Purpose: In this study, the effects of the Brexit process, which caused an economic, social, and political shrinkage effect by narrowing the Western border of the EU to the continental border together with the UK's (UK) decision to leave the European Union (EU), in general, on the EU-related migration and, in particular, on Erasmus mobility are discussed. The aim of the study is to investigate the effects of the withdrawal of the UK, one of the qualified actors of the Erasmus Program, from the process and also how this process initially affected Turkey's Erasmus mobility and how it may affect it in the future.
Method: In this study, case study design, one of the qualitative research methods, was used. The documents based on official statistics were used as a data collection tool. Three different data groups were used within the study. These are: (i) Erasmus student and staff mobility data of the UK for the years 2014-2019 obtained from the European Commission annual reports, (ii) Erasmus student and staff mobility data of Turkey for the years 2004-2019 obtained from the annual reports of the European Commission and (iii) the statistical data for the Turing Program's operating scheme obtained from the UK's official website (Turing Scheme).
Findings: Erasmus Program, which has an important place in EU-related mobility, is one of the issues discussed during the Brexit process. It is clear that UK's withdrawal from the program will be a loss for the other countries within the program and our country. Although there was not very intense mobility between the UK and Turkey, the fact that the quotas provided to Turkey in the Turing Program, which was brought to the agenda after Brexit, fell far behind Erasmus, indicates that Turkey was neglected in this process and expectations of our country were not met.
Originality: Many countries are in a cutthroat competition to have the advantages of the contributions of Erasmus mobility to both the education system and the country's economy. Discussing the possible consequences of political crises between countries in this mobility, of which Turkey is one of the important actors, is an important issue. In particular, in the review of the national literature, it is observed that the Brexit process is mostly evaluated on the basis of political, economic factors and immigration (asylum seekers, free movement), but the threats and opportunities that the process will cause about the educational mobility are overlooked. As a result, this study can provide a different perspective to the literature on Brexit and educational mobility.
Amaç: Bu çalışmada Birleşik Krallık’ın (BK) Avrupa Birliği’nden (AB) ayrılma kararıyla birlikte AB’nin sınırlarını kıta sınırına çekerek ekonomik, sosyal ve politik açıdan daralma etkisi yaratan Brexit sürecinin genel olarak AB bağlantılı göçlere özelde ise Erasmus hareketliliğine olan etkileri ele alınmıştır. Erasmus Programı’nın nitelikli aktörlerinden biri olan BK’nın süreçten çekilmesinin etkileri yanında bu sürecin başlangıçta Türkiye’nin Erasmus hareketliliğini nasıl etkilediği ve gelecekte nasıl etkileyebileceğinin araştırılması çalışmanın amacını oluşturmaktadır.
Yöntem: Bu çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak ise resmi istatistiklere dayalı dokümanlardan yararlanılmıştır. Çalışma kapsamında üç farklı veri grubu kullanılmaktadır. Bunlar: (i) Avrupa Komisyonu yıllık raporlarından elde edilen 2014-2019 yıllarına ait BK’nın Erasmus öğrenci ve personel hareketliliği verileri, (ii) Ulusal Ajans ve Avrupa Komisyonu yıllık raporlarından elde edilen 2004-2019 yıllarına ait Türkiye’nin Erasmus öğrenci ve personel hareketliliği verileri ve (iii) BK’nın resmi internet sayfasından (Turing Scheme) elde edilen Turing Programı’nın işleyiş şemasına yönelik istatistiki verilerdir.
Bulgular: AB bağlantılı hareketliliklerde önemli bir yeri olan Erasmus Programı, Brexit süreci boyunca tartışılan konulardan biridir. BK’nın programdan çekilmiş olmasının diğer program ülkeleri ve ülkemiz için bir kayıp olacağı açıktır. Her ne kadar BK ve Türkiye arasında çok yoğun bir hareketlilik olmasa da Brexit sonrası gündeme getirilen Turing Programı’nda Türkiye’ye verilen kontenjanların Erasmus’un çok gerisinde kalmış olması, Türkiye’nin bu süreçte ihmal edildiğini ve beklentilerin ülkemiz açısından karşılanamadığını göstermektedir.
Özgünlük: Birçok ülke Erasmus hareketliliğinin hem eğitim sistemine hem de ülke ekonomisine yaptığı katkılardan yararlanabilmek için kıyasıya rekabet halindedir. Türkiye’nin de önemli aktörlerinden biri olduğu bu hareketlilikte ülkeler arasında yaşanan politik krizlerin ülkemiz üzerindeki olası sonuçlarının tartışılması oldukça kritik bir konudur. Özellikle ulusal literatür incelendiğinde Brexit sürecinin daha çok siyasi, ekonomik faktörler ve göç (sığınmacılar, serbest dolaşım) konusu üzerinden değerlendirildiği fakat sürecin eğitim hareketliliği üzerinde yaratacağı tehditlerin ve fırsatların gözden kaçırıldığı görülmektedir. Nitekim bu çalışmayla Brexit ve eğitim hareketliliği ile ilgili literatüre farklı bir bakış açısı kazandırılabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | October 19, 2022 |
Publication Date | November 11, 2022 |
Submission Date | April 18, 2022 |
Acceptance Date | October 21, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 21 Issue: Özel Sayı - Türkiye’nin Göç Siyaseti Özel Sayısı |