Intermediary Cities are cities with a population of between 50 thousand and one million, according to the generally accepted approach. Intermediary Cities, also called Medium-Sized Cities or Secondary Cities, play a primary role in linking rural areas with services in urban areas. In this study, all three concepts are included due to different uses in the sources accessed. Intermediary cities play a primary role in connecting rural areas with services in urban areas. In 2015, United Nations Sustainable Development Goals was adopted. In the 11th Development Plan published in 2019, includes sustainable development goals and strategic goals for cities, road map and recommendations. Intermediary Cities are recognized as ideal areas for the applicability of Sustainable Development Goals (SDGs).
In this study, urban policies, legislation and strategy documents developed for intermediary cities were examined in the context of Sustainable Development Goals in order to determine a road map and strategy for intermediary cities in Turkey. The objective of this study, to introduce the roadmap and strategies for intermediary cities in the context of Sustainable Development Goals by examining the Urban Dynamics, the role they take in local development and the potential they carry.
The population densities of intermediary cities, their functional characteristics, supporting economic development in their region, life indexes have been revealed in the light of published national and international reports and researches.
As a result, all these studies have shown that intermediary cities stand out not only from the demographic point of view, but also with functions such as quality of life, welfare status, clean and green environment, educational opportunities, housing opportunities, employment opportunities, commercial activities and have important roles and responsibilities in sustainable development.
Intermediary Cities Mid Size Cities Secondary Cities Sustainable Development Goals Eleventh Development Plan
Aracı Şehirler (Intermediary Cities), en genel tanımı ile nüfusu 50.000 ve bir milyon arasında olan şehirlerdir. Orta Ölçekli Kentler (Mid Size Cities) veya İkincil Şehirler (Secondary Cities) olarak da ifade edilirler. Bu çalışmada erişilen kaynaklarda farklı kullanımlar nedeniyle her üç kavrama da yer verilmiştir. Aracı Şehirler, kırsal alanların kentsel alanlardaki hizmetlerle bağlantısında birincil bir rol oynamaktadır. 2015 yılında, Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri kabul edilmiştir. 2019 Yılında yayınlanan On Birinci Kalkınma Planı’nda ise sürdürülebilir kalkınma amaçları yer almaktadır. Aracı Şehirler, Sürdürülebilir Kalkınma Hedeflerinin (SKH) uygulanabilirliği için ideal alanlar olarak kabul edilmektedir.
Çalışmada, Türkiye’de aracı şehirler için bir yol haritası ve strateji belirlenmesi amacıyla, aracı şehirler için geliştirilen kent politikaları, yasal mevzuat ve strateji belgeleri Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri bağlamında incelenmiştir. Kavramsal çerçevede Aracı Şehirler ele alınarak, kentsel dinamikleri, yerel kalkınmada üstlendikleri rol ve taşıdıkları potansiyel incelenerek Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri bağlamında Aracı Şehirler için yol haritası ve stratejilerin ortaya konulması hedeflenmiştir.
Aracı Şehirlerin nüfus yoğunlukları, işlevsel özellikleri, bulundukları bölgede ekonomik kalkınmayı destekleyici yönleri, yaşam endeksleri yayınlanmış ulusal ve uluslararası raporlar ve araştırmalar ışığında ortaya konulmuştur.
Sonuç olarak, tüm bu çalışmalar aracı şehirlerin sadece demografik açıdan değil, yaşam kalitesi, refah durumu, temiz ve yeşil çevre, eğitim olanakları, konut imkanları, istihdam olanakları, ticari faaliyetleri gibi işlevler ile ön plana çıktığını ve sürdürülebilir kalkınmada önemli rol ve sorumlulukları olduğunu göstermiştir.
Aracı Şehirler Orta Ölçekli Kentler İkincil Şehirler Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri On Birinci Kalkınma Planı
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Public Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 |