Bu
araştırmanın amacı, yabancı uyruklu öğrenciler ile Türk öğrencilerin sınıf
ortamında birbirlerine yönelik algılarının belirlenmesidir. Araştırmada nitel araştırma
yöntemi seçilmiş, fenomenoloji deseni kullanılmış, yarı yapılandırılmış mülakat
formu ile sahadan veriler toplanarak içerik analizi yapılmıştır. Araştırmanın
örneklemi 20 yabancı uyruklu öğrenci ve 20 Türk öğrenciden oluşmaktadır. Farklı
ülkelerden gelen öğrenciler ile Türk öğrencilerin sınıf ilişkileri, ders
çalışma alışkanlıkları, sınıf ortamında iletişimleri gibi durumlar
karşılaştırılmıştır. Görüşmeler neticesinde, Türk öğrenciler yabancı uyruklu
öğrencileri çalışkan bulmuş; ders çalışma alışkanlıklarının günlük tekrar,
kütüphaneye gitme, araştırma yapma olduğu görülmüş; sınıf ortamında kültürel
farklılık kaynaklı sorun yaşamadıkları, ilişkilerinin olumlu olduğu tespit
edilmiştir. Yabancı uyruklu öğrenciler, Türk öğrencilerin ders çalışmalarını
yetersiz, ezberci bulmuş, sınıf ilişkilerini olumlu değerlendirmiştir.
The
purpose of this study is to determine the perceptions of foreign students and
Turkish students about each other in the classroom environment. In the study,
qualitative research method was chosen, phenomenology design was used, data were
collected from the field with a semi-structured interview form and content
analysis was performed. The sample of the study consists of 20 foreign students
and 20 Turkish students. The students from different countries and the Turkish
students were compared in terms of classroom relations, studying habits and
communication in the classroom environment. As a result of the interviews, the
Turkish students found the foreign students more hard working and it was seen
that their studying habits were daily repetitions, going to the library and
doing research. It was also determined that they did not have any problems
arising from cultural differences in the classroom environment and they had
positive relations. The foreign students
found the studying habits of the Turkish students inadequate and
memorization-based and assessed their classroom relations positively.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |