Olumsuz değerlendirilme korkusu gibi sosyal kaygı ile ilişkili durumlarda duyguların ifade edilmesi, duyguların dışavurumu büyük önem taşımaktadır. Empati duygusal gelişim açısından önemli bir kavram olarak görülmüştür. Dolayısı ile bu çalışmada olumsuz değerlendirilme korkusu ve duygusal dışavurum arasındaki ilişkide bu iki psikolojik yapı ile ilişkili olduğu değerlendirilen empatinin aracılık ve düzenleyici etkisi incelenmiştir. Çalışma grubunu 104’ü kız, 108’i erkek olmak üzere toplam 212 birey oluşturmaktadır. Çalışmada olumsuz değerlendirilme korkusu ve duygusal dışavurum arasındaki ilişkide empatinin aracılık ve düzenleyici etkisi SPSS PROCESS makro ile incelenmiştir. Çalışmada Olumsuz Değerlendirilme Korkusu Ölçeği Kısa Formu, Berkeley Duygusal Dışavurum Ölçeği ve Temel Empati Ölçeği kullanılmıştır. Çalışmada öncelikle olumsuz değerlendirilme korkusunun empatiyi yordama durumu incelenmiş ve olumsuz değerlendirilme korkusunun empatiyi anlamlı bir biçimde yordadığı sonucuna ulaşılmıştır. Sonra olumsuz değerlendirilme korkusunun duygusal dışavurumu yordama durumu incelenmiş ve sonuç anlamlı bulunmuştur. Daha sonra ise olumsuz değerlendirilme korkusu ve duygusal dışavurum arasındaki ilişkide empatinin aracılık etkisi incelenmiştir. Sonuç olarak empatinin kısmi aracılık etkisi gösterdiği sonucu bulunmuştur. Ayrıca empatinin bu ilişkide düzenleyici etkisinin olup olmadığı araştırılmıştır. Olumsuz değerlendirilme korkusu ve duygusal dışavurum arasındaki ilişkide empatinin düzenleyici etkisi olduğu görülmüştür. Bu sonuçlara göre empati sosyal kaygı gibi kaygı durumları ile ilişkili psikolojik yapıların (olumsuz değerlendirilme korkusu gibi) daha iyi anlaşılmasında önemli bir yapı olarak kabul edilebilir. Bu çalışma sonucunda, sosyal kaygı ile ilişkili durumlarda empatinin baş etme sürecinde önemli bir rol oynayabileceği düşünülmüştür. Bireyin duygularını dışavurması ve sosyal kaygı gibi kavramların doğasının daha iyi anlaşılabilmesi için empatinin nedensellik, düzenleyici etkisinin farklı modellerle (örneğin iki faktörlü duygusal dışavurum veya iki faktörlü empati) incelenmesi önerilmiştir.
Expressing emotions in situations related to social anxiety such as the fear of negative evaluation is of great importance. Empathy is an important concept for emotional development. Therefore, in this study, the mediating and moderating effects of empathy in the relationship between fear of negative evaluation and expressivity was examined. The study group consists of a total of 212 individuals, 104 of whom are girls and 108 of them are boys. Brief Fear of Negative Evaluation Scale, Berkeley Expressivity Questionnaire and Basic Empathy Scale were used in the study. In the study, firstly, the predictive status of fear of negative evaluation on empathy was examined. It was concluded that the fear of negative evaluation predicted empathy significantly. Then, the predictive status of fear of negative evaluation on expressivity was examined. The result was found significant. After this, the mediating effect of empathy in the relationship between fear of negative evaluation and expressivity was examined. As a result, it was found that empathy had a partial mediating effect. In addition, it was investigated whether empathy has a moderating effect on this relationship. Empathy has been shown to have a moderator effect. According to these results, empathy can be considered as an important construct in better understanding psychological structures associated with anxiety states such as social anxiety (such as fear of negative evaluation). As a result of this study, it was thought that empathy may play an important role in the coping process in situations related to social anxiety. It has been suggested to examine the causality and moderating effect of empathy with different models (for example, two-factor expressivity or empathy) in order to better understand the nature of concepts such as expressivity and social anxiety.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Psychology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |