Gelişen teknoloji ve sağladığı fırsatlar bütün alanlarda olduğu gibi eğitim alanında birçok yenilik getirmektedir. Bunun sonucunda da eğitimde dijital dönüşüm kaçınılmaz hale gelmektedir. Dönüşümün eğitim ortamında sağladığı önemli yeniliklerden birisi de web 2.0 araçlarıdır. Hayatın her alanında kullanılan web 2.0 araçları, öğretmenler tarafından, birçok konuda işe koşulabilir. Web 2.0 araçları öğrencilerde etkili ve eğlenceli bir öğrenmeye yardımcı olan, teknolojik okuryazarlık düzeylerini olumlu etkileyen, motivasyonlarını artıran öğretmenlere de ders planlama, etkinlikleri uygulama, zenginleştirme, kaydetme, değerlendirme gibi öğretmeyi kolaylaştıran teknoloji bir uygulamadır. Bu çalışmada ilkokul seviyesinde yararlanılabilecek 15 kategoride 38 web 2.0 aracı belirlenmiş ve bu web araçları tanıtılarak kullanım yerleri ve kullanım şekillerine yer verilmiştir. Ayrıca her bir kategori içindeki web 2.0 araçları belirlenen kriterlere göre karşılaştırılmıştır. Yapılan bu çalışma ile web 2.0 araçlarının daha iyi tanınmasına ve eğitim ortamlarında daha aktif kullanılmasına katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
The developing technology and the opportunities that it provides, bring many innovations in educational field as in all fields. As a result, digital transformation in education becomes inevitable. One of the important innovations provided by the transformation in the educational environment is web 2.0 tools. Due to the Covid 19 epidemic, distance education has revealed the importance of digital education tools. Web 2.0 tools can be employed by teachers at every stage of the learning and teaching process. Web 2.0 can be employed by teachers in many subjects. Web 2.0 tools are a technology application that helps students to learn effectively and enjoyably, positively affects their technological literacy level, and makes it easier to teach teachers such as lesson planning, implementation, enrichment, recording and evaluation. In this study, 38 web 2.0 tools were determined in 15 categories that can be used at primary school level and by introducing these web tools, their usage areas were included. In addition, web 2.0 tools in each category were compared according to the specified criterias. It is thought that this study will contribute to the better recognition of web 2.0 tools and their more active use in educational environments.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2021 |
Submission Date | May 17, 2021 |
Acceptance Date | May 29, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 2 Issue: 1 |