The use of technology in educational settings is recognized as indispensable if education is to provide 21st century skills. Since technology is an indispensable component of all schools, providing strong technology leadership, by either a school administrator or a teacher, has become a key requirement. This study aims to reveal the areas that studies in this field have focused on and analyze any gaps in the research. The study is based on three main points regarding studies of educational technology leadership: research methodologies, trends, and educational theories, approaches and standards. According to the analysis, the studies focus on the goals of technology leadership for technology integration, technology leadership competencies, technology leadership self-efficacy and technology leadership perceptions. It shows that according to the theories and standards there are studies on ISTE/NETSA, ISTE and NETSA. The findings show that the researches began in 1992, reached their highest point in 2012 with the dramatic increase in 2010 and that the majority of the studies were conducted in the USA and Turkey. This systematic review will be beneficial for scholars and practitioners to gain understanding of the research, trends and gaps.
Teacher professional development 21st century abilities technology leadership lifelong learning
Eğitim ortamlarında 21. yüzyıl becerilerini kazandırma sürecinde teknolojinin kullanımı vazgeçilmez bir öğe olarak kabul edilmektedir. Teknoloji, tüm okulların vazgeçilmez bir bileşeni olarak görüldüğünden, okul yöneticileri ve/ veya öğretmenlerin teknoloji lideri olmaları temel bir gereklilik haline gelmiştir. Bu çalışma, teknoloji liderliği alanında yapılan çalışmaların odaklandığı temel alanları ortaya çıkarmayı ve araştırma alanındaki boşlukları analiz etmeyi amaçlamaktadır. Yapılan sistematik analiz çalışması, teknoloji liderliği araştırmaları ile ilgili araştırma yöntemleri, eğilimler ve eğitim teorileri, yaklaşımlar ve standartlar olmak üzere üç ana noktayı temel almaktadır. Analiz sonuçlarına göre, araştırmaların teknoloji liderliği ekseninde teknoloji entegrasyonu, teknoloji liderliği yetkinlikleri, teknoloji liderliği öz yeterliği ve teknoloji liderliği algıları üzerine odaklandığı ortaya çıkmıştır. Teori ve standartlar açısından bakıldığında ise ISTE / NETSA, ISTE ve NETSA standartları ile ilgili çalışmalar olduğu görülmüştür. Elde edilen bulgulara göre, araştırmaların 1992 yılında başladığı, 2010 yılında çarpıcı bir artışla 2012 yılında en yüksek noktasına ulaştığı ve çalışmaların büyük çoğunluğunun ABD ve Türkiye'de yapıldığı görülmüştür. Yapılan sistematik analiz çalışması, araştırmacılar ve uygulayıcılar için araştırmaları, eğilimleri ve boşlukları anlamada faydalı olacaktır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2020 |
Submission Date | September 27, 2020 |
Acceptance Date | October 31, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 1 Issue: 2 |