Purpose: This study aims to critically examine the use of the discourse of loving the job in social media and work life. Method/Design/Methodology/Approach: The study is based on social media analysis and semi-structured interviews with service industry employees. Findings: The results reveal that discourses associated with intimate feelings are largely internalized by workers and that loving work emerges as the norm even for those workers who actively dislike their jobs. While the contemporary labor market is characterized by insecurity, high turnover and individuality, emotions about the intimate aspects of social life are used to motivate employees for higher productivity while hiding power relations in the workplace in the face of growing social inequalities. Originality: This study, which brings together different methods, shows that today's working life is increasingly insecure on the one hand, and on the other hand, it is based on the manipulation of emotions rather than material rewards. It contributes to the visibility of the emotional turn approach in sociology.
Amaç: Bu çalışma, işini sevme söyleminin sosyal medyada ve iş yaşamında kullanımını eleştirel olarak incelemeyi amaçlamaktadır. Yöntem/Tasarım / Metodoloji / Yaklaşım: Çalışma, sosyal medya analizine ve hizmet sektörü çalışanlarıyla yapılan yarı-yapılandırılmış mülakatlara dayanmaktadır. Bulgular: Sonuçlar, samimi duygularla ilişkili söylemlerin büyük ölçüde işçiler tarafından içselleştirildiğini ve işi sevmenin, işlerinden aktif olarak hoşlanmayan çalışanlar için bile bir norm olarak ortaya çıktığını göstermektedir. Çağdaş iş piyasası güvencesizlik, yüksek işgücü devri ve bireysellik ile karakterize edilirken, sosyal yaşamın mahrem yönlerine ilişkin duygular, işyerinde artan eşitsizlikler karşısında işyerinde güç ilişkilerini gizlerken çalışanları daha yüksek üretkenlik için motive etmek amacıyla kullanılmaktadır. Özgünlük: Farklı yöntemleri bir araya getireren bu çalışma günümüzde çalışma yaşamının bir yandan giderek güvencesizleşirken diğer yandan da maddi ödülleri değil duyguların manipülasyonunu temel aldığını göstermekte ve sosyolojideki duygusal dönüş (emotional turn) yaklaşımının görünürlüğüne katkıda bulunmaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 19, 2021 |
Submission Date | September 8, 2020 |
Acceptance Date | September 3, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 20 Issue: 42 |