Okul müdürlerinin demokratik tutumlarının öğretmenlerin örgütsel yabancılaşmalarına etkisini incelemek amacıyla bu araştırma gerçekleştirilmiştir. Araştırmada genel tarama modeli kullanılmış olup araştırmanın evrenini Sakarya ilinde görev yapmakta olan 7455 öğretmen oluştururken örneklemini ise basit seçkisiz örneklem yöntemiyle seçilmiş olan 410 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmaya katılan öğretmenlerin okul müdürlerinin demokratik tutumlarını orta düzey olarak algıladığı, okul müdürlerinin demokratik tutumlarına ilişkin öğretmen algılarının ve örgütsel yabancılaşma algılarının öğretmenlerin cinsiyet ve mesleki kıdem değişkenlerine göre istatistiksel olarak farklılık göstermediği, çalıştıkları okul türüne göre ise algılarının farklılık gösterdiği bulgulanmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin örgütsel yabancılaşma algılarının okul müdürlerince sergilenen demokratik tutumlarıyla istatistiksel olarak pozitif yönde bir ilişki içinde olduğu, okul müdürlerinin demokratik tutumlarının öğretmenlerin örgütsel yabancılaşma algılarının toplam varyansının %9’unu açıkladığı bulgusuna ulaşılmıştır. Tüm bulgular ışığında okul yöneticileri, okullarında tüm süreçlerde öğretmenlerin kendilerini rahat ifade edebilecekleri ortamlar yaratmaya çalışmaları; gerek dikey gerekse yatay iletişim kanallarını etkili kullanmaları; öğretmenlerin okul müdürlerinin demokratik tutumlarına ilişkin algılarının yükselmesi adına karar süreçlerine dâhil olabilecekleri okul yöneticileriyle mesleki takım projelerinde yer almaları sağlamaları önerilebilir.
This study examined the effect of school principals' democratic attitudes on teachers' perceptions of organizational alienation. The survey method was used in the research, and the study population consisted of 7455 teachers working in Sakarya province. In comparison, the sample selected based on a simple random sampling technique consisted of 410 teachers. It was found that participant teachers perceived school principals' democratic attitudes as moderate level. Furthermore, teachers' perceptions of school principals' democratic attitudes and organizational alienation did not differ statistically regarding their gender and professional experience. In contrast, their perceptions differed in terms of school level. At the end of the research, it was reached that teachers' perceptions of organizational alienation correlated statistically positively with school principals' democratic attitudes. School principals' democratic attitudes could explain 9% of the variance in teachers' perceptions of organizational alienation. In light of these findings, school principals should create environments where teachers can express themselves freely and use horizontal and vertical communication channels effectively. Further, teachers should take part in professional team projects with school principals, where they can be involved in decision-making processes to increase their perceptions of school principals’ democratic attitudes. Based on all findings obtained in the study, school principals should create environments where teachers can express themselves freely and use both horizontal and vertical communication channels effectively. Further, teachers should take part in professional team projects with school principals, where they can be involved in decision-making processes to increase their perceptions of school principals' democratic attitudes.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 24, 2023 |
Publication Date | September 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |