This
study handles some variables that are thought to be effective on increasing
positive evaluations and help intentions toward Syrian individuals living in
Turkey. Thus, the study examines the impact of common in-group identity on
positive evaluation and help intention toward the outgroup in intergroup
relationships. The study also examines the frequency and quality of intergroup
contact and the impact of perceived threats. Study results reveal that individuals
will display more cooperative and more socially responsible behaviors toward
Syrian individuals with an upper identity referring to a common identity for
displaying more positive social behaviors in an intergroup relationship.
Besides, it has been found that making quality contact with one another in that
relationship and a lower perceived threat also increase the impact. The study which
examines social identity, intergroup contact and perceived threats discusses
empirical and theoretical results for politics on Syrian groups in Turkey.
Bu
çalışma, Türkiye’de yaşayan Suriyeli bireylere yönelik olumlu
değerlendirmelerin ve yardım niyetinin artmasında etkili olduğu düşünülen bazı
değişkenleri ele almaktadır. Böylece bu çalışma, gruplararası ilişkilerde ortak
iç-grup kimliğinin, dış grubu olumlu değerlendirme ve yardım etme niyeti
üzerindeki etkisini sınamaktadır. Çalışmada ayrıca gruplararası temasın
sıklığı, kalitesi ve algılanan tehditlerin etkisi de incelenmektedir.
Çalışmanın sonuçları gruplararası bir ilişkide daha olumlu sosyal davranış
gösterme adına ortak kimliğe işaret eden bir üst kimlik ile bireylerin, Suriyeli
bireylere yönelik daha işbirlikçi ve sosyal olarak daha sorumlu davranışlar
gösterdiğini ortaya koymaktadır. Ayrıca bu ilişki içinde birbiri ile nitelikli
temasta bulunulması ve düşük tehdit algısının da etkiyi arttırdığı bulunmuştur.
Sosyal kimlik, gruplararası temas ve algılanan tehditler üzerine olan araştırma,
Türkiye'deki Suriyeli gruplarla ilgili politikalar için ampirik ve teorik
sonuçları tartışmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |