The aim of the research is to determine the
teachers’ perceptions working in public primary schools toward their
headmasters’ paternalistic leadership behaviours. The sample of the research
consists of 1059 teachers in primary schools selected by methods of stratified
sampling and simple random sampling in Mardin city center and 8 districts of
Mardin during 2016-2017 academic year. The data of the research were obtained
by using the “Headmasters’
Paternalistic Leadership Behaviours Scale”. The following findings were acquired after the
analysis of the data: The overall average of teachers’ perceptions toward their
headmasters’ paternalistic leadership behaviours was found at “strongly agree”
level. Significant difference was observed between the
teachers’ perceptions toward their principals regarding the sub-dimension of
benevolent leadership with respect to two variables, namely education level and
marital status and the sub-dimension of exploitative leadership with respect to
gender. Based on the findings, suggestions were developed both for the
practitioners and researchers.
Bu araştırmanın amacı, ilkokullarda görevli
öğretmenlerin kendi okul müdürlerinin paternalist liderlik davranışlarına
ilişkin algılarını
ve bu algıların öğrenim durumu, mesleki
kıdem, cinsiyet, medeni durum, sendika üyeliği ve mesleki kıdem
değişkenlerine göre anlamlı fark oluşturup oluşturmadığını belirlemektir.
Betimsel tarama modelinde yapılmış araştırmanın örneklemi, 2016-2017
eğitim-öğretim yılında Mardin merkez Artuklu ilçesi ve bağlı 8 ilçe
merkezindeki kamu ilkokullarından basit seçkisiz yöntemle seçilen 1059 öğretmenden oluşmaktadır.
Araştırmanın verileri,“Okul Müdürlerinin
Paternalist Liderlik Davranışları Ölçeği” kullanılarak elde edilmiştir.
Verilerin analizi sonucunda ulaşılan bazı önemli bulgular şunlardır: Öğretmenlerin
ilkokul müdürlerinin paternalist liderlik davranışları ile ilgili algıları “çok
katılıyorum” düzeyinde saptanmıştır. Öğretmenlerin ilkokul müdürlerinin paternalist
liderlik davranışları ile ilgili algıları arasında; “öğrenim durumu” ve “medeni durum”
değişkenlerine göre yardımsever liderlik
alt boyutunda ve “cinsiyet” değişkenine göre ise çıkarcı liderlik alt boyutunda anlamlı bir fark saptanmıştır.
Araştırmanın sonucunda uygulayıcılara ve araştırmacılara yönelik öneriler
sunulmuştur.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 28, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 4 Issue: 2 |