The global crisis has raised serious concerns
about that education system devoid of religious and moral values, especially
economics and mangement studying, has negative effects on social, political and
economics life. Some papers have founded that students of economics and
business management are more rational, in other words, more selfish than
students of other disciplines. This paper claims that students of theology are
less selfish, in other words, more fairness and cooperativeness than students
of other departments. To this end, the paper examines relationship between
selfishness and education in the Faculty of Economics, Theology and Arts and Sciences
by a questionnaire survey. This paper shows that there is significantly
differences among disipliniaries on selfishness. Especially, studying economics
might make students more selfish than other disipliniaries. On the other hand,
theology students focusing religional and ethical values might tend to be much
more fair than the others.
Literatürde iktisat ve işletme öğrencilerinin
diğer disiplinlerin öğrencilerinden daha bencil oldukları sonucuna ulaşan
çalışmalar yer almaktadır. Özellikle küresel finansal kriz, ekonomi eğitiminin
etik değerler üzerinde olumsuz etkilerinin olduğu hakkında ciddi endişelere yol
açmıştır Bu çalışmanın amacı, anket yardımıyla ekonomi eğitimi alan
öğrencilerin daha bencil olup olmadıklarını diğer disiplinlerin öğrencileri ile
karşılaştırarak analiz etmektir. Anket, Kütahya Dumlupınar Üniversitesinin
iktisat, işletme, uygulamalı bilimler, sosyoloji ve ilahiyat gibi beş farklı
bölümündeki 435 öğrenciye uygulanmıştır. Bu çalışma, bencillik konusunda
disiplinler arasında anlamlı farklılıkların olduğunu göstermiştir. Özellikle,
ekonomi çalışmak, öğrencileri diğer disiplinlere nazaran daha bencil
yapabilmektedir. Diğer taraftan, dini ve ahlaki değerlere odaklı ilahiyat
öğrencileri ise diğerlerine göre çok daha fazla insaflı olma eğilimi
taşıyabilmektedirler.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 29, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 |