In this study, the usability of images generated by artificial intelligence (AI) in education was attempted to be determined. For this purpose, the DALL·E AI tool developed by OpenAI was used. This research aims to determine the usability of images generated by artificial intelligence in education and the qualitative research design was used. Document analysis technique was selected as the most appropriate technique for examining images generated by artificial intelligence. In this context, images produced in categories determined based on the field text by artificial intelligence were examined according to criteria determined by the researcher. When the research findings are examined, it is seen that images generated by artificial intelligence are generally very effective and successful. Artificial intelligence can also visualize abstract concepts such as sports and entertainment, in addition to concrete concepts such as animals, landscapes and objects. The fact that almost all images generated by artificial intelligence give results in accordance with the text, and almost all of them are quite good. As a result, it is concluded that the potential for using images generated by artificial intelligence for educational purposes is high.
Bu çalışmada, eğitimde yapay zeka (AI) tarafından oluşturulan görüntülerin kullanılabilirliği belirlenmeye çalışılmıştır. Bu amaçla OpenAI tarafından geliştirilen DALL·E AI aracı kullanılmıştır. Bu araştırma, eğitimde yapay zeka tarafından oluşturulan görüntülerin kullanılabilirliğini belirlemek amacını taşımaktadır ve nitel araştırma deseni kullanılmıştır. Görüntüleri inceleme amacıyla en uygun teknik olarak doküman analizi tekniği seçilmiştir. Bu bağlamda, yapay zeka tarafından alan metinine göre belirlenen kategorilerde oluşturulan görüntüler araştırmacı tarafından belirlenen kriterlere göre incelenmiştir. Araştırma bulguları incelendiğinde, yapay zeka tarafından oluşturulan görüntülerin genellikle çok etkili ve başarılı olduğu görülmektedir. Yapay zeka hayvanlar, manzaralar ve nesneler gibi somut kavramların yanı sıra spor ve eğlence gibi soyut kavramları da başarıyla görselleştirebilmektedir. Yapay zeka tarafından oluşturulan tüm görüntülerin metinle uyumlu sonuç verdiği ve hemen hemen hepsinin oldukça iyi olduğu görülmüştür. Sonuç olarak, yapay zeka tarafından oluşturulan görüntülerin eğitim amaçlı kullanım potansiyelinin yüksek olduğu sonucuna varılmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 6 Issue: 2 |