Amaç: Bu araştırmanın temel amacı, üniversite öğrencilerinin online ve yüz yüze psikolojik danışmaya ilişkin tutumlarını belirlemek ve sahip oldukları tutumun çevrimiçi mahremiyet kaygısı ile ilişkisini değerlendirmektir.
Yöntem: Çalışma amacı doğrultusunda Bursa Uludağ Üniversitesi’nde öğrenim görmekte olan toplam 212 (167 kadın, 45 erkek) öğrenciden veri toplanmıştır. Verilerin toplanmasında Psikolojik Yardım Almaya İlişkin Tutum Ölçeği-Kısa Form, Online ve Yüz yüze Psikolojik Danışma Tutum Ölçeği, Çevrimiçi Mahremiyet Kaygısı Ölçeği-Çevrimiçi Güven alt boyutu ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde Basit Doğrusal Korelasyon kullanılmıştır.
Bulgular: Elde edilen bulgulara göre, öğrencilerin çevrimiçi mahremiyet ölçeği güven alt boyutu ile online danışmanın rahatsızlığı alt boyutu arasında (r=-.148, p<.01) ve yüz yüze danışmanın değeri alt boyutu arasında (r=-.176, p<.05) pozitif yönlü bir ilişki saptanmıştır. Bir başka deyişle, çevrimiçi mahremiyet kaygısı taşıyan öğrencilerin online danışmadan daha fazla rahatsızlık duyduğu ve yüz yüze danışmayı daha değerli buldukları gözlenmiştir. Bunun yanı sıra, öğrencilerin psikolojik yardım almaya ilişkin tutumları ile online danışma değerine ilişkin tutumları arasında zayıf düzeyde (r=.371, p<.01), yüz yüze danışmanın değerine ilişkin tutumları arasında orta düzeyde (r=.557, p<.01) pozitif yönlü bir ilişki olduğu gözlenmiştir. Diğer bir deyişle, psikolojik yardım almaya ilişkin olumlu tutumu olan öğrencilerin hem online danışmanın hem de yüz yüze danışmanın değerine karşı olan tutumları da olumlu yönde olmuştur.
Özgünlük: Son yıllarda yaşanan teknolojik gelişmeler online etkinliklerin nitelik ve niceliğini arttırmış, Covid-19 pandemisi ile birlikte ivme kazanmıştır. Daha önceki yıllarda temkinli yaklaşılan bir konu olan online psikolojik danışma uygulamaları bu kez hızla bu gelişmelere ayak uydurmaya başlamıştır. Online psikolojik danışmada gizlilik ve mahremiyeti etkileyebilecek risklerin varlığı, bireylerin online psikolojik danışmaya karşı tutumunu etkileyebilmektedir. Bu bağlamda, online ve yüz yüze psikolojik danışmaya ilişkin tutumlarının belirlenmesi ve sahip olunan tutumun çevrimiçi mahremiyet kaygısı ile ilişkisinin değerlendirilmesi, üniversitelerde yürütülen psikolojik danışma ve rehberlik hizmetleri adına önem arz etmektedir.
Psikolojik Yardım Almaya İlişkin Tutum Online Psikolojik Danışma Yüz Yüze Psikolojik Danışma Çevrimiçi Mahremiyet Kaygısı
Purpose: The main purpose of this study is to determine the attitudes of university students towards online and face-to-face counseling and to evaluate the relationship between their attitudes and online privacy concern.
Method: Data were collected from a total of 212 (167 female, 45 male) students studying at Bursa Uludağ University. Attitude Towards Seeking Psychological Help Scale-Short Form, Online and Face-to-face Counseling Attitude Scale, Online Privacy Concern Scale-Trust sub-dimension and Demographic Information Form were used to collect data. Pearson Correlation were used in the analysis of the data.
Findings: According to the findings, a positive correlation was found between the online privacy scale's trust sub-dimension and the online counselor's discomfort sub-dimension (r=-.148, p<.01). Similarly, a positive correlation was found between the online privacy scale's trust sub-dimension and the value of face-to-face counseling (r=-.176, p<.05). In other words, it was observed that students with online privacy concerns were more uncomfortable with online counseling and found face-to-face counseling more valuable. In addition, a positive relationship was found between the attitude towards seeking psychological help and the attitude towards the value of online counseling (r=.371, p<.01). Moreover, a positive relationship was found between the attitude towards seeking psychological help and the attitude towards the value of face-to-face counseling (r=.557, p<.01). In other words, students who have a positive attitude towards seeking psychological help also have positive attitudes towards the value of both online and face-to-face counseling.
Originality: Technological developments in recent years have increased the quality and quantity of online activities and gained momentum with the Covid-19 pandemic. Online psychological counseling practices, which were a subject that was approached cautiously in previous years, started to keep up with these developments rapidly. The existence of threats that may negatively affect privacy and confidentiality in online counseling can affect individuals' attitudes towards online counseling. In this context, determining the attitudes towards online and face-to-face counseling and evaluating its relation to online privacy concern are important for the counseling services carried out in universities.
Attitude Towards Seeking Psychological Help Online Counseling Face-To-Face Counseling Online Privacy Concern
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | December 30, 2022 |
Publication Date | December 30, 2022 |
Submission Date | February 11, 2022 |
Acceptance Date | December 14, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 21 Issue: 45 |