Bu çalışma Osmanzâde
Hüseyin Vassaf Bey’in “Sefîne-i Evliyâ-yı Ebrâr, Şerh-i Esmâr-ı Esrâr” adlı
sufiler ansiklopedisi niteliğindeki eserinde biyografisi, hatıraları, kemalatı
ve eserlerine yer verilen mutasavvıfların içinden aynı zamanda mûsikîşinas olan
zatların belirlenerek, bu zatlar hakkında gerekli ilave bilgilerin eklenmesi yoluyla,
Klasik ve Dînî mûsikîmizin tarihsel gelişimi, değişimi ve musikiyle iştigal
eden mutasavvıfların bağlı bulundukları tarikatlara göre
sınıflandırılabilmeleri ve bu yolla tarikatların sanat, kültür ve mûsikîye
bakış açılarından, icra farklılıklarına, repertuarlarından, güftelerdeki mana
özelliklerine kadar pek çok olgunun ortaya konulabilmesi adına hazırlanmıştır.
Sefine-i Evliya toplam 5 ciltlik bir teracim kitabı niteliğinde bir kaynak
eserdir. Bu eserin her cildinde aynı zamanda musikişinas olan pek çok
mutasavvıf belirlenmiş, ilave bilgiler eklenerek ciltlere göre ayrı ayrı
derlenmiştir.
After determining
musician sufis whose biographies, memories, virtues and works are mentioned in 'Safina-i
Awliya-yi Abrar, Sharh-i Asmar-i Asrar', an encyclopedic sufi biography by Osmanzade
Hüseyin Vassaf Bey, this paper provides additional information about them. With
reference to these biographies, the historical developments of Turkish
Classical and Religious music, the changes experienced by these musics and the
sufi orders, with which the musician sufis were affiliated are discussed. In addition, the study speaks on a variety of
topics from the points of views of sufi orders on art, culture and music to
their differences of performance and from their repertoires to semantic
features of the lyrics. Many
musician sufis informed about in Safina-i Awliya, a biographic source consisting of five volumes
are revealed and their biographies are compiled separately adding further
information.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |