Bu araştırmada Fen Lisesi, Anadolu
Liseleri ve Meslek Lisesi 9. sınıf öğrencilerinin Fen Bilimleri alanındaki
çoktan seçmeli soruların çözümü öncesi, esnası, sonrasındaki süreçlerde
kullandıkları bilişsel ve üstbilişsel stratejiler belirlenmiştir. Araştırmaya her bir liseden beş öğrenci olmak üzere on beş öğrenci
katılmıştır. Araştırmada nitel araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; genel olarak Fen Bilimleri alanındaki çoktan
seçmeli soruların çözümü öncesi ve esnasındaki süreçlerde Fen Lisesi
öğrencilerinin Anadolu Liseleri ile Meslek Lisesi öğrencilerine göre fazla
sayıda, çeşitte bilişsel ve üstbilişsel strateji kullandıkları belirlenmiştir.
Soruların çözümü sonrasında öğrencilerin tamamının bilişsel strateji
kullanmadıkları belirlenmiştir. Soruların çözümü sonrasında Fen Lisesi
öğrencilerinin üstbilişsel strateji kullandıkları, Anadolu Liseleri
öğrencilerinin çok az sayıda, çeşitte üstbilişsel strateji kullandıkları,
Meslek Lisesi öğrencilerinin ise üstbilişsel strateji kullanmadıkları tespit
edilmiştir.
Problem Çözme Bilişsel Stratejiler Üstbilişsel Stratejiler Fen Bilimleri Alanındaki Çoktan Seçmeli Sorular Öğrenci
The current study
determines the cognitive and metacognitive strategies used by the 9th
grade students at Science High Schools, Anatolian High Schools and Vocational
High Schools before, while and after solving multiple-choice science questions.
Fifteen students, five from each high school type, participated in the study.
Qualitative research designs was used in the study. The findings of the study
revealed that the students at Science High Schools used cognitive and
metacognition strategies in a greater number and variety than those at
Anatolian High Schools and Vocational High Schools before and while solving
science questions. It was ascertained that the students in all high school
types did not use cognitive strategies after answering science questions. The
results indicated that Science High School students employed metacognition
strategies after solving the questions, Anatolian High School students used
very few in number and variety and Vocational High School students used no
metacognition strategies.
Problem Solving Cognitive Strategies Metacognition Strategies Multiple-Choice Science Questions Student
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |