Research Article
BibTex RIS Cite

ONLİNE VE YÜZ YÜZE PSİKOLOJİK DANIŞMAYA İLİŞKİN TUTUM İLE ÇEVRİMİÇİ MAHREMİYET KAYGISI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ

Year 2022, Volume: 21 Issue: 45, 1071 - 1095, 30.12.2022
https://doi.org/10.46928/iticusbe.1072045

Abstract

Amaç: Bu araştırmanın temel amacı, üniversite öğrencilerinin online ve yüz yüze psikolojik danışmaya ilişkin tutumlarını belirlemek ve sahip oldukları tutumun çevrimiçi mahremiyet kaygısı ile ilişkisini değerlendirmektir.
Yöntem: Çalışma amacı doğrultusunda Bursa Uludağ Üniversitesi’nde öğrenim görmekte olan toplam 212 (167 kadın, 45 erkek) öğrenciden veri toplanmıştır. Verilerin toplanmasında Psikolojik Yardım Almaya İlişkin Tutum Ölçeği-Kısa Form, Online ve Yüz yüze Psikolojik Danışma Tutum Ölçeği, Çevrimiçi Mahremiyet Kaygısı Ölçeği-Çevrimiçi Güven alt boyutu ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde Basit Doğrusal Korelasyon kullanılmıştır.
Bulgular: Elde edilen bulgulara göre, öğrencilerin çevrimiçi mahremiyet ölçeği güven alt boyutu ile online danışmanın rahatsızlığı alt boyutu arasında (r=-.148, p<.01) ve yüz yüze danışmanın değeri alt boyutu arasında (r=-.176, p<.05) pozitif yönlü bir ilişki saptanmıştır. Bir başka deyişle, çevrimiçi mahremiyet kaygısı taşıyan öğrencilerin online danışmadan daha fazla rahatsızlık duyduğu ve yüz yüze danışmayı daha değerli buldukları gözlenmiştir. Bunun yanı sıra, öğrencilerin psikolojik yardım almaya ilişkin tutumları ile online danışma değerine ilişkin tutumları arasında zayıf düzeyde (r=.371, p<.01), yüz yüze danışmanın değerine ilişkin tutumları arasında orta düzeyde (r=.557, p<.01) pozitif yönlü bir ilişki olduğu gözlenmiştir. Diğer bir deyişle, psikolojik yardım almaya ilişkin olumlu tutumu olan öğrencilerin hem online danışmanın hem de yüz yüze danışmanın değerine karşı olan tutumları da olumlu yönde olmuştur.
Özgünlük: Son yıllarda yaşanan teknolojik gelişmeler online etkinliklerin nitelik ve niceliğini arttırmış, Covid-19 pandemisi ile birlikte ivme kazanmıştır. Daha önceki yıllarda temkinli yaklaşılan bir konu olan online psikolojik danışma uygulamaları bu kez hızla bu gelişmelere ayak uydurmaya başlamıştır. Online psikolojik danışmada gizlilik ve mahremiyeti etkileyebilecek risklerin varlığı, bireylerin online psikolojik danışmaya karşı tutumunu etkileyebilmektedir. Bu bağlamda, online ve yüz yüze psikolojik danışmaya ilişkin tutumlarının belirlenmesi ve sahip olunan tutumun çevrimiçi mahremiyet kaygısı ile ilişkisinin değerlendirilmesi, üniversitelerde yürütülen psikolojik danışma ve rehberlik hizmetleri adına önem arz etmektedir.

References

  • Akvardar Y, Aslan B. (2001). Dokuz eylül üniversitesi tıp fakültesi öğrencilerinde sigara, alkol ve madde kullanımı. Türk Psikiyatri Dergisi, 617-23.
  • Alakurt, T. (2017). Adaptation of Online Privacy Concern Scale into Turkish culture. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 7(4), 611-636, http://dx.doi.org/10.14527/pegegog.2017.022
  • Altundağ, Y., Kılıç, Z. H., & Biçer, O. (2021). Üniversite Öğrencilerinde Psikolojik Yardım Almaya İlişkin Tutumun Ve Psikolojik Yardım Alma Niyetinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 20(80), 1933-1950.
  • Amos, P. M., Bedu-Addo, P. K. A., & Antwi, T. (2020). Experiences of online counseling among undergraduates in some ghanaian universities. SAGE Open, 10(3), 215824402094184. doi:10.1177/2158244020941844
  • Bacioglu, S. D., & Kocabiyik, O. (2019). Counseling trainees’ views towards usage of online counseling in psychological services. European Journal of Education Studies, 5(12), 46-60. https://doi.org/10.5281/zenodo.2597546
  • Balcı, A. (2020). Sosyal Bilimlerde Araştırma. Ankara: Pegem Akademi.
  • Barak, A., & Grohol, J.M. (2011). Current and future trends in ınternet-supported mental health ınterventions. Journal of Technology şn Human Services, 29(3), 155-196.
  • Barak, A., Hen, L., Boniel-Nissim, M., & Shapira, N. (2008). A Comprehensive review and a meta-analysis of the effectiveness of ınternet-based psychotherapeutic ınterventions. Journal of Technology in Human Services, 26(2), 109-159.
  • Barber MW, Fairclaugh A. (2006). A comparison of alcohol and drug use among dental undergraduates and a group of non-medical, professional undergraduates. Drug Alc Dep, 201:581-4.
  • Bastemur, S. ve Bastemur, E. (2015). Technology based counseling: Perspectives of Turkish Counselors. ProcediaSocial and Behavioral Sciences, 176, 431-438. Erişim adresi: https://www.researchgate.net/
  • Bird, M. D., Chow, G. M., & Yang, Y. (2020). College students’ attitudes, stigma, and intentions toward seeking online and face-to-face counseling. Journal of Clinical Psychology. doi:10.1002/jclp.22956
  • Bird, M. D., Chow, G. M., Meir, G., & Freeman, J. (2018). Student-athlete and student non-athletes’ stigma and attitudes toward seeking online and face-to-face counseling. Journal of Clinical Sport Psychology, 12(3), 347-364.
  • Buchanan, T., Paine, C., Joinson, A. N., & Reips, U. D. (2007). Development of measures of online privacy concern and protection for use on the Internet. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 58(2), 157-165.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F., (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi: Ankara
  • Cipolletta, & Mocellin. (2018). Online counseling: An exploratory survey of Italian psychologists’ attitudes towards new ways of interaction. Psychotherapy Research, 909-924.
  • Cohen, G. E. ve Kerr, B. A. (1999) Computer-mediated counseling: an empirical study of a new mental health treatment. Computers in Human Services, 34(2), 145-160.
  • Cook. E. ve Doyle, C. (2004). Working alliance in online therapy as compared to face-to-face therapy: Preliminary results. CyberPsychology and Behavior, 5 (2). https://doi.org/10.1089/109493102753770480
  • Coşkun F, Özçırpıcı B, Özgür S. (2019). Gaziantep Üniversitesi Merkez Kampüsü’ndeki lisans öğrencilerinde alkol ve madde kullanma durumu. Ortadoğu Tıp Dergisi, 11(2): 143-147. https://doi.org/10.21601/ortadogutipdergisi.471191
  • Coşkun, Y (2018). Üniversite öğrencilerinin psikolojik danışma ve rehberlik ihtiyaç örüntüleri ve başvurdukları yardım kaynakları. Electronic Turkish Studies. Winter, 13(2), 213-228.
  • Creswell, J.W. (2016). Araştırma Deseni: Nitel, Nicel Ve Karma Yöntem Yaklaşımları. (çev. ed. Demir, S.B.) Ankara: Eğiten Kitap
  • Cüceloğlu, D. (2009). Ergenlik ve öfke sorusu. Erişim adresi: http://www.dogancuceloglu.net/yazilar/520/ergenlik-ve-ofke-sorusu/
  • Çakmak, Ö. ve Hevedanlı, M. (2004). Biyoloji öğretmen adaylarının kaygılarını etkileyen etmenler. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, Malatya: İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, (6-9 Temmuz).
  • Çifter İ, Karaboncuk F. (1988). Üniversite öğrencilerinin tıbbi amaçlar dışında ilaç ve diğer maddeleri kullanma alışkanlıkları. 19-23 Eylül XXIV. Ulusal Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Kongresi; Serbest Bildiriler. Ankara, 529-53.
  • Dağtekin, G , Dalkılıç, M , Çakıcı, F , Çakır, A , Ekin, A , Öztünç, D , Işıklı, B . (2020). Tıp fakültesi öğrencilerinde gelecek kaygısı, depresyon ve stres ilişkisinin değerlendirilmesi. Türk Tıp Öğrencileri Araştırma Dergisi, 2(3), 135-142. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/toad/issue/58531/754314
  • Damar, E. (2019). Çevrimiçi psikolojik danışmaya yönelik danışmanların görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Antalya: Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Demirci, İ., Şar, A., H., & Manap, A. (2012, May). The validity and reliability of the Turkish version of The Online Counseling Attitudes Scale (OCAS) and The Face-to-Face Counseling Attitudes Scale (FCAS). International Counseling and Education Conference 2012 (ICEC 2012), May, 3-5, İstanbul, Turkey
  • Deniz, M. E., Avşaroğlu, S. ve Hamarta, E. (2004). Psikolojik danışma servisine başvuran üniversite öğrencilerinin psikolojik belirti düzeyleri. SÜ Eğitim Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16, 1-12.
  • Deveci, E , Güvendeğer Doksat, N , Yektaş, Ç , Doksat, K . (2016). The relationship between eating attitudes and mood disorders of female university students . Anatolian Clinic the Journal of Medical Sciences , 21 (2) , 129-134 . DOI: 10.21673/anadoluklin.180737
  • Dinç, S. ve. Erden-Çınar, S. (2019). Bilişsel davranışçı yaklaşıma dayalı grupla psikolojik danışma uygulamasının üniversite öğrencilerinin gelecek kaygıları ve yetkinlik inançları üzerine etkisi, E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 10(3), 15-28. DOI: 10.19160/ijer.608132
  • Dinçyürek, S., ve Uygarer, G. (2012). Conduct of psychological counseling and guidance services over the internet: Converging communications. Turkish Online Journal of Educational Technology, 11(3), 77–81.Erişim adresi: http://www.tojet.net/
  • Duman, N , Yılmaz, S , Umunç, Ş , İmre, Y . (2019). Üniversite öğrencilerinde duygudurum düzenleme ve öfke . Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD) , 4(1) , 1-9 . DOI: 10.21733/ibad.505283
  • Ekmekci Ertek, İ , Özkan, S , Candansayar, S , İlhan, M . (2020). Tıp fakültesi öğrencilerinde stres, tükenmişlik ve depresyon . Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(1) , 10-20 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/gsbdergi/issue/56318/665090
  • Ercan, E . (2019). Yükseköğretimde psikolojik danışmanlık ve rehberlik hizmetlerine genel bir bakış. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (47), 46-56. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/deubefd/issue/46964/455748
  • Erdem, A., & Demirci, İ. (2020). Çevrimiçi Psikolojik Danışmada Etik Konular. Ş. G. Zeren içinde, Psikolojik Danışmada Yeni Açılımlar ve Çevrimiçi Psikolojik Danışma: Uygulayıcılar için El Kitabı (s. 210-237). Ankara: Pegem Akademi.
  • Erdem, A., Bardakci, S., & Erdem, Ş. (2016). Receiving online psychological counseling and its causes: a structural equation model. Current Psychology, 37(3), 591–601. doi:10.1007/s12144-016-9542-z
  • Erdem, A., Bardakci, S., & Erdem, Ş. (2018). Receiving online psychological counseling and its causes: a structural equation model. Current Psychology, 37(3), 591-601.
  • Erkan, S , Cihangir Çankaya, Z , Terzi, Ş , Özbay, Y . (2012). Üniversite psikolojik danışma ve rehberlik merkezlerinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(22), 174-198. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/maeuefd/issue/19395/206011
  • Fischer, E. H. ve Farina, A. (1995). Attitudes toward seeking professional psychological help: A shortened form and considerations for research. Journal of College Student Development, 36, 368-373.
  • Fischer, E. H. ve Turner, J. L. (1970). Development and research utility of an attitude scale. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 35, 79-90.
  • Gizir, C. (2011). Üniversite Psikolojik Danışma ve Rehberlik Merkezleri’nin Rol ve İşlevleri: Gelişmeler ve Sınırlılıklar . Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 11-25. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/mersinefd/issue/17376/181440
  • Gizir, D. (2005). Stratejik planlama: orta doğu teknik üniversitesi psikolojik danışma ve rehberlik merkezi örneği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 43(43), 309-325. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/kuey/issue/10354/126782
  • Gürsoy, O , Gizir, C . (2018). Üniversite öğrencilerinin psikolojik yardım almaya yönelik tutumları: sosyal damgalanma, kendini damgalama, öznel sıkıntıları açma, benlik saygısı ve cinsiyetin rolü. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 8(49), 137-155. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/tpdrd/issue/40627/487349
  • Haskan Avcı, Ö , Karababa, A , Zencir, T . (2019). Toplumsal cinsiyet bağlamında erkek okul öncesi öğretmen adayları: algıladıkları güçlükler ve gelecek kaygıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(4), 1092-1106. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/hunefd/issue/49803/638761
  • Havaçeliği Atlam, D., Yüncü Z., (2017). Relationship between cigarette, alcohol, substance use disorders and familial drug use in university students. J Clin Psy. 20(3), 161-170.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Karataş, A , Karataş, A , Gizir, C . (2013). Üniversite öğrencilerinin psikolojik danışma gereksinimlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi . Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28-3), 250-265. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/hunefd/issue/7791/101920
  • Kaya, M. ve Varol, K. (2004). İlahiyat fakültesi öğrencilerinin durumluk-sürekli kaygı düzeyleri ve kaygı nedenleri (Samsun örneği). Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 17(17), 31-63.
  • Kızıldağ, S , Demirtaş Zorbaz, S , Gençtanırım, D , Arıcı, F . (2013). Hacettepe üniversitesi öğrencilerinin psikolojik danışma yardımı almaya ve bu yardımın sunulduğu birimlere ilişkin görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(3), 185-196. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/mersinefd/issue/17381/181578?publisher=mersin
  • Kilroe, C. (2010). A Need Assesment of Potential Online Counseling Service Clients. Unpublished master dissertation., University of Calgary, Canada.
  • Koçyiğit, M. & Pamukçu, B. (2018). Üniversite öğrencilerinin psikolojik danışmadan beklentileri: cinsiyet, psikolojik yardım alma deneyimi, psikolojik yardım almaya ilişkin tutum ve kişilik özelliklerinin rolü. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (4), 2148-2171.
  • Kula, K., Saraç, T. (2016) Üniversite öğrencilerinde gelecek kaygısı. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(33), 227-242
  • Kutlu, M. (2002). Üniversite öğrencilerinin psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinden beklentileri. Eğitim ve Bilim, 27(123), 22-30. ISSN1300-1337. ErişimAdresi:http://eb.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/5169/1298. Erişim Tarihi: 03 May. 2021
  • Lewis, J., Coursol, D. H., Bremer, K. L., & Komarenko, O. (2015). Alienation among college students and attitudes toward face‐to‐face and online counseling: Implications for student learning. Journal of Cognitive Education and Psychology, 14, 28–36
  • McKenna, K. Y. A. (1998) The Computers that Bind: Relationship Formation on the Internet (Unpublished doctoral dissertation). Ohio University, USA.
  • Murphy, L., Parnass, P., Mitchell, D. L., Hallett, R., Cayley, P., & Seagram, S. (2009) Client Satisfaction and Outcome Comparisons of Online and Face-to-face Counseling Methods.British Journal of Social Work, 39 (4), 627-640.
  • Novella, J. K., Ng, K. M., & Samuolis, J. (2020). A comparison of online and in-person counseling outcomes using solution-focused brief therapy for college students with anxiety. Journal of American College Health, 1-8.
  • Oral Kara, N , Akın, G , Alp, S . (2020). Üniversite öğrencilerinin gelecek kaygısı ile sınav kaygısı arasındaki ilişkinin incelenmesi üzerine bir araştırma . SDÜ Sağlık Yönetimi Dergisi, 2 (2) , 150-169 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/sdusyd/issue/60581/844970
  • Oral, B. ve Çoban, A. (2020). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Özbay, Y., Erkan, S., Cihangir-Çankaya, Z., & Terzi, Ş. (2008). University students’ help seeking attitudes, gender roles and self-concealment levels. In International Congress of Counseling, Bahçeşehir University, İstanbul.
  • Özbay, Y., Terzi, Ş., Erkan, S., & Çankaya, Z. C. (2011). Üniversite öğrencilerinin profesyonel yardım arama tutumları, cinsiyet rolleri ve kendini saklama düzeyleri. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(4), 59-71.
  • Özdemir, M , Barut, Y . (2020). Psikolojik danışma uygulamalarında post modern bakış açısı: çevrimiçi psikolojik danışma. Kıbrıs Türk Psikiyatri ve Psikoloji Dergisi, 2(3), 192-199. DOI: 10.35365/ctjpp.20.03.24
  • Özen, Y. ve Gül, A. (2007). Sosyal ve eğitim bilimleri araştırmalarında evren-örneklem sorunu. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(7). 394-422.
  • Özer, Ö., Yıkılmaz, M., Altınok, A., & Bayoğlu, F. (2016) Psikolojik danışmanların çevrimiçi (online) psikolojik danışmaya yönelik tutumlarının danışan perspektifinden incelenmesi. Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi. Sayı: 58 Kasım - Aralık 2016.
  • Poyrazlı, S. ve Can, A. (2020). Çevrimiçi psikolojik danışma: Etik kuralları, Covid-19 süreci ve öneriler. Okul Psikolojik Danışmanlığı Dergisi, 3(1), 59-83. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/opdd/issue/55593/739671
  • Richards, D., & Vigano, N. (2012). Online counseling. Encyclopedia of Cyber Behavior, 3(1), 699-713.
  • Richards, D., & Viganó, N. (2013). Online counseling: A narrative and critical review of the literature. Journal of clinical psychology, 69(9), 994-1011.
  • Rochlen, A. B., Beretvas, S. N., & Zack, S. Z. (2004). The online and face-to-face counseling attitudes scales: a validation study. Measurement and Evaluation in Counseling and Development Journal, 37(1), 95-111.
  • Rochlen, A. B., Beretvas, S. N., & Zack, S. Z. (2004). The Online and Face-to-Face Counseling Attitudes Scales: A validation study. Measurement and Evaluation in Counseling and Development Journal, 37(1), 95-111.
  • Savaş, A. C. ve Hamamcı, Z. (2010). Okullarda rehberlik hizmetlerinin internet üzerinden yürütülmesine ilişkin veli, öğrenci ve psikolojik danışmanların görüşlerinin incelenmesi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 147- 148.
  • Sezer, S., Gülleroğlu, D. (2016). Psikolojik yardım arama tutumlarını yordayan değişkenler: kendini damgalama, özsaygı, psikolojik yardım almış olma. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29 (1). DOI: 10.19171/uuefd.52149
  • Shaughnessy, K., Rocheleau, J. N., Kamalou, S., & Moscovitch, D. A. (2017). The effects of social anxiety and online privacy concern on individual differences in internet-based interaction anxiety and communication preferences. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 20(4), 212-217.
  • Stempliuk VA, Barroso LP, Andrade AG, Nicastri S, Malbergier A. (2005). Comparative study of drug use among students at the University of São Paulo; São Paulo campus in 1996 and 2001. Rev. Bras. Psiquiatr, 27:7- 21.
  • Şensoy, G., Akıman, H., Balkan, K., Gül, Y. S., Kaval, A., Sevinç, A., . . . Baş, A. U. (2018). Eğitim fakültesi akademisyen ve öğrencilerinin üniversite psikolojik danışma birimine yönelik görüşleri. Journal Of Higher Education And Science, 194-201.
  • Tan, H. (2000). Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik. İstanbul: MEB yayınları.
  • Tanrıkulu, İ. (2009). Counselors-in-training students’ attitudes towards online counseling. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 1(1), 785-788. Erişim adresi: https://reader.elsevier.com/
  • Tekin Tayfun, A , Korkmaz, A . (2016). Üniversite öğrencilerinde işsizlik kaygısı: süleyman demirel üniversitesi öğrencileri üzerinde bir araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(17), 534-558. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/makusobed/issue/45268/567048
  • Topkaya, N. (2011). Psikolojik yardım alma niyetinin sosyal damgalanma, tedavi korkusu, beklenen yarar, beklenen risk ve tutum faktörleriyle modellenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Ege Üniversitesi, İzmir, Türkiye.
  • Tot Ş, Yazıcı A, Yazıcı K, Erdem P, Bal N, Metin Ö. (2004). Mersin’de ergenler arasında sigara, alkol ve yasadışı madde kullanım oranlarının yaygınlığı: ortaokul, lise ve üniversite öğrencilerinin karşılaştırılması. Yeni Symposium, 42, 77-81.
  • Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Derneği (2011). Psikolojik danışma ve rehberlik alanında çalışanlar için etik kurallar. Erişim adresi: http://pdr.org.tr/
  • Türküm, A. S., Kızıltaş, A., & Sarıyer, A. (2004). Anadolu üniversitesi psikolojik danışma ve rehberlik merkezi'nin hedef kitlesinin psikolojik ihtiyaçlarına ilişkin ön çalışma. Türk Psikolojik Danışma Ve Rehberlik Dergisi, 3(21).
  • Ulu-Ercan, E. (2018). Yükseköğretimde psikolojik danışmanlık ve rehberlik hizmetlerine genel bir bakış. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 47. 46-56.
  • Youn, S. (2009). Determinants of online privacy concern and its influence on privacy protection behaviors among young adolescents. Journal of Consumer affairs, 43(3), 389-418.
  • Young, K. S. (2005). An Empirical Examination of Client Attitudes Towards Online Counseling. CyberPsychology & Behavior,. 8( 2), 172-177.
  • Zeren, S. G., Erus, S. M., Amanvermez, Y., Buyruk Genc, A., Yilmaz, M. B., & Duy, B. (2020). The effectiveness of online counseling for university students in Turkey: A non-randomized controlled trial. European Journal of Educational Research, 9(2), 825-834. https://doi.org/10.12973/eu-jer.9.2.825
  • Zeren, Ş. G. (2015). Face to face and online counseling: Client problems and satisfaction. Eğitim ve Bilim, 40. DOI: 10.15390/EB.2015. 4696.
  • Zeren, Ş. G., & Bulut, E. (2018). Çevrimiçi psikolojik danışmada etik ve standartlar: Bir model önerisi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 8(49), 63-80.

AN INVESTIGATION OF THE RELATIONSHIP BETWEEN ATTITUDE TOWARDS ONLINE AND FACE-TO-FACE COUNSELING AND ONLINE PRIVACY CONCERN

Year 2022, Volume: 21 Issue: 45, 1071 - 1095, 30.12.2022
https://doi.org/10.46928/iticusbe.1072045

Abstract

Purpose: The main purpose of this study is to determine the attitudes of university students towards online and face-to-face counseling and to evaluate the relationship between their attitudes and online privacy concern.
Method: Data were collected from a total of 212 (167 female, 45 male) students studying at Bursa Uludağ University. Attitude Towards Seeking Psychological Help Scale-Short Form, Online and Face-to-face Counseling Attitude Scale, Online Privacy Concern Scale-Trust sub-dimension and Demographic Information Form were used to collect data. Pearson Correlation were used in the analysis of the data.
Findings: According to the findings, a positive correlation was found between the online privacy scale's trust sub-dimension and the online counselor's discomfort sub-dimension (r=-.148, p<.01). Similarly, a positive correlation was found between the online privacy scale's trust sub-dimension and the value of face-to-face counseling (r=-.176, p<.05). In other words, it was observed that students with online privacy concerns were more uncomfortable with online counseling and found face-to-face counseling more valuable. In addition, a positive relationship was found between the attitude towards seeking psychological help and the attitude towards the value of online counseling (r=.371, p<.01). Moreover, a positive relationship was found between the attitude towards seeking psychological help and the attitude towards the value of face-to-face counseling (r=.557, p<.01). In other words, students who have a positive attitude towards seeking psychological help also have positive attitudes towards the value of both online and face-to-face counseling.
Originality: Technological developments in recent years have increased the quality and quantity of online activities and gained momentum with the Covid-19 pandemic. Online psychological counseling practices, which were a subject that was approached cautiously in previous years, started to keep up with these developments rapidly. The existence of threats that may negatively affect privacy and confidentiality in online counseling can affect individuals' attitudes towards online counseling. In this context, determining the attitudes towards online and face-to-face counseling and evaluating its relation to online privacy concern are important for the counseling services carried out in universities.

References

  • Akvardar Y, Aslan B. (2001). Dokuz eylül üniversitesi tıp fakültesi öğrencilerinde sigara, alkol ve madde kullanımı. Türk Psikiyatri Dergisi, 617-23.
  • Alakurt, T. (2017). Adaptation of Online Privacy Concern Scale into Turkish culture. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 7(4), 611-636, http://dx.doi.org/10.14527/pegegog.2017.022
  • Altundağ, Y., Kılıç, Z. H., & Biçer, O. (2021). Üniversite Öğrencilerinde Psikolojik Yardım Almaya İlişkin Tutumun Ve Psikolojik Yardım Alma Niyetinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 20(80), 1933-1950.
  • Amos, P. M., Bedu-Addo, P. K. A., & Antwi, T. (2020). Experiences of online counseling among undergraduates in some ghanaian universities. SAGE Open, 10(3), 215824402094184. doi:10.1177/2158244020941844
  • Bacioglu, S. D., & Kocabiyik, O. (2019). Counseling trainees’ views towards usage of online counseling in psychological services. European Journal of Education Studies, 5(12), 46-60. https://doi.org/10.5281/zenodo.2597546
  • Balcı, A. (2020). Sosyal Bilimlerde Araştırma. Ankara: Pegem Akademi.
  • Barak, A., & Grohol, J.M. (2011). Current and future trends in ınternet-supported mental health ınterventions. Journal of Technology şn Human Services, 29(3), 155-196.
  • Barak, A., Hen, L., Boniel-Nissim, M., & Shapira, N. (2008). A Comprehensive review and a meta-analysis of the effectiveness of ınternet-based psychotherapeutic ınterventions. Journal of Technology in Human Services, 26(2), 109-159.
  • Barber MW, Fairclaugh A. (2006). A comparison of alcohol and drug use among dental undergraduates and a group of non-medical, professional undergraduates. Drug Alc Dep, 201:581-4.
  • Bastemur, S. ve Bastemur, E. (2015). Technology based counseling: Perspectives of Turkish Counselors. ProcediaSocial and Behavioral Sciences, 176, 431-438. Erişim adresi: https://www.researchgate.net/
  • Bird, M. D., Chow, G. M., & Yang, Y. (2020). College students’ attitudes, stigma, and intentions toward seeking online and face-to-face counseling. Journal of Clinical Psychology. doi:10.1002/jclp.22956
  • Bird, M. D., Chow, G. M., Meir, G., & Freeman, J. (2018). Student-athlete and student non-athletes’ stigma and attitudes toward seeking online and face-to-face counseling. Journal of Clinical Sport Psychology, 12(3), 347-364.
  • Buchanan, T., Paine, C., Joinson, A. N., & Reips, U. D. (2007). Development of measures of online privacy concern and protection for use on the Internet. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 58(2), 157-165.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F., (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi: Ankara
  • Cipolletta, & Mocellin. (2018). Online counseling: An exploratory survey of Italian psychologists’ attitudes towards new ways of interaction. Psychotherapy Research, 909-924.
  • Cohen, G. E. ve Kerr, B. A. (1999) Computer-mediated counseling: an empirical study of a new mental health treatment. Computers in Human Services, 34(2), 145-160.
  • Cook. E. ve Doyle, C. (2004). Working alliance in online therapy as compared to face-to-face therapy: Preliminary results. CyberPsychology and Behavior, 5 (2). https://doi.org/10.1089/109493102753770480
  • Coşkun F, Özçırpıcı B, Özgür S. (2019). Gaziantep Üniversitesi Merkez Kampüsü’ndeki lisans öğrencilerinde alkol ve madde kullanma durumu. Ortadoğu Tıp Dergisi, 11(2): 143-147. https://doi.org/10.21601/ortadogutipdergisi.471191
  • Coşkun, Y (2018). Üniversite öğrencilerinin psikolojik danışma ve rehberlik ihtiyaç örüntüleri ve başvurdukları yardım kaynakları. Electronic Turkish Studies. Winter, 13(2), 213-228.
  • Creswell, J.W. (2016). Araştırma Deseni: Nitel, Nicel Ve Karma Yöntem Yaklaşımları. (çev. ed. Demir, S.B.) Ankara: Eğiten Kitap
  • Cüceloğlu, D. (2009). Ergenlik ve öfke sorusu. Erişim adresi: http://www.dogancuceloglu.net/yazilar/520/ergenlik-ve-ofke-sorusu/
  • Çakmak, Ö. ve Hevedanlı, M. (2004). Biyoloji öğretmen adaylarının kaygılarını etkileyen etmenler. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, Malatya: İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, (6-9 Temmuz).
  • Çifter İ, Karaboncuk F. (1988). Üniversite öğrencilerinin tıbbi amaçlar dışında ilaç ve diğer maddeleri kullanma alışkanlıkları. 19-23 Eylül XXIV. Ulusal Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Kongresi; Serbest Bildiriler. Ankara, 529-53.
  • Dağtekin, G , Dalkılıç, M , Çakıcı, F , Çakır, A , Ekin, A , Öztünç, D , Işıklı, B . (2020). Tıp fakültesi öğrencilerinde gelecek kaygısı, depresyon ve stres ilişkisinin değerlendirilmesi. Türk Tıp Öğrencileri Araştırma Dergisi, 2(3), 135-142. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/toad/issue/58531/754314
  • Damar, E. (2019). Çevrimiçi psikolojik danışmaya yönelik danışmanların görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Antalya: Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Demirci, İ., Şar, A., H., & Manap, A. (2012, May). The validity and reliability of the Turkish version of The Online Counseling Attitudes Scale (OCAS) and The Face-to-Face Counseling Attitudes Scale (FCAS). International Counseling and Education Conference 2012 (ICEC 2012), May, 3-5, İstanbul, Turkey
  • Deniz, M. E., Avşaroğlu, S. ve Hamarta, E. (2004). Psikolojik danışma servisine başvuran üniversite öğrencilerinin psikolojik belirti düzeyleri. SÜ Eğitim Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16, 1-12.
  • Deveci, E , Güvendeğer Doksat, N , Yektaş, Ç , Doksat, K . (2016). The relationship between eating attitudes and mood disorders of female university students . Anatolian Clinic the Journal of Medical Sciences , 21 (2) , 129-134 . DOI: 10.21673/anadoluklin.180737
  • Dinç, S. ve. Erden-Çınar, S. (2019). Bilişsel davranışçı yaklaşıma dayalı grupla psikolojik danışma uygulamasının üniversite öğrencilerinin gelecek kaygıları ve yetkinlik inançları üzerine etkisi, E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 10(3), 15-28. DOI: 10.19160/ijer.608132
  • Dinçyürek, S., ve Uygarer, G. (2012). Conduct of psychological counseling and guidance services over the internet: Converging communications. Turkish Online Journal of Educational Technology, 11(3), 77–81.Erişim adresi: http://www.tojet.net/
  • Duman, N , Yılmaz, S , Umunç, Ş , İmre, Y . (2019). Üniversite öğrencilerinde duygudurum düzenleme ve öfke . Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD) , 4(1) , 1-9 . DOI: 10.21733/ibad.505283
  • Ekmekci Ertek, İ , Özkan, S , Candansayar, S , İlhan, M . (2020). Tıp fakültesi öğrencilerinde stres, tükenmişlik ve depresyon . Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(1) , 10-20 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/gsbdergi/issue/56318/665090
  • Ercan, E . (2019). Yükseköğretimde psikolojik danışmanlık ve rehberlik hizmetlerine genel bir bakış. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (47), 46-56. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/deubefd/issue/46964/455748
  • Erdem, A., & Demirci, İ. (2020). Çevrimiçi Psikolojik Danışmada Etik Konular. Ş. G. Zeren içinde, Psikolojik Danışmada Yeni Açılımlar ve Çevrimiçi Psikolojik Danışma: Uygulayıcılar için El Kitabı (s. 210-237). Ankara: Pegem Akademi.
  • Erdem, A., Bardakci, S., & Erdem, Ş. (2016). Receiving online psychological counseling and its causes: a structural equation model. Current Psychology, 37(3), 591–601. doi:10.1007/s12144-016-9542-z
  • Erdem, A., Bardakci, S., & Erdem, Ş. (2018). Receiving online psychological counseling and its causes: a structural equation model. Current Psychology, 37(3), 591-601.
  • Erkan, S , Cihangir Çankaya, Z , Terzi, Ş , Özbay, Y . (2012). Üniversite psikolojik danışma ve rehberlik merkezlerinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(22), 174-198. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/maeuefd/issue/19395/206011
  • Fischer, E. H. ve Farina, A. (1995). Attitudes toward seeking professional psychological help: A shortened form and considerations for research. Journal of College Student Development, 36, 368-373.
  • Fischer, E. H. ve Turner, J. L. (1970). Development and research utility of an attitude scale. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 35, 79-90.
  • Gizir, C. (2011). Üniversite Psikolojik Danışma ve Rehberlik Merkezleri’nin Rol ve İşlevleri: Gelişmeler ve Sınırlılıklar . Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 11-25. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/mersinefd/issue/17376/181440
  • Gizir, D. (2005). Stratejik planlama: orta doğu teknik üniversitesi psikolojik danışma ve rehberlik merkezi örneği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 43(43), 309-325. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/kuey/issue/10354/126782
  • Gürsoy, O , Gizir, C . (2018). Üniversite öğrencilerinin psikolojik yardım almaya yönelik tutumları: sosyal damgalanma, kendini damgalama, öznel sıkıntıları açma, benlik saygısı ve cinsiyetin rolü. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 8(49), 137-155. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/tpdrd/issue/40627/487349
  • Haskan Avcı, Ö , Karababa, A , Zencir, T . (2019). Toplumsal cinsiyet bağlamında erkek okul öncesi öğretmen adayları: algıladıkları güçlükler ve gelecek kaygıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(4), 1092-1106. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/hunefd/issue/49803/638761
  • Havaçeliği Atlam, D., Yüncü Z., (2017). Relationship between cigarette, alcohol, substance use disorders and familial drug use in university students. J Clin Psy. 20(3), 161-170.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Karataş, A , Karataş, A , Gizir, C . (2013). Üniversite öğrencilerinin psikolojik danışma gereksinimlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi . Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28-3), 250-265. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/hunefd/issue/7791/101920
  • Kaya, M. ve Varol, K. (2004). İlahiyat fakültesi öğrencilerinin durumluk-sürekli kaygı düzeyleri ve kaygı nedenleri (Samsun örneği). Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 17(17), 31-63.
  • Kızıldağ, S , Demirtaş Zorbaz, S , Gençtanırım, D , Arıcı, F . (2013). Hacettepe üniversitesi öğrencilerinin psikolojik danışma yardımı almaya ve bu yardımın sunulduğu birimlere ilişkin görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(3), 185-196. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/mersinefd/issue/17381/181578?publisher=mersin
  • Kilroe, C. (2010). A Need Assesment of Potential Online Counseling Service Clients. Unpublished master dissertation., University of Calgary, Canada.
  • Koçyiğit, M. & Pamukçu, B. (2018). Üniversite öğrencilerinin psikolojik danışmadan beklentileri: cinsiyet, psikolojik yardım alma deneyimi, psikolojik yardım almaya ilişkin tutum ve kişilik özelliklerinin rolü. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (4), 2148-2171.
  • Kula, K., Saraç, T. (2016) Üniversite öğrencilerinde gelecek kaygısı. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(33), 227-242
  • Kutlu, M. (2002). Üniversite öğrencilerinin psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinden beklentileri. Eğitim ve Bilim, 27(123), 22-30. ISSN1300-1337. ErişimAdresi:http://eb.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/5169/1298. Erişim Tarihi: 03 May. 2021
  • Lewis, J., Coursol, D. H., Bremer, K. L., & Komarenko, O. (2015). Alienation among college students and attitudes toward face‐to‐face and online counseling: Implications for student learning. Journal of Cognitive Education and Psychology, 14, 28–36
  • McKenna, K. Y. A. (1998) The Computers that Bind: Relationship Formation on the Internet (Unpublished doctoral dissertation). Ohio University, USA.
  • Murphy, L., Parnass, P., Mitchell, D. L., Hallett, R., Cayley, P., & Seagram, S. (2009) Client Satisfaction and Outcome Comparisons of Online and Face-to-face Counseling Methods.British Journal of Social Work, 39 (4), 627-640.
  • Novella, J. K., Ng, K. M., & Samuolis, J. (2020). A comparison of online and in-person counseling outcomes using solution-focused brief therapy for college students with anxiety. Journal of American College Health, 1-8.
  • Oral Kara, N , Akın, G , Alp, S . (2020). Üniversite öğrencilerinin gelecek kaygısı ile sınav kaygısı arasındaki ilişkinin incelenmesi üzerine bir araştırma . SDÜ Sağlık Yönetimi Dergisi, 2 (2) , 150-169 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/sdusyd/issue/60581/844970
  • Oral, B. ve Çoban, A. (2020). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Özbay, Y., Erkan, S., Cihangir-Çankaya, Z., & Terzi, Ş. (2008). University students’ help seeking attitudes, gender roles and self-concealment levels. In International Congress of Counseling, Bahçeşehir University, İstanbul.
  • Özbay, Y., Terzi, Ş., Erkan, S., & Çankaya, Z. C. (2011). Üniversite öğrencilerinin profesyonel yardım arama tutumları, cinsiyet rolleri ve kendini saklama düzeyleri. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(4), 59-71.
  • Özdemir, M , Barut, Y . (2020). Psikolojik danışma uygulamalarında post modern bakış açısı: çevrimiçi psikolojik danışma. Kıbrıs Türk Psikiyatri ve Psikoloji Dergisi, 2(3), 192-199. DOI: 10.35365/ctjpp.20.03.24
  • Özen, Y. ve Gül, A. (2007). Sosyal ve eğitim bilimleri araştırmalarında evren-örneklem sorunu. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(7). 394-422.
  • Özer, Ö., Yıkılmaz, M., Altınok, A., & Bayoğlu, F. (2016) Psikolojik danışmanların çevrimiçi (online) psikolojik danışmaya yönelik tutumlarının danışan perspektifinden incelenmesi. Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi. Sayı: 58 Kasım - Aralık 2016.
  • Poyrazlı, S. ve Can, A. (2020). Çevrimiçi psikolojik danışma: Etik kuralları, Covid-19 süreci ve öneriler. Okul Psikolojik Danışmanlığı Dergisi, 3(1), 59-83. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/opdd/issue/55593/739671
  • Richards, D., & Vigano, N. (2012). Online counseling. Encyclopedia of Cyber Behavior, 3(1), 699-713.
  • Richards, D., & Viganó, N. (2013). Online counseling: A narrative and critical review of the literature. Journal of clinical psychology, 69(9), 994-1011.
  • Rochlen, A. B., Beretvas, S. N., & Zack, S. Z. (2004). The online and face-to-face counseling attitudes scales: a validation study. Measurement and Evaluation in Counseling and Development Journal, 37(1), 95-111.
  • Rochlen, A. B., Beretvas, S. N., & Zack, S. Z. (2004). The Online and Face-to-Face Counseling Attitudes Scales: A validation study. Measurement and Evaluation in Counseling and Development Journal, 37(1), 95-111.
  • Savaş, A. C. ve Hamamcı, Z. (2010). Okullarda rehberlik hizmetlerinin internet üzerinden yürütülmesine ilişkin veli, öğrenci ve psikolojik danışmanların görüşlerinin incelenmesi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 147- 148.
  • Sezer, S., Gülleroğlu, D. (2016). Psikolojik yardım arama tutumlarını yordayan değişkenler: kendini damgalama, özsaygı, psikolojik yardım almış olma. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29 (1). DOI: 10.19171/uuefd.52149
  • Shaughnessy, K., Rocheleau, J. N., Kamalou, S., & Moscovitch, D. A. (2017). The effects of social anxiety and online privacy concern on individual differences in internet-based interaction anxiety and communication preferences. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 20(4), 212-217.
  • Stempliuk VA, Barroso LP, Andrade AG, Nicastri S, Malbergier A. (2005). Comparative study of drug use among students at the University of São Paulo; São Paulo campus in 1996 and 2001. Rev. Bras. Psiquiatr, 27:7- 21.
  • Şensoy, G., Akıman, H., Balkan, K., Gül, Y. S., Kaval, A., Sevinç, A., . . . Baş, A. U. (2018). Eğitim fakültesi akademisyen ve öğrencilerinin üniversite psikolojik danışma birimine yönelik görüşleri. Journal Of Higher Education And Science, 194-201.
  • Tan, H. (2000). Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik. İstanbul: MEB yayınları.
  • Tanrıkulu, İ. (2009). Counselors-in-training students’ attitudes towards online counseling. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 1(1), 785-788. Erişim adresi: https://reader.elsevier.com/
  • Tekin Tayfun, A , Korkmaz, A . (2016). Üniversite öğrencilerinde işsizlik kaygısı: süleyman demirel üniversitesi öğrencileri üzerinde bir araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(17), 534-558. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/makusobed/issue/45268/567048
  • Topkaya, N. (2011). Psikolojik yardım alma niyetinin sosyal damgalanma, tedavi korkusu, beklenen yarar, beklenen risk ve tutum faktörleriyle modellenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Ege Üniversitesi, İzmir, Türkiye.
  • Tot Ş, Yazıcı A, Yazıcı K, Erdem P, Bal N, Metin Ö. (2004). Mersin’de ergenler arasında sigara, alkol ve yasadışı madde kullanım oranlarının yaygınlığı: ortaokul, lise ve üniversite öğrencilerinin karşılaştırılması. Yeni Symposium, 42, 77-81.
  • Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Derneği (2011). Psikolojik danışma ve rehberlik alanında çalışanlar için etik kurallar. Erişim adresi: http://pdr.org.tr/
  • Türküm, A. S., Kızıltaş, A., & Sarıyer, A. (2004). Anadolu üniversitesi psikolojik danışma ve rehberlik merkezi'nin hedef kitlesinin psikolojik ihtiyaçlarına ilişkin ön çalışma. Türk Psikolojik Danışma Ve Rehberlik Dergisi, 3(21).
  • Ulu-Ercan, E. (2018). Yükseköğretimde psikolojik danışmanlık ve rehberlik hizmetlerine genel bir bakış. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 47. 46-56.
  • Youn, S. (2009). Determinants of online privacy concern and its influence on privacy protection behaviors among young adolescents. Journal of Consumer affairs, 43(3), 389-418.
  • Young, K. S. (2005). An Empirical Examination of Client Attitudes Towards Online Counseling. CyberPsychology & Behavior,. 8( 2), 172-177.
  • Zeren, S. G., Erus, S. M., Amanvermez, Y., Buyruk Genc, A., Yilmaz, M. B., & Duy, B. (2020). The effectiveness of online counseling for university students in Turkey: A non-randomized controlled trial. European Journal of Educational Research, 9(2), 825-834. https://doi.org/10.12973/eu-jer.9.2.825
  • Zeren, Ş. G. (2015). Face to face and online counseling: Client problems and satisfaction. Eğitim ve Bilim, 40. DOI: 10.15390/EB.2015. 4696.
  • Zeren, Ş. G., & Bulut, E. (2018). Çevrimiçi psikolojik danışmada etik ve standartlar: Bir model önerisi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 8(49), 63-80.
There are 86 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Research Article
Authors

Firdevs Öztürk 0000-0001-7081-4884

Damla Zümbül 0000-0003-2382-2122

Figen Akça 0000-0003-1810-3481

Early Pub Date December 30, 2022
Publication Date December 30, 2022
Submission Date February 11, 2022
Acceptance Date December 14, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 21 Issue: 45

Cite

APA Öztürk, F., Zümbül, D., & Akça, F. (2022). ONLİNE VE YÜZ YÜZE PSİKOLOJİK DANIŞMAYA İLİŞKİN TUTUM İLE ÇEVRİMİÇİ MAHREMİYET KAYGISI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(45), 1071-1095. https://doi.org/10.46928/iticusbe.1072045