryder, J., Hicinbothom, J., & Bracken, K. (1997). The Use of Executable Cognitive Models in Simulation-based Intelligent Embedded Training. Proceedings of Human Factors Society 41st Annual Meeting. (pp. 1118-1122). Santa Monica, CA: Human Factors Society.

Digital-Based Practices in Teaching Specially Gifted Students: Examining the Trends in Research Made in the Last 10 Years

Year 2021, , 53 - 74, 30.06.2021
https://doi.org/10.52911/itall.869692

Abstract

It is an undeniable fact that technology advances with a developing, changing and rapidly growing knowledge accumulation on economic, cultural, social and educational structures. The effects of these changes and developments in the field of digital technology on education are also emerging rapidly. The change of education system and materials becomes obligatory due to the widening of the scope, the emergence of different facts and concepts, and the existence of new technological structures. The fact that gifted students have different characteristics compared to their peers makes it necessary to differentiate the educational activities of these students. It is important to determine the most appropriate teaching method that will meet the needs of gifted students. Different curricula and materials are needed to meet the learning needs of these students. The aim of this study is to investigate trends in studies on digital-based teaching of gifted students. In this context, the studies that dealt with the subject in the last ten years were examined with the descriptive analysis method. As a result of the study, it becomes necessary to develop scales that will reflect the status of gifted students in digital environments. It is seen that more studies are needed especially to develop and evaluate the educational activities of these students with virtual environments. The fact that the researchers stated the inadequacy of the studies on the use of digital media in the teaching of gifted students in the literature indicates that academic studies related to the subject should be increased.

References

  • Arts, K., Van der Wal, R. and Adams, W. M. (2015). Digital technology and the conservation of nature. Ambio, 44(4), 661-673.
  • Arvanitis, T. N., Petrou, A., Knight, J. F., Savas, S., Sotiriou, S., Gargalakos, M., & Gialouri, E. (2007). Human factors and qualitative pedagogical evaluation of a mobile augmented reality system for science education used by learners with physical disabilities. Personal and Ubiquitous Computing, 13(3), 243–250.
  • Ataman, A. (2004). Üstün Zekâlı ve Üstün Yetenekli Çocuklar. Şirin, R., Kulaksızoğlu, A. ve Bilgili, A. (Ed.), Üstün Yetenekli Çocuklar: Seçilmiş Makaleler Kitabı (s.155-168). İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Avcı, A. F., & Taşdemir, Ş. (2019a). Artırılmış Ve Sanal Gerçeklik İle Periyodik Cetvel Öğretimi. Selçuk-Teknik Dergisi, 18(2), 68-83.
  • Avcı A. F., Taşdemir Ş., (2019b). Teaching Chemistry with Mixed Reality. 1st International Symposium on Implementations of Digital Industry and Management of Digital Transformation, 216-222 pp., Konya, Turkey, June 25-26, 2019.
  • Avcu,Y.E. (2019). Özel Yetenekli Öğrenciler İçin Bilişim Teknolojileri Ve Yazılım Alanına Yönelik Bir Öğretim Tasarımının Geliştirilmesi (Yayımlanmamış Doktora tezi). Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Balıkesir.
  • Azuma, R. T. (1999). The challenge of making augmented reality work outdoors. Mixed reality: Merging real and virtual worlds, 1, 379-390
  • Baudrillard, J. (2005). Simülakrlar ve Simülasyon (çev. Oğuz Adanır) Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Biró, K., Molnár, G., Pap, D., & Szűts, Z. (2017, September). The effects of virtual and augmented learning environments on the learning process in secondary school. In 2017 8th IEEE International Conference on Cognitive Infocommunications (CogInfoCom) (pp. 000371-000376). IEEE
  • Carbonaro, M., Szafron, D., Cutumisu, M., & Schaeffer, J. (2010). Computer-game construction: A gender-neutral attractor to Computing Science. Computers & Education, 55(3), 1098-1111.
  • Chen, J., Yun Dai, D., & Zhou, Y. (2013). Enable, enhance, and transform: How technology use can improve gifted education. Roeper Review, 35(3), 166-176.
  • Clark, D., Nelson, B., Sengupta, P., & D'Angelo, C. (2009). Rethinking science learning through digital games and simulations: Genres, examples, and evidence. Commissioned Paper. Washington DC: National Research Council
  • Cross, T. L., & Coleman, L. J. (2005). School-Based Conception Of Giftedness. In R.J. Sternberg & J. E. Davidson (Eds.), Conceptions Of Giftedness (2nd Ed., Pp. 52–63). New York, Ny: Cambridge University Press.
  • Çubukçu, Z., & Tosuntaş, Ş. B. (2018). Üstün yetenekli/zekalı öğrencilerin eğitiminde teknolojinin yeri. Electronic Journal of Education Sciences, 7(13), 45-47.
  • Demirer, V., Erbaş, Ç. (2015). Mobil artırılmış gerçeklik uygulamalarının incelenmesi ve eğitimsel açıdan değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 802-813
  • Dieker, L., Grillo, K., & Ramlakhan, N. (2012). The use of virtual and simulated teaching and learning environments: Inviting gifted students into science, technology, engineering, and mathematics careers (STEM) through summer partnerships. Gifted Education International, 28(1), 96-106.
  • Ersoy, Ö. & Avcı, N. (2004). Üstün Zekâlı ve Üstün Yetenekliler. Şirin, R., Kulaksızoğlu, A. ve Bilgili, A. (Ed.), Üstün Yetenekli Çocuklar: Seçilmiş Makaleler Kitabı (s.195-209). İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Durak, H., Karaoğlan-Yılmaz, F. G., Yılmaz, R., & Seferoğlu, S. S. (2017). Erken yaşta programlama eğitimi: Araştırmalardaki güncel eğilimlerle ilgili bir inceleme. The Turkish Online Journal of Educational Techonogy, 119-137.
  • Hodder, I. (2002). The Interpretation of Documents and Material Culture. In D. Weinberg (Eds.). Qualitative Research Methods. (s. 266- 279). Oxford: Blackwell Publications
  • Hinterplattner, S., Skogø, J., & Sabitzer, B. (2019). Beyond the Game: Exploring Winning Strategies With Gifted Students. In European Conference on Games Based Learning (pp. 325-XVII). Academic Conferences International Limited.
  • Jina, S. O. N. G., Deaho, S. H. I. N., Sungwoo, L. E. E., & Wonkun, O. H. (2014). Change of the Representation of the Acceleration in Teaching Dynamics for Gifted Students via 3D Virtual Reality.
  • Johnson-Glenberg, M. C., & Megowan-Romanowicz, C. (2017). Embodied science and mixed reality: How gesture and motion capture affect physics education. Cognitive research: principles and implications, 2(1), 24.
  • Jong, M. & Shang, J. (2015). Impeding phenomena emerging from students' constructivist online game-based learning process: Implications for the importance of teacher facilitation. Journal of Educational Technology & Society, 18(2), 262-283.
  • Kayabaşı, Y. (2002). Sanal Gerçeklik ve Eğitim Amaçlı Kullanılması. Turkish Online, 4(3), 151-166.
  • Kim, H. S. (2014). Development and application of virtual geological field trip program using 3D panorama virtual reality technique. Journal of the Korean earth science society, 35(3), 180-191.
  • King, W. R. ve He, J. (2005). Understanding the role and methods of meta-analysis in IS research. Communications of th eAssociation for Information Systems, 16, 665-686.
  • Ku, O., Chen, S., Wu, D., Lao, A., & Chan, T. (2014). The effects of game-based learning on mathematical confidence and performance: High ability vs. low ability. Journal of Educational Technology & Society, 17(3), 65-78.
  • Lai, Y.-S. & Hsu, J.-M. (2011). Development trend analysis of augmented reality system in educational applications. 2011 International Conference on Electrical and Control Engineering, 6527-6531
  • Luftenegger, M., Kollmeyer, M., Bergsmann, E., Jostl, G., Spiel, C., & Schober, B. (2015).Mathematically gifted students and high achievement: The role of motivation and classroom structure. High Ability Studies, 26(2), 227-243.
  • Marklund, B. B., & Taylor, A. (2016). Educational games in practice: The challenges involved in conducting a game-based curriculum. The Electronic Journal of e-Learning, 14(2), 122-135.
  • Minou, T., & Manuchehr, T. N. (2012). Analysis of the recent international documents toward inclusive education of children with disabilities. Cypriot Journal of Educational Sciences, 7(3), 229-243.
  • Phon, D. N. E., Ali, M. B., & Halim, N. D. A. (2014, April). Collaborative augmented reality in education: A review. In 2014 International Conference on Teaching and Learning in Computing and Engineering (pp. 78-83). IEEE.
  • Reed, P., & Bowser, G. (2005). Assistive technology and the IEP. D. L. Edyburn, K. Higgins ve R. Boone (Eds.). Handbook of special educaiton technology research and practice içinde (ss.61-77). Whitefish Bay, WI: Knowledge by design.
  • Shin, DH (2017). Sanal gerçeklik öğrenme deneyiminde yeterliliğin rolü: Sanal gerçeklikte teknolojik ve duyuşsal yetenekler. Telematik ve Bilişim , 34 (8), 1826-1836.
  • Somyürek, S. (2014). Öğretim sürecinde z kuşağının dikkatini çekme: artırılmış gerçeklik. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 4(1), 63-80.
  • Şimşek, A., Özdamar, N., Uysal, Ö., Kobak, K., Berk, C., Kılıçer, T., & Çiğdem, H. (2009). İkibinli yıllarda Türkiye’deki eğitim teknolojisi araştırmalarında gözlenen eğilimler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(2), 115-120.
  • Tanyeri, T. (2017). Çoklu Ortam Tasarımı. (Editörler: Ö. Özgür Dursun, H. Ferhan Odabaşı). Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Tepper, O. M., Rudy, H. L., Lefkowitz, A., Weimer, K. A., Marks, S. M., Stern, C. S., & Garfein, E. S. (2017). Mixed reality with HoloLens: where virtual reality meets augmented reality in the operating room. Plastic and reconstructive surgery, 140(5), 1066-1070.
  • Van Krevelen, D. W. F., & Poelman, R. (2010). A survey of augmented reality technologies, applications and limitations. International journal of virtual reality, 9(2), 1-20.
  • Xiao J, Wang M, Jiang B, Li J (2018) A personalized recommendation system with combinational algorithm for online learning. J Ambient Intell Humaniz Comput 9(3):667–677
  • Yılmaz, G. K., & Zengin.(2019), d. Bilgisayar destekli öğretim yazılımının üstün yetenekli öğrencilerin" kesirler" konusundaki matematik başarısına etkisi ve üstbiliş becerilerindeki rolü. Icoess, 120.
  • Zachary, W., Ryder, J., Hicinbothom, J., & Bracken, K. (1997). The Use of Executable Cognitive Models in Simulation-based Intelligent Embedded Training. Proceedings of Human Factors Society 41st Annual Meeting. (pp. 1118-1122). Santa Monica, CA: Human Factors Society.
There are 42 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Articles
Authors

Ergin Tosunoğlu 0000-0002-4345-1173

Publication Date June 30, 2021
Submission Date January 27, 2021
Acceptance Date March 18, 2021
Published in Issue Year 2021

Cite

APA Tosunoğlu, E. (2021). Özel Yetenekli Öğrencilerin Öğretiminde Dijital Tabanlı Uygulamalar: Son 10 Yılda Yapılan Araştırmalardaki Eğilimlerin İncelenmesi. Instructional Technology and Lifelong Learning, 2(1), 53-74. https://doi.org/10.52911/itall.869692

88x31.png

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.