Art
is a field that has been considered for ages and defined in different forms in various
periods. In the related literature, art is discussed with its general and
special meanings. In the
related literature, the effects of art, which is stated to be related to many
fields, are mentioned in gastronomy and culinary arts. This is a theoretical
study aimed at questioning the relationship between gastronomy included in the
general meaning of art and basic art education included in the special meaning
of art. In this respect, the relationship between the basic concepts of art,
art education, gastronomy and culinary arts was examined. According to the
sources examined within the scope of the study, It is concluded that gastronomy
and culinary arts have a close relationship with basic art education and
information to be raised in the field of gastronomy and culinary arts will
include the knowledge of art and design. This highlights the formation process
of the qualified workforce that will be needed in the field in the coming
years.
Sanat; çağlar boyu üzerinde
düşünülen, çeşitli dönemlerde farklı biçimlerde tanımları yapılan bir alan
olarak karşımıza çıkmaktadır. İlgili literatürde genel ve özel anlamlarıyla ele
alınan ve pek çok alanla ilişkili olduğu belirtilen sanatın, gastronomi ve
mutfak sanatlarındaki ilişkilerinden de söz edilmektedir. Betimsel araştırma
yaklaşımının benimsendiği bu çalışma; sanatın genel anlamına dahil olan
gastronomi ve özel anlamına dahil olan temel sanat eğitiminin ilişkisini
sorgulamayı amaçlayan kuramsal bir çalışmadır. Bu doğrultuda, sanat, sanat
eğitimi, gastronomi ve mutfak sanatlarına ilişkin temel kavramların ilişkileri
incelenmiştir. Çalışma kapsamında gerek teori gerek uygulamaya ilişkin
incelenen kaynaklara göre; gastronomi ve mutfak sanatlarının temel
sanat eğitimi ile yakın ilişkisi olduğu ve gastronomi ve mutfak sanatları alanında yetiştirilecek bireylerin ihtiyaç
duyacağı bilgiler arasında sanat ve tasarım bilgisinin de yer aldığı
anlaşılmıştır. Bu da gelecek yıllarda alanda ihtiyaç duyulacak nitelikli iş
gücünün oluşum sürecini ön plana çıkarmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |