The subject of addition, subtraction, multiplication and division starts from the pre-school period and continues in the following education levels. A good understanding of the operations on natural numbers by the student prevents possible mistakes. Errors are seen in concepts that students do not learn well. Misconception is when a person accepts a piece of information as true and in many cases uses this wrong information as a source to reach wrong concepts or generalizations. The most basic feature of misconceptions is that, unlike accidental mistakes, a general wrong information is embedded in one's mind. The aim of the study is to examine the misconceptions and error types of primary school 3rd grade students about natural numbers and to classify them according to the causes of errors. The study was conducted as basic qualitative research model. The study group consists of 100 students studying in the 3rd grade of primary school in the central district of a province in the Southeastern Anatolia Region in the 2020-2021 academic year. The study group was selected by purposive sampling. As a data collection tool, “Third Grade Natural Number Questions” test was used. Descriptive analysis was used in the analysis of the data. The answers given to the measurement tool were evaluated by subjecting them to content analysis. As a result of the research, it was seen that the students made the most mistakes in the comparison of numbers and operation of division. The basic mistakes made by the students were seen as counting error, the issues of not being able to write the number expressed by the given representations and finding the output that is not given; the least mistakes made are the symbol error, mixing the direction of the operation, decimal breaking and writing the result as 0, 1 and 9, multiplying the ones digit with the ones digit, the ones digit with the tens digit and completing the process in a single line. The evaluated reasons for the mistakes made by primary school 3rd grade students; (i) pedagogical, (ii) epistemological and (iii) psychological errors. Considering the reasons for the mistakes made by the students, it was concluded that the epistemological error was more.
Toplama, çıkarma, çarpma ve bölme konusu okul öncesi dönemden başlayıp bunu takip eden diğer öğretim kademelerinde de devam etmektedir. Doğal sayılar konusundaki işlemlerin öğrencilerin tarafından iyi anlaşılması olası hataların önüne geçmektedir. Genel olarak öğrencilerin iyi öğrenemediği kavramlarda hatalar görülmektedir. Kavram yanılgısı, kişinin bir bilgiyi doğru olarak kabul edip birçok durumda bu yanlış bilgiyi kaynak olarak kullanarak yanlış kavramlara ya da genellemelere ulaşmasıdır. Kavram yanılgılarının en temel özelliği ise rastlantısal olarak gerçekleşen hatalardan farklı olarak genel yanlış bir bilginin kişinin zihninde yer etmesidir. Çalışmanın amacı ilkokul 3. sınıf öğrencilerinin doğal sayılar konusundaki kavram yanılgıları ve hata türlerinin incelenip hataların nedenlerine göre sınıflandırılmasıdır. Çalışma temel nitel araştırma modeli olarak yürütülmüştür. Çalışma grubunu 2020-2021 eğitim öğretim yılında, Güneydoğu Anadolu Bölgesi’nde bulunan bir ilin merkez ilçesinde, ilkokul 3. sınıfta öğrenim gören 100 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışma grubu amaçlı örnekleme yoluyla seçilmiştir. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından hazırlanan ve 20 sorudan oluşan ‘‘3. Sınıf Doğal Sayı Soruları’’ testi kullanılmıştır. Verilerin analizinde doküman analizinden yararlanılmıştır. Ölçme aracına verilen cevaplar betimsel analize tabii tutularak değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda öğrencilerin en fazla sayıların karşılaştırılması ve bölme işleminde hata yaptığı görülmüştür. Öğrencilerin yaptığı temel hataların sayma hatası, verilen temsillerin ifade ettiği sayıyı yazamama ve verilmeyen çıkanı bulma konuları olduğu; yapılan en az hataların ise sembol hatası, işlem yönünü karıştırma, onluk bozamama ve sonucu 0, 1 ve 9 olarak yazma, birler basamağı ile birler basamağını, onlar basamağı ile onlar basamağını çarpıp işlemi tek satırda bitirme olarak görülmüştür. İlkokul 3. sınıf öğrencilerinin yaptıkları hataların nedenleri; (i) pedagojik hata, (ii) epistemolojik hata, (iii) psikolojik hata olarak değerlendirilmiştir. Öğrencilerin yaptığı hataların nedenlerine bakıldığında epistemolojik hatanın daha fazla olduğu sonucuna varılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |